Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av surputte
Hej alla !, jag är ny här på forumet och jag hoppas jag inte postar detta fel !
Jag har håller på att få ett spel på min motor, oljetryckslampan tänds och datorn berättar att oljetryck saknas ! , hmmmmm shit !
Bärgare hem med bilen och bytte oljefälla/slang / olja+filter visst skitkul fortfarande samma problem ! ( obs ! motorn låter och funkar kanon utan knack eller skrammel )
Etapp 2 : plockade ner oljetråget , gjorde rent detta även silen och oljekanalen gjordes ren så gott jag kunde, i med ny o-ring plockade ihop och köpte något hokuspokus motorrengörningsmedel på mekonomen, i med nytt filter och lät motorn gå i 10 min, tappade ur skiten och tryckte i ny olja och filter.
Gissa vad ! , jorå fortfarande samma problem.
Etapp 3: bytte olja och filter igen och denna gång blev det 10w-60 helsyntet.....forfarande samma problem med oljetryckat , ett sista desperat försök var att sätta dit en 82c termostat då problemet bara uppstår när motorn nått arbetstemperatur !
Nu har jag jag fan ingen mer ide.....någon som kan hjälpa till....Please !
Användarvisningsbild
av Jazzy
surputte skrev:Hej alla !, jag är ny här på forumet och jag hoppas jag inte postar detta fel !
Jag har håller på att få ett spel på min motor, oljetryckslampan tänds och datorn berättar att oljetryck saknas ! , hmmmmm shit !
Bärgare hem med bilen och bytte oljefälla/slang / olja+filter visst skitkul fortfarande samma problem ! ( obs ! motorn låter och funkar kanon utan knack eller skrammel )
Etapp 2 : plockade ner oljetråget , gjorde rent detta även silen och oljekanalen gjordes ren så gott jag kunde, i med ny o-ring plockade ihop och köpte något hokuspokus motorrengörningsmedel på mekonomen, i med nytt filter och lät motorn gå i 10 min, tappade ur skiten och tryckte i ny olja och filter.
Gissa vad ! , jorå fortfarande samma problem.
Etapp 3: bytte olja och filter igen och denna gång blev det 10w-60 helsyntet.....forfarande samma problem med oljetryckat , ett sista desperat försök var att sätta dit en 82c termostat då problemet bara uppstår när motorn nått arbetstemperatur !
Nu har jag jag fan ingen mer ide.....någon som kan hjälpa till....Please !
Välkommen till forumet :D
Kan ju vara oljepumpen som inte orkar med när oljan blir varm och lite tunnare, men jag hade börjat med att byta oljetryckskontakten :-)
Hej och tack !
Ja oljepumpen är ju en ide.....men grejen är när lampan börjar lysa och jag stänger av motorn i typ 30 sek och startar igen så finns trycket igen , oljetrycksgivare har jag provat 3 olika så där är inte felet.
Ska kolla om jag kan få tag i en adapter till mig klocka och mäta oljetrycket
av rid54
Om du har provat 3 olika oljetryckskontakter så är det nog någon form av problem. Att mäta är aldrig fel ändå. Oljepumpar brukar ha en överströmningsventil som begränsar trycket, så det inte blir för högt, exempelvis när oljan är kall. På vissa Volvomotorer uppstod ibland ett problem med dessa ventiler, som gjorde att de stod öppna hela tiden och då byggs inte trycket upp på rätt sätt. Med varm olja kan det säkert bli så lågt att "the idiot light" tänds. Ventilen är nån form av rörlig kägla och en fjäder, i eller nära oljepumpen misstänker jag. Kan vara värt att prova om du inte tror att det är dåliga lager någonstans.
Tjena rid54 !
Har bara inte blivit tid över att ordna fram en adapter så oljetrycket är inte kollat ännu ! , ska kolla om jag hitta någon form av överströmningsventil och svar nej, lagerfel tror jag inte längre på..... jag inbillar mig att motorn borde ha skurit för länge sedan om oljetrycket är så lågt att lampan varnar, dessutom som jag skrev tidigare så låter motorn helt okey inga missljud någonstans samt vrider jag av tändningen ( då lampan lyser ) i typ 20-30 sek och startar igen....vips ingen lysande lampa mer
Motorn har iofs gått långt 370000 mil på mätaren i skrivande stund , oljebyten/filter har gjorts var 1000 mil
surputte skrev:Tjena rid54 !
Har bara inte blivit tid över att ordna fram en adapter så oljetrycket är inte kollat ännu ! , ska kolla om jag hitta någon form av överströmningsventil och svar nej, lagerfel tror jag inte längre på..... jag inbillar mig att motorn borde ha skurit för länge sedan om oljetrycket är så lågt att lampan varnar, dessutom som jag skrev tidigare så låter motorn helt okey inga missljud någonstans samt vrider jag av tändningen ( då lampan lyser ) i typ 20-30 sek och startar igen....vips ingen lysande lampa mer
Motorn har iofs gått långt 370000 mil på mätaren i skrivande stund , oljebyten/filter har gjorts var 1000 mil
Hejsan ursäkta om jag bumpar i en sådan gammal tråd men hittar ingen annan information om detta. Jag undrar om du hittade någon lösning på problemet då jag har så gått som samma problem dock så får jag lite missljud utav kammaxlarna.

Mvh Torgny
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]