- tis 14 apr 2015, 22:23
Tjena har ett väldigt underligt problem. Har en 740 gl som är turbo konverterad har hängt i en turbomaskin från en 945 -95 och visst den funkar fint men hade problem med att oljetrycklampan blinkade/flimrade på tomgång efter man kört bilen lite hårt så tänkte jaja byta olja kanske löser detta då bilen inte hade rört sig mycket så bytte de men felet kvarstod så provade då att byta givaren men fortfarande samma så köpte en ny högflödes oljepump och monterade dit och de vart lite bättre men inte mycket så nu är min fråga vad kan de vara för fel? Kan säga att oljan jag har använt mig av är dock inte riktigt rätt (15 w40 lastbilsolja) men ska de ha så stor betydelse? Monterade en olje trycksmätare på sidan och den visa att på tomgång varm motor låg de på 0,6-0,7 bar och vid 3000 varv så låg de på 2 bar men enligt infon jag har hittat så ska de vara 3 bars tryck vid 3000 varv. Snälla hjälp mig hitta felet blir galen har haft många gamla volvo turbosar men aldrig råkat ut för detta tidigare vad göra vill inte behöva riva hela maskin nu då bilen används i stortsett bara till streetrace och dom börjar ju här nu så.
- By Solomon