...

Moderator: Moderatorer

av Daddan
Det är mest dubbelfiliga cirkulationsplatser som ställer till det här uppe (förutom att det är irriterande när folk inte "blinkar ut sig"). Det ligger ibland bilar i yttersta filen som ska vänster och kör således förbi "sin" utfart om man följer skyltningen som ofta finns innan cirkulationsplatsen. Ganska irriterande att ofta nästan få högersidan intryckt när de inte följer den tänkta vägen genom cirkulationsplatsen. Det värsta är att de man argt tutar på inte fattar att de gjort fel eftersom de tog körkort innan bilar uppfanns och inte bryr sig om att plugga in nya regler.

Användandet av blinkersen verkar vara en bristvara i många fall. Eftersom jag missade kursen i tankeläsning är det lika överraskande varje gång. Jag använder hellre blinkersen i onödan och är övertydlig än tvärt om.
Användarvisningsbild
av Brainy
Loner skrev: Och iom att jag blinkar vänster visar jag attjag INTE tänker svänga ut, för då blinkar jag höger! Men det finns en massa _idioter_ som blinkar vänster när dom svänger ur rodellen, dom borde bli av med kortet direkt!

/L
Jag gör samma sak som dig.

MEN! Jag har aldrig varit i närheten av att krocka med någon som blinkat vänster i en enkelfilig rondell och ändå svängt ut...
Så detta är ju eg. bara irritationsmoment för oss förare.
Däremot så har irritationsmomentet att folk inte blinkar ut eller för den delen blinkar vänster och svänger ut gjort att folk (även jag) tar för givet att en bil ska svänga ut mha variablerna hastighet, acceleration och position, ibland blir detta helg galet och det har i alla fall för mig varit när krock.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av C.W.
Om du ligger i innerfilen, dvs filen som är närmast centrum av rondellen i en flerfilig rondell, och skall ut ur rondellen, korsar du filen som går på utsidan.
Du gör ett filbyte och är således skyldig att lämna företräde för dem som kör i ytterfilen.
Det betyder att du kan köra runt,runt,runt hela rondellen i ytterfilen och alla som skall ut måste lämna företräde för dig!
Klicka på länken http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx
till Vägverkets Trafikregler för rondell körning
av Daddan
C.W. skrev:Om du ligger i innerfilen, dvs filen som är närmast centrum av rondellen i en flerfilig rondell, och skall ut ur rondellen, korsar du filen som går på utsidan.
Du gör ett filbyte och är således skyldig att lämna företräde för dem som kör i ytterfilen.
Det betyder att du kan köra runt,runt,runt hela rondellen i ytterfilen och alla som skall ut måste lämna företräde för dig!
Klicka på länken http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx
till Vägverkets Trafikregler för rondell körning
Om man har väjningsplikt i innerfil: Detta innebär att skyltdjäklarna endast ställer till det för oss om följer dem. De underlättar ju inte utan ALLA bör ligga i ytterfil eftersom man då alltid har företräde och man kan skita i att använda innerfil. Varför dubbelfiliga cirkulationsplatser alls i så fall? Det står på sidan 7 att man ska följa skyltarna. Men det känns ju onödigt och ställer till det om inte bilen utanför gör det.
av 740wennberg
Du kan ju iaf pröva testet som fanns på aftonbladet förut.

ÄR DU EN APA I TRAFIKEN?!?!?!??!?!?!?!??!?!

Orka bli förbannad.

big ups
Användarvisningsbild
av Mr B
Det som är intressant i diskussionen är ju de här "minirondellerna" som är lite poppis på vissa ställe, en föredetta vanlig 4-vägs korsning som de bygger upp en liten rundning i mitten av kullersten eller något och kallar det rondell. Jag försöker följa gällande regler när det gäller att blinka i rondell, men det är inte lätt när det tar max 5 sekunder innan man har kört igenom hela rondellen...
av anp
Mr B skrev:Det som är intressant i diskussionen är ju de här "minirondellerna" som är lite poppis på vissa ställe, en föredetta vanlig 4-vägs korsning som de bygger upp en liten rundning i mitten av kullersten eller något och kallar det rondell. Jag försöker följa gällande regler när det gäller att blinka i rondell, men det är inte lätt när det tar max 5 sekunder innan man har kört igenom hela rondellen...
Att ge tydlig signal i en sådan är svårt, för att inte säga omöjligt.
Egentligen är det endast bakomvarande som har möjlighet att lista ut vart man ämnar köra då man ger tecken inför utfart.
I en sådan cirkulation är det nog än mer viktigt att se till placeringen av fordonet i cirkulationen, för att försöka lista ut vart det ska ta vägen.

Dessutom är de lite farliga då en del inte alltid är "centrerade" i korsningen, utan kan vara såpass förskjutna så att en väg/fil förblir rak trots rondellen i mitten. En främmande bilist kan lätt missa väjningsplikt om denne inte är observant.
Och stora fordon få problem med att ta sig runt cirkulationen. Nu ska väl alla cirkulationsplatser mm vara testade med den största kombination av fordonstyp som får trafikera platsen. Men ovana förare finns väl överallt och i alla fordonstyper.
av OrsonGbg
Jaså det var du som jobbade dig? Ja du ska ge fan i hur jag blinkar när jag kör i rondeller :wink:

Hehehe skojade bara :lol:

Du får väl ta hans regnummer och skicka ett brev hur man kör i rondell. Det fick jag hem för några år sedan, han/hon som skickade det (anonymt) hade lagt ner stor omsorg på det och skrivit ut bilder och instruktioner i hur man kör i rondell från vägverkets hemsida :lol: :lol: :lol:

Jag blev mycket road över den tid och omsorg de lagt ner på brevet :D
Användarvisningsbild
av frilins
anp skrev:Självklart skall man blinka Vänster om man skall svänga Vänster.
Men i en cirkulationsplats så kan du inte svänga Vänster då det inte är en korsning i den bemärkelsen.
Och blinkar inte fordonet framför/bakom dig då du befinner dig i eller i omedelbar närhet av en cirkulationsplats, ja då kan du vara säker på 2 saker. Antingen skall fordonet fortsätta i cirkulationen, eller så skiter denne i att ge tecken då denne ska lämna densamma.

