Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvoboy88
Tjena har ett väldigt underligt problem. Har en 740 gl som är turbo konverterad har hängt i en turbomaskin från en 945 -95 och visst den funkar fint men hade problem med att oljetrycklampan blinkade/flimrade på tomgång efter man kört bilen lite hårt så tänkte jaja byta olja kanske löser detta då bilen inte hade rört sig mycket så bytte de men felet kvarstod så provade då att byta givaren men fortfarande samma så köpte en ny högflödes oljepump och monterade dit och de vart lite bättre men inte mycket så nu är min fråga vad kan de vara för fel? Kan säga att oljan jag har använt mig av är dock inte riktigt rätt (15 w40 lastbilsolja) men ska de ha så stor betydelse? Monterade en olje trycksmätare på sidan och den visa att på tomgång varm motor låg de på 0,6-0,7 bar och vid 3000 varv så låg de på 2 bar men enligt infon jag har hittat så ska de vara 3 bars tryck vid 3000 varv. Snälla hjälp mig hitta felet blir galen har haft många gamla volvo turbosar men aldrig råkat ut för detta tidigare vad göra vill inte behöva riva hela maskin nu då bilen används i stortsett bara till streetrace och dom börjar ju här nu så.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lågt oljetryck är ju ett tecken på att det är för stort spel i lagren (slitet).
Volvoboy88 skrev:Monterade en olje trycksmätare på sidan och den visa att på tomgång varm motor låg de på 0,6-0,7 bar och vid 3000 varv så låg de på 2 bar men enligt infon jag har hittat så ska de vara 3 bars tryck vid 3000 varv
Har inga specar framför mig nu, men det är säkert rätt. En "lastbilsolja" i en bensinturbo är väl inte helt "optimalt" med den körning du använder denna bil till. Sedan har du glömt det allra viktigaste, Förmodar att du har oljekylare, det sitter det original på nyare turbomotorer. Borde göra det på din motor, men har du ingen oljetemperaturmätare? det är nog viktigare än olletrycksmätare när man "kör undan" lite. Oljetemperaturen stiger ganska snabbt (och kraftigt) vid hög belastning på motorn och vid uppåt 150°är du i "hissen" och vid 180°har du ingen smörning kvar. Inget oljetryck på tomgång heller. När motorn svalnat har du (i dom flesta fall) oljetryck igen, men oljans smörjförmåga är för alltid skadad. Jag brukar inte "förorda" syntetolja i "vanliga" bilar, men den tål högre temperatur bättre. Du skriver inte vad du kör på för olja nu men olja för "tunga" dieslar är inte byggda för så höga temperaturer. En normal oljetemperatur ska ligga på 100 - 130°.

Mvh
Lennart
av Volvoboy88
Okej har tyvärr ingen oljekylare på bilen förutom den som sitter original på oljefilter adaptern den som ska kylas med hjälp av kylarvattnet tänkte att jag ska försöka få tag på riktig oljekylare. Samt byta olja och filter till rätt
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]