Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
Fick chansen till en kortare provtur idag. Kul att känna på, den upplevs verkligen alert och lättkörd trots sin storlek! Märks mest vi trängre passager och parkering att det är en stor bil. Vikten känns också vid inbromsning.

Motorn är helt ok, inte racersnabb men tillsammans med automaten funkar det mycket bättre än gamla D5. Rappare och smidigare, upp till ca 150. Växlingarna är distinkta och näst intill omärkbara. Ljudnivån från motor är ok, inte lika bra som en tyst bensinare. Skramlar en del på tomgång.

Jag är rätt liten och upplever inte stolarna som fantastiska. Saknar lite av omfamnandet som sportstolarna i XC60n har, trots det ställbara sidostödet.

Som nämnts tidigare i tråden är rattknapparna lite "flamsiga", inget stort problem men inte perfekt. Distinkt tryckkänsla dock.

Baksidan på stolarna är inte ren hårdplast, den har en mjukare yta. Det har fördelar som att man inte känner barnens sparkande lika mycket tex. Har inget problem med dem. Nätfickan hade kunnat vara mer påkostad och jag saknar ett fällbart bord.
Utrymmet i baksätet är dock otroligt och man sitter riktigt bra på alla platser. Kanske lite för platt dyna.

Största invändningen har jag mot däcksljudet. Nu hade den 21" fälgar och högt lufttryck men det lät lite för högt för att det ska vara bra. Allt annat var dock väl dämpat. Min modifierade xc60 är tystare från vägen men har mer ljud från vind, ventilation, motor osv.

B&W stereon är riktigt fin, klart och krispigt ljud och bra nivåer på effekterna, de sabbar inte kvaliteten utan bara förändrar ljudbilden. Basen är mot det fastare hållet, diskanten luftig utan att bli vass och mellanreg tydligt med fin klang. Lite för dyr för min del men helt klart i klass med konkurrenter för mer pengar.

Det finns inget dåligt med bilen, däremot hade jag hoppats på lite mer för de pengarna det blir. Ska få låna den en kväll längre fram, blir mer test då, kanske får revidera några punkter.
av agb007
Tog också en provtur idag och det som förvånar mest är att den påminner så mycket om V60 i körstilen.
Mycket bättre än alla andra Volvo känns inte alls som en 2 ton stor o tung SUV.
Riktigt skön känsla.

Stereon är ett kapitel för sig, riktigt bra kort sagt.

agron
Användarvisningsbild
av GustavB
Jag var ute och provkörde en XC90 D5 i tisdags och vilken bil! Imponerades främst av interiören samt att fronten inte såg lika illa ut i verkligheten som på bild!

Ha begäret minskade inte direkt så snart får man nog börja speca en D5 på allvar!

Enligt min säljare, om man idag beställer en T8 så är det leverans april 2016!!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
GustavB skrev:Enligt min säljare, om man idag beställer en T8 så är det leverans april 2016!!
Om man inte bor i USA för då är det leverans i Juli-Augusti :roll:
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Hur många är egentligen beredd på att vänta i över ett år på ny bil? Risken finns ju att XC90 T8 kunderna går & köper något annat.
av agb007
De som vill ha den först så klart!
Så var det med förra XC90:n också, och t.o.m med PV:ns tid.
Då såldes kontrakten för mer än vad bilen kostade.
Inget nytt.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Väntade jättelänge för gen 1 av XC90 (MY02 T6 awd) också. Var en av dom första i Sverige (och kanske världen?). Men denna blir det inte riktigt samma med tanke på att jag först fick lev i juli-augusti. Men sen fick ändrat till februari. USA-kunder och andra kunder verkar vara prioriterade innan. Men det löser sig :wink:

Ska bli grymt kul med en T8 så det är förhoppningsvis värt väntan! :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
simonhalmstad skrev:Hur många är egentligen beredd på att vänta i över ett år på ny bil? Risken finns ju att XC90 T8 kunderna går & köper något annat.
Fast jag tror att Volvo tar hand om det på något bra sätt! :)
av mikeS80
Några reflektioner från min provkörning av XC90.

Till skillnad från tidigare Volvo så går faktiskt förarstolen justera i höjdled i tillräcklig omfattning så att man inte längtar efter en lägre sittposition.

Chassit känns skarpt för biltypen och ur det avseende önskar man mer effekt från motorn (D5), men tyvärr förtas körglädjen av det plågade ljudet från den fyrcylindriga motorn och efter att tag överger man alla planer till mer aktiv körning. XC90 (D5) passar nog bättre för avspänd körning för då kommer motorljudet inte att störa i någon större omfattning.

Jag upplevde inte vägljudet som besvarande högt med tanke på däckdimensionerna och för biltypen spänstiga chassit. Däremot noterade jag att man inte lyckats särskilt bra med att hantera de fall man kör över skador i vägbanan vilket omedelbart resulterar i både skrammel från hjulupphängningar och stötar.

Slutligen noterade jag att luftkonditioneringen verkar vara underdimensionerad. Med beskedlig lufttemperatur och sol kämpade luftkonditioneringen med att hålla kupén sval. Noterade att de som provat bilen innan mig nog också upplevde samma sak då de justerat ned temperturen på klimatanläggningen utanför temperaturskalan…

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https:/[…]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]

Brandsläckare i V90?

Har en liten korg/back bak i bagaget med pås[…]

Det finns ju dessutom R-design till andra motoralt[…]