Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monarped111
har kollat på bts batteri och undrar om de räcker med ett 55 ah.
eller bör ja gå upp på 60-70 ah.
i 745 an -88 hade ja ett bt på 55 o de räkte, o höll i 12 år.
men frågan e ju om de behövs mer på v70 in,mer elektrinik mm
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ett 60 ah batteri räcker alldeles utmärkt och även 55 ah. Sen beror det kanske lite på hur du kör om det är mycket kort körning så kan ju ett större batteri vara bra att ha.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
60Ah är väl standard om jag minns rätt. Men kör på ett så stort du har råd med/får plats med. Man kan aldrig ha för stort batteri :)

edit: Just det, köp ett med så mycket "cca"(cold crank ampere om jag inte minns helt galet) som möjligt, det är alltså hur många Ampere batteriet kan spotta ur sig just medans startmotorn går. Startmotorn drar BETYDLIGT mer än 60A t ex, och ökar bara ju trögare den får gå, t ex när det är kallt ute då motorn är mer tungdragen.
Senast redigerad av 1 Lucif3r, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det kanske det är :) undrar vad jag har för ah på mitt batteri :?: ska gå ut och kolla :lol:
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag har en 70amp men cca ligger bara på 350 tror jag det var men det palla många kallstarter i över 20 minus utan problem :-)-)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Var ute och kollade har ett Tudor batteri på 62 ah med 520 cca och det är en bra fart på startmotorn med det batteriet.
av Rådlös
En fallgrop: Det finns fem olika mätmetoder för CCA. Man kyler batteriet till -XX° och belastar det och mäter. Sedan upprepar man belastningen efter Y sekunder och mäter igen.
Det är i princip skillnad på kallgraderna och tiden som skiljer mätmetoderna åt. Men det ligger runt -20°C. Och tiden tror jag varierade runt 10 - 15 sekunder. Om man skall jämföra så måste man veta vilken mätmetod som har använts. Annars kan det bli missvisande värden.
Bara för att beskriva lite hur det kan vara, Tyskland har en metod, DIN. EU (där Tyskland ingår) har en annan. Jag tror den heter siffervärdet och E. Sedan har USA en egen metod. Och har Asien också med sin metod. Och så finns det en till som jag inte kan placera geografiskt just nu. Batteriets tillverkningsland är ju naturligtvis en bra ledtråd. Eftersom vi har bilimport från många länder så kan vi ju i teorin träffa på batterier som är tillverkade i t.ex Sydostasien (som ligger på ekvatorn) och Nordiska vinternätter är ett okänt fenomen. Så kolla upp vilken mätmetod CCA-värdet står för.
Det går att Googla på detta om man vill veta mer.
av monarped111
Okej tack för info mm
Kollade bt o dom hadde 2 sorter
Fattade nästan som ena sorten va bättre även om de va på 55 ah motsvarande den andra sorten på 65

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.