Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Pebben
Billy skrev:Jag har aldrig gillat Saab! Men visst det är ju bra bilar det med.

Däremot känns Saabs modellprogram gammalt. Tur är att 9-5 snart får en ersättare. Saabs bilar är ju så gamla att dom knappt klarar jämförelser med Volvos nyaste modeller.

9-5 hänger kvar fortfarande som kom 1997, medans gamla S80 som kom ett år senare redan bytts ut. V70 som kom 3 år senare än 9-5 har ju en ersättare på gång nu direkt.

Det är bara V70 (00-07) och S60 som är äldre än Saab 9-3. Sen är i princip alla Volvo modeller modernare.

9-5 klarade ju inte av gamla S80 i biltester och det vore hopplöst att ens jämföra 9-5 med nya S80.

9-3 har väl knappt vunnit ett test över S60 och har sett 9-3 fått stryk även av nya S40:n.

Nej någon moped från trollhättan skulle jag aldrig köpa, då måste Volvo tabba sig rejält först. Kör hellre traktor från Hisingen ett tag till. Skulle jag köpa miljöbil däremot, skulle jag utan tvekan välja en Saab biopower modell istället för en Volvo med Fords flexifuelmotor.
Typiskt Volvo insnöad :)

9-5 klarade inte av S80... Det var nog unigefär lika många +- men 9-5 är inte som en S80. Inte heller som en s60-v70 för den är mindre än s80 och större än s60. Men saaben är bättre på några viktiga punkter som inte är "bedömda". Säkerhet, kvalité, bränsleförbrukning. Saker som snygg, rolig att köra, bra chassi etc. är så små skillnader att vi alla tycker olika.

9-3 är väldigt mycket större invändigt än nya s40 så det är inte heller jämförbart. s40/v50 har i jämförelse fruktanvärt små baksäten. Även här säkrare, bättre kvalité. Viktiga punkter tycker jag.

Nu tycker jag inte det ena märket är bättre eller sämre än det andra men något som Saab är kasst på så är det att släppa rätt bilmodell vid rätt tidpunkt och jag tror att det är därför som Volvo är så mycket större.
Varför så sena med en kombi, varför ingen stadsjeep etc.
av Billy
Pebben skrev: Typiskt Volvo insnöad :)
Så sant... :)
av S60AWD2.5T
Nu är det helt säkert, Volvo är bättre än SAAB.
Varför? Jo grannens 9-3SS starta inte i morse men det gjorde min S60.

Detta är väl klara bevis, eller ;-)
av Pebben
S60AWD2.5T skrev:Nu är det helt säkert, Volvo är bättre än SAAB.
Varför? Jo grannens 9-3SS starta inte i morse men det gjorde min S60.

Detta är väl klara bevis, eller ;-)
Vad skönt då behöver vi inte argumentera mer eftersom vi fått en svar ;)
av bilgalen
Egentligen är man rätt galen om man kör Volvo eller Saab överhuvudtaget. Detta för att både Volvo och Saab är några slags "premiumwannabes", men ingen når dit.

Vi man ha premuim och riktigt fina bilar och har råd så köper man Bmw och Audi. Vill man ha lite mer ekonomi köper man Peugeot, Renault, Opel, Ford osv.

Själv lever jag inte som jag lär utan åker nyare Saab :lol:
Rejält trådlyft här...
Min S70 har gjort sitt nu. Någon som har tid kan säkert ha glädje av den flera år till, men jag fixar inte det nu.

- Vevhusventilationen måste fixas från grunden, riva insuget m.m. och rensa allt, byta oljefällan.
- Länkarm h. fram måste bytas, spindelleden klarade inte besiktningen.
- Fjäderbenslagringen vänster fram är på väg ut, bra att veta på besiktningen.
- Kylaren har precis börjat läcka lite på vänster gavel.
- Katalysatorn är dålig, värdena klarar besiktningen men lambdalampan tänds efter två dagar (släcker den med Torque-appen). Bakre sonden ger inga värden alls: 0,0 Volt hela tiden, den är nog död.
- Båda strålkastarna är slitna i reflektorerna, klarar besiktningen men ljusutbytet är kasst.

Om någon vill ta över bilen, varsågod. Du får den billigt!
Men nu ska jag ha något annat, och jag är sugen på en Saab. Så, ska jag ha en fin 900 turbo coupé -97 eller en fin 9000 turbo -98?
Min SAAB 9-3 Aero Cab är läckrare än vilken volvo som helst sedan P1800. Ni kan stänga tråden nu.. 8-)
Senast redigerad av 1 Primus, redigerad totalt 0 gånger.
KalleJ skrev: lör 19 sep 2020, 22:37 9000 utan rost? Annars OG 9-3 istället för NG900.
Ingen rost i skärmar eller dörrar. Fult märke långt upp på A-stolpen, stenskott som någon lagat taffligt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]