Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ifall någon likt mig googlar efter tysta däck så kan jag nämna att jag är oerhört besviken på ljudnivån från
Goodyear Efficient Grip Performance 205/55 R16 91V BSW ... Dom som har åkt med i bilen har reagerat, och tjejens s60 med slitna åretsruntdäck är märkbart tystare.

Trots att dessa är nya så söker jag något att ersätta dom med.
Anar att inte Continental Excellent finns kvar dock. :(
Rumpnisse skrev:Ifall någon likt mig googlar efter tysta däck så kan jag nämna att jag är oerhört besviken på ljudnivån från
Goodyear Efficient Grip Performance 205/55 R16 91V BSW ... Dom som har åkt med i bilen har reagerat, och tjejens s60 med slitna åretsruntdäck är märkbart tystare.

Trots att dessa är nya så söker jag något att ersätta dom med.
Anar att inte Continental Excellent finns kvar dock. :(
Vad har du för årsmodell?
Volvo har haft lite problem med resonanser från fjädrarna. Normalt märks det inte men om däcken går tyst kan man höra det som ett otäckt ljud.

Jag hade en S80 2,5T 2004. ´Den var försedd med Volvos dämpning av resonanser i framvagnen. Min son har bilen nu och de rullar på samma däck och är fantastiskt tyst fortfarande. I övrigt en fin bil som jag nästan ångrar att jag inte har kvar.
v70 2006. Räcker det att byta fjädrar (vilket jag tänkt, ihop med lager,stag, fjädergummin och allt som går att byta) eller är det chassiet dom gjort fel på? Fast jag vet inte, låter ju som däckljud..
Jag har Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2, 235/50-18 på min XC70. Skit nöjd med dem! Köpte dem nya i våras. Tidigare har jag haft Continental ContiPremiumContact 5 som också var bra. Men Nokian (någonting) var riktigt högljudda.
Rumpnisse skrev:v70 2006. Räcker det att byta fjädrar (vilket jag tänkt, ihop med lager,stag, fjädergummin och allt som går att byta) eller är det chassiet dom gjort fel på? Fast jag vet inte, låter ju som däckljud..
Volvo har en sats med gummiunder- och överlägg. har för mig att det ingår gummibitar mellan fjädervarven i mitten också.
Om du ändå skall byta tror jag de fixar det samtidigt. Om du nu inte har det som original. Vet inte när de (år) ändrade på det.

kom ihåg att däck som är tysta på en bil inte säkert är det på en annan. Men när jag läste tester och talade med andra som hade dessa däck tyckte de också de var tysta. Du skall byta fjädrar, kan det vara något fel där?
Vinterdäcken Hakkapeliitta 8 var så tysta och sköna att åka med så återigen blir jag så ledsen när jag fått på dessa Goodyear Efficient Grip Performance, det är som att köra i en tunnel..

Vore det maskinellt borde det ju låtit massor med vinterdäcken med tycker jag.

Ska åka och se vad volvo brandt säljer för fabrikat i år och troligen byter jag sommardäcken mot det fabrikatet...

Men jag är nyfiken på dom där gummisakerna i mitten på fjädrarna som nämndes, vilka årsmodeller hade detta?
Jag har nu även köpt XC modellens centrumskruvar med gummi i tappert försök att tysta bilen. Mycket dyra.. :(
Rumpnisse skrev:Vinterdäcken Hakkapeliitta 8 var så tysta och sköna att åka med så återigen blir jag så ledsen när jag fått på dessa Goodyear Efficient Grip Performance, det är som att köra i en tunnel..

Vore det maskinellt borde det ju låtit massor med vinterdäcken med tycker jag.

Ska åka och se vad volvo brandt säljer för fabrikat i år och troligen byter jag sommardäcken mot det fabrikatet...

Men jag är nyfiken på dom där gummisakerna i mitten på fjädrarna som nämndes, vilka årsmodeller hade detta?
Jag har nu även köpt XC modellens centrumskruvar med gummi i tappert försök att tysta bilen. Mycket dyra.. :(
Vad har du för bil?

Min Volvo S80 2,5T blev väldigt tyst med Goodyear Efficient Grip Performance. Nästan allt vägljud försvann.
I tisdags böt jag till Dunlop Sport BluResponse 225/50 R17 98W och de är otroligt tysta. Enda ljudet jag hör är vindsuset.
siamthai skrev:I tisdags böt jag till Dunlop Sport BluResponse 225/50 R17 98W och de är otroligt tysta. Enda ljudet jag hör är vindsuset.
Jag hade Dunlop P200 (eller något sådant). De var också mycket tysta.

Överlag har jag bara gott att säga om Goodyear, Dunlop och Nokian.
Tyvärr har jag upptäckt att Nokians hållbarhet är väldigt dålig. Nokian skall man inte använda mer än 2-3år sedan är de kass. Jag har två gånger fått mina Nokian vinterdäck uppsvällda däcksidor. Alla 4 däcken varje gång med bara några veckors mellanrum. Första gången var de 3 år gamla och andra gången bara 2 år.

Jag köpte i år för första gången i mitt livs billigaste däck till min Volvo C30: Landsail LS388. De kostade bara 510kr/st och är kanon!!!
De rullar väldigt tyst och lätt. Bra i vatten dessutom. Har fått bra betyg i tester.
Senast redigerad av 1 linnar, redigerad totalt 0 gånger.

Hur gamla är däcken? Är det dubbfri[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]