- fre 17 apr 2015, 19:35
En fallgrop: Det finns fem olika mätmetoder för CCA. Man kyler batteriet till -XX° och belastar det och mäter. Sedan upprepar man belastningen efter Y sekunder och mäter igen.
Det är i princip skillnad på kallgraderna och tiden som skiljer mätmetoderna åt. Men det ligger runt -20°C. Och tiden tror jag varierade runt 10 - 15 sekunder. Om man skall jämföra så måste man veta vilken mätmetod som har använts. Annars kan det bli missvisande värden.
Bara för att beskriva lite hur det kan vara, Tyskland har en metod, DIN. EU (där Tyskland ingår) har en annan. Jag tror den heter siffervärdet och E. Sedan har USA en egen metod. Och har Asien också med sin metod. Och så finns det en till som jag inte kan placera geografiskt just nu. Batteriets tillverkningsland är ju naturligtvis en bra ledtråd. Eftersom vi har bilimport från många länder så kan vi ju i teorin träffa på batterier som är tillverkade i t.ex Sydostasien (som ligger på ekvatorn) och Nordiska vinternätter är ett okänt fenomen. Så kolla upp vilken mätmetod CCA-värdet står för.
Det går att Googla på detta om man vill veta mer.