PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av thomg
Jag har två st Volvo original oljekylare för montering mellan oljefilter och motorblock. Problemet är att jag har två olika rör för kylvatten, vet inte vilket som är till 140-serien. bifogar en bild och hoppas att någon kan hjälpa mig. Har inte tillgång till en 140 nu, så därför kan jag inte prova.
Bilagor
DSCN3384.JPG
Vilket rör är till 140, och vad är det andra röret till för bil?
DSCN3384.JPG (744.19 KiB) Visad 1382 gånger
av Rådlös
Om du är övertygad att det är Volvo så kanske du skall söka här: http://www.drevia.se/
Marinmotorerna har oljekylaren så som du beskriver. Jag har inte sett allt, men några gånger har jag sett oljekylare i bilar och då har dom varit luftkylda. Det finns ju vattenkylda också, men då har dom varit ihopkopplade med bilkylaren.
Sedan är det ett annat aber också. Om det nu är till marinmotorer så finns det inte kvar så mycket reservdelar till B18/20 i marinutförande. Men det kostar ju inget att fråga sig fram.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det Nedre är till B18/B20. Sitter på alla motorer som retur från värmepaketet till vattenpumpen. Detta rör har ett uttag för en bensinvattenvärmare eller då kanske typ oljekylare, det är inte originalmonterat på "vanliga" motorer. Detta rör sitter inte på marinmotorer, dom har ingen vattenpump eller kupevärme.

Mvh
Lennart

Jag så fel.... :oops: det ligger ju uppochner. Det satt ett sådant på farsan 144 -72. där var originalmonterat en Bahco 4000
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Njaaa... Jag hade t.o.m 2 pumpar på min motor. :roll:
En sjövattenpump och en färskvattenpump. Detta var i och för sig en AQ 125 (B21) men även en B18/20/30 måste ha minst 1 pump för kylvatten. Det var inte alla AQ 130, 165 och 170 som hade färskvattenkylning från början. Det hade däremot alla AQ 125, 145 och 171. Plus senare modeller. Dom hade minst 2 pumpar. Alltså dom marinmotorer som var baserade på B21/23/230.
Men det är rätt att jag inte hade någon kupévärme.
Det här är en bild på en marinoljekylare i en AQ 130 eller 165. Oljefiltret är också med på bilden. Alltså en marinmotor som är baserad på en B18/20.

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Njaaa... Jag hade t.o.m 2 pumpar på min motor. En sjövattenpump och en färskvattenpump. Detta var i och för sig en AQ 125 (B21)
Från och med marinutförandet av B21/B23 var alla Volvo marinmotorer originalmonterade med sötvattenkylning och värmeväxlare (var faktiskt först i världen med detta). Där sitter en sjövattenpump som kyler värmeväxlaren ock avgaslimpan och en vattenpump som cirkulerar vattnet i motorn. Tidigare modeller har en impellerpump på kamaxelkåpan (drivs av kamaxeln) som sköter all kylning, d.v.s även cirkulationen i motorn. Därför finns ingen vattenpump (modell bil) på dessa motorer. Ett B18/B20 (även alla andra tidigare modeller) topplock i marinutförande speciellt och kan inte användas i en bilmotor, och vise versa. Det saknas dom kanaler där kylvattnet från (bil) vattenpumpen ska pumpar in kylvatten i motorn. Det fanns givetvis sötvattenkylning till båtar långt innan Volvo Penta levererade det, men dom var alltså först mer att leverera det från fabrik på alla deras motorer.

Med vänlig hälsning
Lennartmed

Så bra att det löste sig :-) Ibland f&[…]

Uppdatering: Var förbi mekonomen idag och k&[…]

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]

Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]