Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Nej! Det finns en specifik till volvos aluminiummotorer, 20 ventiler. Och det är just tolkar, inte bara kamlåsning.
Är nog många på forumet som har den satsen, jag bland andra, som är villiga att hyra ut den mot pant så att man slipper köpa den.
*pettson* skrev:Med andra ord, byte rem utan nollställning av kamaxlarna.

Nollställning är ju annars det klart bästa, då jag ännu inte råkat på en enda 850 tro det eller ej, som stämmer 100% på kamaxelinställningarna. Då har jag ändå bytt några stycken.
Det är helt rätt / smart att köpa eller låna en sådan sats vid byte av rem.
Själv bytte jag och en kompis båda främre packboxarna till kamaxlarna utan att använda låsning.
Vi tog av kuggdreven från kamaxlarna och de återmonterades efter en lite tuschpennedutt på dreven och blocket :D
Denna bil lär knappast vara rätt inställd, men den gick bra efter bytet, 99% tur 1% skicklighet :)
av Dodga
Tackar för erbjudandet att få låna, men jag köper gärna en egen, känns bättre att ha egen om något går snett eller om det drar ut på tiden.
Men jag hittar inte någon specifik för volvos 20V motorer, kan någon vänlig själ lägga in en länk eller liknande ?

Angående vevaxellåsningen är det en plugg man demonterar och för in en tapp som balansvikten vilar emot ? och måste man demontera insug och startmotor för detta eller är det lätt att komma åt ?
av jeg46
Blir väl samma om man låser kammarna med ett verktyg tillverkat av vinkeljärn enligt haynes boken i horisontala spåren på kamaxlarna då blir den väl nollställd
Användarvisningsbild
av andreasw
Dodga skrev:Tackar för erbjudandet att få låna, men jag köper gärna en egen, känns bättre att ha egen om något går snett eller om det drar ut på tiden.
Men jag hittar inte någon specifik för volvos 20V motorer, kan någon vänlig själ lägga in en länk eller liknande ?

Angående vevaxellåsningen är det en plugg man demonterar och för in en tapp som balansvikten vilar emot ? och måste man demontera insug och startmotor för detta eller är det lätt att komma åt ?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000024103/

Här har du verktyget :) Fungerar kanon! Du måste demontera insug och startmotor för att hitta igen hålet där du för in tolken.
Användarvisningsbild
av taxi
jeg46 skrev:Blir väl samma om man låser kammarna med ett verktyg tillverkat av vinkeljärn enligt haynes boken i horisontala spåren på kamaxlarna då blir den väl nollställd
Det borde bli rätt, förutsatt att Haynes tar hänsyn till att spåren inte är centrerade.
Användarvisningsbild
av andreasw
taxi skrev:
jeg46 skrev:Blir väl samma om man låser kammarna med ett verktyg tillverkat av vinkeljärn enligt haynes boken i horisontala spåren på kamaxlarna då blir den väl nollställd
Det borde bli rätt, förutsatt att Haynes tar hänsyn till att spåren inte är centrerade.
Precis, Ena sidan ligger högre än andra sidan.
av *pettson*
Insug av eller inte är den stadiga frågan. Tyvärr kan den inte besvaras utan en motfråga.

Frågan lyder: Hur duktig är du på att skruva bil, framförallt den här motorn och i övrigt med saker som är dolda, dvs som du inte ser, men kan känna och lossa/dra åt.

Om svaret är att du är duktig på det hela: ta inte bort insuget, det är absolut inte nödvändigt alls. Du vet redan vad som ska tas bort för att få utrymme till armarna så du kan göra bytet. Det finns inget som hindrar dej. Kör på bara.

Om svaret är att du inte är så haj på det hela: Ta dej tid, använd en handbok. Lyft av insuget, och se exakt vad du jobbar med. Lär dej nåt. Memorera, fota och kom ihåg att gör man det hela fel är det stor risk att man får en dyr topplocks sallad.

Har du minsta fråga om jobbet tillhör du andra kategorin oavsett vad du kanske själv tycker. Dvs.. ta bort insuget.
Jag säger inte såhär för att leka dryg, utan för att man måste göra en självrannsakan inför varje jobb. Även om man jobbat som mek 20år så gör man samma självrannsakan inför alla nya jobb.
Kan jag det här? Har jag all info som behövs? Dvs handbok eller annan verkstadslitteratur. INTE FORUM som backup plan. Har jag tid? Lita inte på en tidsangivelse i en tabell. Du tar förmodligen betydligt längre tid på dej än proffset med alla rätta förutsättningarna. Har jag plats? Har jag verktyg så det räcker? Har jag nån lösning om det går fel?
Det här ska vara klart INNAN JOBBET PÅBÖRJAS.
Forumets uppgift enligt mej, bäst jag säger det.. är att få hjälp med dom 10.000 sakerna som kan ske som inte finns i handböcker.

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]