Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perman
Hej

Jag har en 855 GLT -97 automat och behöver 4 sommardäck i dim. 205/50-16. Har tyvärr en ganska begränsad budget på ca 2000 kr att röra mig med. Vilket är då bäst - att köpa begagnade däck av välkända fabrikat hos däckshandlare, bilskrotar eller privatpersoner (blocket.se typ), eller köpa nya svensktillverkade garantiregummeringar hos dackonline.se (kostar 466 kr/st plus 100 kr i monteringsavg/däck). Har hört att det ska vara sämre gummiblandningar i lågprisdäck och regummerade däck, men det är ju ändå nya däck? Begagnat är väl ändå begagnat så att säga, även om det är kvalitetsdäck? Å andra sidan så är det väl inte så roligt att bli sittandes med fyra nya regummeringar som man inte är nöjd med vad gäller komfort, ljudnivå och uppträdande i regn o.d. Spontant så känns det som om risken är mindre att bli missnöjd om jag köper begagnade däck av känt fabrikat.

/Per
av Freddan L
Personligen skulle jag inte köpa regumerade däck för ca 500 spänn styck i den dimensionen. Rätt så övertygad om att det är skitdäck. Begagnade är ingen höjdare ,så spara pengar eller köp 2 nya nu 2 nya lite senare. :-E
Användarvisningsbild
av Anders E
Nej håll dig borta från regummerat! I alla kända fall jag vet har
det varit katastrofdåliga saker!

Jag hade hellre köpt begagnat i så fall tex:

http://www.blocket.se/vi/11402757.htm?ca=16_s .

Är dom med fälg så syns det ju snabbt om dom skulle vara skadade.
Köp endast kända märken.
av klykan
Jag köpte ett par beg däck, michelin pilot premacy från 2006 med ca 5-6mm kvar, och jämt slitna. Kört dem i en vecka och de känns kanon faktiskt. Jag gav 1600 kr för dem inkl byte och balansering. Helnöjd :D

Min budget var också ganska begränsad....Nu köpte jag 205/55-16 men de funkar bra och tar INTE i skärmkanter eller dylikt på min 850 iaf. Hoppas inte besiktningsgubbarna tycker annorlunda!? :)

Hoppas du hittar nåra fina däck!
av ljungström
Till bilar som jag ska sälja har jag ibland köpt däck på den lokala bildemonteringen. Sist gav jag 1200 kr inkl moms och montering för 4 st Michelin 195/65-15 med 6 mm mönsterdjup.
Användarvisningsbild
av Perman
Har bestämt mig nu och det blev 4 st nya svenska Elite garantiregummeringar i dim. 205/55-16 hos Stigtomta Bilskrot. De tar bara 660 kr/däck och då inkluderar detta montering och balansering. Har kollat hos flera andra däckshandlare som också säljer Elite eller AGI garantiregummeringar och de tar mellan 750-775 kr för samma däck. Har bara hört om problem med dessa däck i ett fall då slitbanan lossnade, men då fick denne naturligtvis ett nytt däck. Har också hört att regummeringar, tvärt emot vad många verkar tro, passar bättre till sommardäck än vinterdäck. Det beror på att regummeríngar passar bäst till däck som körs mycket och långt, och där däcket inte hinner bli gammalt. Vinterdäck däremot körs ju bara under tre-fyra månader och ofta relativt lite och hinner därför bli gamla innan de är utslitna.

Hade även ett alternativ med nya GT däck i samma dim för 760 kr/däck, men då hade monteringsavgiften tillkommit och det hade blivit för mycket pengar för mig.

/Per
av Kena
Köp sommardäck på hösten och vinterdäck på våren. Nästan alltid 50% 8)
av lardan
När du köper regumerade däck skall du ha klart för dig att stommen i däcket redan rullat över 4000mil. Ta hellre ett lån och köp nya däck av känt märke. Att köpa beg. är ofta en dålig affär då det blir dyrare per mil. I detta fallet anser jag att kvalitet=säkerhet.
av Uninium
Köpte mig 4st AGI proline 15" häromdagen,dom ska vara bra regummerat däckmärke
Användarvisningsbild
av ankman
Jag har haft regumerat på nästan alla mina bilar och även på Chevan som kräver C-klassade däck..
Jag har haft en J.... tur eller så beror det kanske på hur man kör men jag har bara bra att säga om dom .. Jag har bytt ett däck för att det blev obalans dagen efter jag lagt på nya och de gick på garantin..
Jag har fastnat för Nordvik och dom köper jag på http://www.dackbutiken.nu
Så tänk på de att kör ni oxå som en gubbe inte kör över 3000mil/år och inte drar tungt så kan regumerat vara ett alternativ..
Men kör man mer och har mycket last så är mitt tips att lägga på några kronor och få en ny stomme att belasta..

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]