frilins skrev:anp skrev:Självklart skall man blinka Vänster om man skall svänga Vänster.
Men i en cirkulationsplats så kan du inte svänga Vänster då det inte är en korsning i den bemärkelsen.
Och blinkar inte fordonet framför/bakom dig då du befinner dig i eller i omedelbar närhet av en cirkulationsplats, ja då kan du vara säker på 2 saker. Antingen skall fordonet fortsätta i cirkulationen, eller så skiter denne i att ge tecken då denne ska lämna densamma.
Att blinka Vänster i en cirkulation anser jag bara vara otydligt om uttrycket får användas, då det dels skapar osäkerhet om vart fordonet tänker lämna cirkulationen om högerblinkning ej görs eller ges försent, samt att de förare som ej vet hur trafikreglerna av idag är skrivna luras att tro att en cirkulation är just en korsning där vänsterblinkning skall ges vid fortsatt färd åt just Vänster efter cirkulationen.
Du skriver att blinkandet skulle vara otydligt emedan det är precis tvärtom, om du inte visar vart du ska i rondellen förrän du lämnar den så lär ju alla andra bilister få gissa sig till vart du ska och det behöver dom inte om du använder din körriktningsvisare.
Och en person som använder sin blinkers glömmer inte att blinka höger när han ska ut ur rondellen.
Att man inte skulle svänga vänster i en rondell när man SKA till vänster är ju bara ordklyverier och ett urdumt resonemang.
Sen har du rätt i att dom som inte blinkar alls då dom kör in i rondellen, blinkar inte då dom ska ut iheller men det var precis det som jag irriterar mig på. Dvs att denna nya regel har bara fått dom som skiter i att använda blinkers att tro dom har fått rätt och har slutat använda den överhuvudtaget var dom än befinner sig...
Många gånger har man lagt kommentaren:
"Konstigt, har dom slutat med blinkers på så nya bilar"?!! :???:
Tydligheten beror väl på ens egen utgångspunkt, jag ( och nuvarande lagtext ) tolkar det som att ett fordon som inte blinkar, kommer att fortsätta genom cirkulationen tills det blinkar Höger innan önskad utfart.
Och det är väl här som mitt motstånd mot vänsterblink kommer in, i.o.m att jag inte ser nyttan av att blinka annat än vid utfart ur cirkulationen.
Vägen runt rondellen är ju att betrakta som just en väg, om än väldigt svängd. Och på vanlig väg blinkar du ju inte alls såvida du inte tänker göra ett filbyte eller svänga i en korsning.
Att blinka Vänster för att övertydliggöra något som på sätt och vis är självklart, beroende på ens egen utgångspunkt, anser jag vara att skapa förvirring för trafikanter som inte vet hur bete sig i en cirkulationsplats.
Kanske det är därför det finns så många olika varianter av körstilar vid körning i cirkulationsplatser.
Om det nu är så viktigt att blinka Vänster om man avser köra Vänster genom/efter cirkulationen, då borde man väl också med samma resonemang blinka Vänster då man avser fortsätta rakt igenom/fram cirkulationen. För man kör ju faktiskt förbi en utfart/infart där det kan stå fordon som vill köra in i cirkulationen.
Eller ska man då inte alls blinka, såsom i en vanlig fyrvägskorsning?
Såg faktiskt en insändare en gång som handlade om just detta med otydlighet i cirkulationsplatser vad gäller blinkers.
Insändarförfattaren upprördes över att så få visade med blinkers vart de skulle, och menade att om man såg cirkulationen som en vanlig fyrvägskorsning skulle allt bli så mycket tydligare och bättre.
Denne ville att man skulle blinka Vänster vid vänstersväng, Höger vid högersväng och inte alls vid färd rakt fram.
Det där med tydlighet kan jag förstå, dock inte dela uppfattning om, vad gäller Höger eller vänstersväng. Men rakt fram då?