Att blinka Vänster i en cirkulation anser jag bara vara otydligt om uttrycket får användas, då det dels skapar osäkerhet om vart fordonet tänker lämna cirkulationen om högerblinkning ej görs eller ges försent, samt att de förare som ej vet hur trafikreglerna av idag är skrivna luras att tro att en cirkulation är just en korsning där vänsterblinkning skall ges vid fortsatt färd åt just Vänster efter cirkulationen.
Du skriver att blinkandet skulle vara otydligt emedan det är precis tvärtom, om du inte visar vart du ska i rondellen förrän du lämnar den så lär ju alla andra bilister få gissa sig till vart du ska och det behöver dom inte om du använder din körriktningsvisare.
Och en person som använder sin blinkers glömmer inte att blinka höger när han ska ut ur rondellen.

Att man inte skulle svänga vänster i en rondell när man SKA till vänster är ju bara ordklyverier och ett urdumt resonemang.

Sen har du rätt i att dom som inte blinkar alls då dom kör in i rondellen, blinkar inte då dom ska ut iheller men det var precis det som jag irriterar mig på. Dvs att denna nya regel har bara fått dom som skiter i att använda blinkers att tro dom har fått rätt och har slutat använda den överhuvudtaget var dom än befinner sig...

Många gånger har man lagt kommentaren:
"Konstigt, har dom slutat med blinkers på så nya bilar"?!! :???:
av anp
frilins skrev:
anp skrev:Självklart skall man blinka Vänster om man skall svänga Vänster.
Men i en cirkulationsplats så kan du inte svänga Vänster då det inte är en korsning i den bemärkelsen.
Och blinkar inte fordonet framför/bakom dig då du befinner dig i eller i omedelbar närhet av en cirkulationsplats, ja då kan du vara säker på 2 saker. Antingen skall fordonet fortsätta i cirkulationen, eller så skiter denne i att ge tecken då denne ska lämna densamma.

Att blinka Vänster i en cirkulation anser jag bara vara otydligt om uttrycket får användas, då det dels skapar osäkerhet om vart fordonet tänker lämna cirkulationen om högerblinkning ej görs eller ges försent, samt att de förare som ej vet hur trafikreglerna av idag är skrivna luras att tro att en cirkulation är just en korsning där vänsterblinkning skall ges vid fortsatt färd åt just Vänster efter cirkulationen.
Du skriver att blinkandet skulle vara otydligt emedan det är precis tvärtom, om du inte visar vart du ska i rondellen förrän du lämnar den så lär ju alla andra bilister få gissa sig till vart du ska och det behöver dom inte om du använder din körriktningsvisare.
Och en person som använder sin blinkers glömmer inte att blinka höger när han ska ut ur rondellen.

Att man inte skulle svänga vänster i en rondell när man SKA till vänster är ju bara ordklyverier och ett urdumt resonemang.

Sen har du rätt i att dom som inte blinkar alls då dom kör in i rondellen, blinkar inte då dom ska ut iheller men det var precis det som jag irriterar mig på. Dvs att denna nya regel har bara fått dom som skiter i att använda blinkers att tro dom har fått rätt och har slutat använda den överhuvudtaget var dom än befinner sig...

Många gånger har man lagt kommentaren:
"Konstigt, har dom slutat med blinkers på så nya bilar"?!! :???:
Tydligheten beror väl på ens egen utgångspunkt, jag ( och nuvarande lagtext ) tolkar det som att ett fordon som inte blinkar, kommer att fortsätta genom cirkulationen tills det blinkar Höger innan önskad utfart.
Och det är väl här som mitt motstånd mot vänsterblink kommer in, i.o.m att jag inte ser nyttan av att blinka annat än vid utfart ur cirkulationen.

Vägen runt rondellen är ju att betrakta som just en väg, om än väldigt svängd. Och på vanlig väg blinkar du ju inte alls såvida du inte tänker göra ett filbyte eller svänga i en korsning.
Att blinka Vänster för att övertydliggöra något som på sätt och vis är självklart, beroende på ens egen utgångspunkt, anser jag vara att skapa förvirring för trafikanter som inte vet hur bete sig i en cirkulationsplats.

Kanske det är därför det finns så många olika varianter av körstilar vid körning i cirkulationsplatser.

Om det nu är så viktigt att blinka Vänster om man avser köra Vänster genom/efter cirkulationen, då borde man väl också med samma resonemang blinka Vänster då man avser fortsätta rakt igenom/fram cirkulationen. För man kör ju faktiskt förbi en utfart/infart där det kan stå fordon som vill köra in i cirkulationen.
Eller ska man då inte alls blinka, såsom i en vanlig fyrvägskorsning?

Såg faktiskt en insändare en gång som handlade om just detta med otydlighet i cirkulationsplatser vad gäller blinkers.
Insändarförfattaren upprördes över att så få visade med blinkers vart de skulle, och menade att om man såg cirkulationen som en vanlig fyrvägskorsning skulle allt bli så mycket tydligare och bättre.
Denne ville att man skulle blinka Vänster vid vänstersväng, Höger vid högersväng och inte alls vid färd rakt fram.

Det där med tydlighet kan jag förstå, dock inte dela uppfattning om, vad gäller Höger eller vänstersväng. Men rakt fram då?

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]