Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det kan ju vatten oxå göra, olja är ju bra mot slitage på lite sikt men oljan kyler delarna så de inte vidgas och fastnar i varann det kan vatten oxå göra. Har du inte sett reklamen som gick för typ tjugo år sen för nåt amerikanskt mirakelmedel där de kylde en motor med en brandspruta och det var vattnet som gjorde så motorn gick, inte mirakelmedlet de ville sälja. :)
Tror inte du kan få upp så pass bra tryck mellan delarna med vatten eftersom det är för tunnflytande. Iaf inte med en standard oljepump. Jag brukar när jag ska riva ner en bil som har igensatt oljesil/koksproblem spä ut oljan med diesel innan jag plockar isär den bara för att skölja ur motorn lite skit. Har samtidigt en oljetrycksmätare ikopplad och man ser att trycket drastisk faller när man tunnar ut oljan. Samma sak händer ju efter många mils körning när oljan blir spädd med bensin. Så till sist klarar inte oljan hålla ihop filmen och metallen börjar förstöras med skärning som följd.
Såpa istället för motorolja då? typ hälsingesåpa eller annnan 100% såpa som inte är spädad med vatten som den vanliga gönsåpan.
Alltid funderat på de, konsistensen är ju snarlik på fingrarna, frågan är va kokpunkten ligger på och hur mycke skit och sot såpan kan ta innan den fallerat :D
Skulle vilja skriva till Mythbuster och önska, så här: Du ska åka hem från mataffären men ser en stor oljepöl komma ut under bilen, oops all motorolja har runnit ut, okej jag vet inte vad orsaken kan va men nu hittar vi på så du lagar läckan men så står du där utan någon olja whatsoever att hälla i, ingen mack på tio mils räckvidd, å ungefär lika långt hem, vad göra nu är goda råd dyra. Nu kan vi tänka vad kan vi köpa på mataffären å hälla i, nu ställer vi upp 7 st volvosar av samma modell och samma livslängd, bäst är å använda fabriksnya så de är exakt lika slitna, sen så i en bil häller vi vatten, i nästa såpa, i nästa vatten och såpa, i nästa sirap, i nästa lingonsylt, i nästa bruna bönor alt. ärtsoppa, en bil häller vi ingenting i den får gå med luft, i varje bil packar vi med extra vatten, såpa, lingonsylt etc så man kan hälla på under färd. Nu så åker vi. 8)
Jag skulle tippa på att den med ingenting i bara luft skär ihop efter en mil (vad tror ni nån i historien måste ha gjort det nån gång?), sen snart sirap, sen vid tre mil lingonsylten, sen bruna bönor, vid fem såpan, sen tror jag såpa+vatten håller tio mil och även bara vatten, båda de skulle jag gissa skulle kunna fortsätta 90 mil till utan problem. Ja kanske oxå tusen mil. Blir bara ett jävla stannande och påfyllande hela tiden. Men jag vet inte, finns det bara vatten i så det hela tiden finns några vattenmolekylar mellan lagerytorna överallt så har de ju inte kontakt och kan inte skära, om kylan är tillräcklig, det är ju expansionen utav värmen som stoppar prylarna, stål mot stål kan ju glida en ansenlig tid med slitage på lite sikt men det är värmen som uppstår och expansionen därav som gör att det skär ihop och stoppar allt. Tror jag. Men det skulle va kul att se ett in life handfast experiment bevisa det, så om nån har en handfull skrotbilar med ung samma motor/livslängd kan ni få min välsignelse att sätta igång experimenterandet. (D)
På slutet av -60 talet, strax innan jag började på yrkesskolan, så gjordes det ett test med några bilar som skulle gå till skroten. Detta gjordes innan jag började så jag vet inte vad för bilar det var och vad för olja dom hällde i. Mer än att det var någon med teflon i. Det var ganska nytt med teflon då, det var läraren på skolan som berättade det. Dom tog alltså in ett antal bilar, bytte motorolja och filter. körde någon mil, bytte olja och filter, och hällde då i denna "superolja". Ut på vägen några mil igen, sedan tappades oljan ur motorerna och bilarna kickades ut på vägen igen. Detta var alltså ett test att kolla hur länge bilarna gick att köra utan olja. En av dom kom aldrig utanför gården, men en Amazon (borde varit med B16 motor) kom nästan 2 mil innan lagren började knacka. Då vände han men kom aldrig tillbaka för egen maskin. Han som demonstrerade oljan sade att om motorn varit i bättre skick från början (det var slitna lager i) hade den gått längre. 10 mil hade dom kört som mest, och sedan hällt på olja ock kört vidare. Det fanns ju vid denna tid en massa olika tillsatser att hälla i oljan och detta var antagligen en av dom. På -60 talet var inte kvalitén på "standardoljor" särskilt hög, så på den tiden var det säkert motiverat med dessa tillsatser. Idag är "standardoljor" av en kvalitet som är skyhögt av vad oljorna på -60-talet var i närheten av. Även med tillsatser. På verkstaden jag jobbade på senare sålde vi Wynns olika tillsatser. STP fanns det också då, även om dom numera mest är kända för bensin och dieseltillsatser. Ni får tänka på att vid denna tiden fanns ingen "multigradeolja", utan man körde med SAE 20 på vintern och SAE 30 på sommaren. Ville man "kosta på" kunde man köpa en Dubbelgrade[/b ]SAE 20W30 olja, men dom allra flesta bytte olja så ofta att det inte behövds. Bytesintervallen då var 250 mil, 500 mil på "modernare" bilar med oljefilter....

Mvh
Lennart
Utan olja i en gammal rödblockare får du inge komp, utan komp får du inte snurr på burkarna, utan snurr på burkarna fungerar inte motorn. Även om någon burk skulle lyckas tända till så skulle ringarna smälta tämligen omgående, med totalhaveri som följd. Så enkelt är det med det.
Att rödblockare är "odödliga" är bara något gammalt trams någon någonstans kom på. Sköts dom ordentligt så håller dom länge, sköts dom inte så rasar dom väldigt fort.
Tja fast bevisligen gick en amazon typ tre mil med ingenting i, så med vatten skulle jag gissa på minst fem-tio mil, kanske mer om man pyttsar i vartefter det kokar bort och låter motorn kallna lite emellan. Med såpa eller lingonsylt kanske ännu längre. Det här borde forskas i. :P

Googlat lite och det finns en del historier om folk som kört korta bitar och lite längre utan olja, så nog går det, frågan var hur långt och går det längre med nåt annat än olja i.
Om nu motorer skulle kunna köras på vatten ist för olja skulle det nog redan göras....
Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]