- tor 05 apr 2007, 08:54
9-5 klarade inte av S80... Det var nog unigefär lika många +- men 9-5 är inte som en S80. Inte heller som en s60-v70 för den är mindre än s80 och större än s60. Men saaben är bättre på några viktiga punkter som inte är "bedömda". Säkerhet, kvalité, bränsleförbrukning. Saker som snygg, rolig att köra, bra chassi etc. är så små skillnader att vi alla tycker olika.
9-3 är väldigt mycket större invändigt än nya s40 så det är inte heller jämförbart. s40/v50 har i jämförelse fruktanvärt små baksäten. Även här säkrare, bättre kvalité. Viktiga punkter tycker jag.
Nu tycker jag inte det ena märket är bättre eller sämre än det andra men något som Saab är kasst på så är det att släppa rätt bilmodell vid rätt tidpunkt och jag tror att det är därför som Volvo är så mycket större.
Varför så sena med en kombi, varför ingen stadsjeep etc.
Billy skrev:Jag har aldrig gillat Saab! Men visst det är ju bra bilar det med.Typiskt Volvo insnöad :)
Däremot känns Saabs modellprogram gammalt. Tur är att 9-5 snart får en ersättare. Saabs bilar är ju så gamla att dom knappt klarar jämförelser med Volvos nyaste modeller.
9-5 hänger kvar fortfarande som kom 1997, medans gamla S80 som kom ett år senare redan bytts ut. V70 som kom 3 år senare än 9-5 har ju en ersättare på gång nu direkt.
Det är bara V70 (00-07) och S60 som är äldre än Saab 9-3. Sen är i princip alla Volvo modeller modernare.
9-5 klarade ju inte av gamla S80 i biltester och det vore hopplöst att ens jämföra 9-5 med nya S80.
9-3 har väl knappt vunnit ett test över S60 och har sett 9-3 fått stryk även av nya S40:n.
Nej någon moped från trollhättan skulle jag aldrig köpa, då måste Volvo tabba sig rejält först. Kör hellre traktor från Hisingen ett tag till. Skulle jag köpa miljöbil däremot, skulle jag utan tvekan välja en Saab biopower modell istället för en Volvo med Fords flexifuelmotor.
9-5 klarade inte av S80... Det var nog unigefär lika många +- men 9-5 är inte som en S80. Inte heller som en s60-v70 för den är mindre än s80 och större än s60. Men saaben är bättre på några viktiga punkter som inte är "bedömda". Säkerhet, kvalité, bränsleförbrukning. Saker som snygg, rolig att köra, bra chassi etc. är så små skillnader att vi alla tycker olika.
9-3 är väldigt mycket större invändigt än nya s40 så det är inte heller jämförbart. s40/v50 har i jämförelse fruktanvärt små baksäten. Även här säkrare, bättre kvalité. Viktiga punkter tycker jag.
Nu tycker jag inte det ena märket är bättre eller sämre än det andra men något som Saab är kasst på så är det att släppa rätt bilmodell vid rätt tidpunkt och jag tror att det är därför som Volvo är så mycket större.
Varför så sena med en kombi, varför ingen stadsjeep etc.
Min första Volvo V70R -04 är nog den bästa bilen jag haft. Trots BMW M5 E39 och andra bra bilar.