- fre 01 maj 2015, 12:41
Insug av eller inte är den stadiga frågan. Tyvärr kan den inte besvaras utan en motfråga.
Frågan lyder: Hur duktig är du på att skruva bil, framförallt den här motorn och i övrigt med saker som är dolda, dvs som du inte ser, men kan känna och lossa/dra åt.
Om svaret är att du är duktig på det hela: ta inte bort insuget, det är absolut inte nödvändigt alls. Du vet redan vad som ska tas bort för att få utrymme till armarna så du kan göra bytet. Det finns inget som hindrar dej. Kör på bara.
Om svaret är att du inte är så haj på det hela: Ta dej tid, använd en handbok. Lyft av insuget, och se exakt vad du jobbar med. Lär dej nåt. Memorera, fota och kom ihåg att gör man det hela fel är det stor risk att man får en dyr topplocks sallad.
Har du minsta fråga om jobbet tillhör du andra kategorin oavsett vad du kanske själv tycker. Dvs.. ta bort insuget.
Jag säger inte såhär för att leka dryg, utan för att man måste göra en självrannsakan inför varje jobb. Även om man jobbat som mek 20år så gör man samma självrannsakan inför alla nya jobb.
Kan jag det här? Har jag all info som behövs? Dvs handbok eller annan verkstadslitteratur. INTE FORUM som backup plan. Har jag tid? Lita inte på en tidsangivelse i en tabell. Du tar förmodligen betydligt längre tid på dej än proffset med alla rätta förutsättningarna. Har jag plats? Har jag verktyg så det räcker? Har jag nån lösning om det går fel?
Det här ska vara klart INNAN JOBBET PÅBÖRJAS.
Forumets uppgift enligt mej, bäst jag säger det.. är att få hjälp med dom 10.000 sakerna som kan ske som inte finns i handböcker.