- tis 07 apr 2015, 18:33
#963975
Saxat från Michelins egna däcksguide:
Vid användning: kontrollera trycket i däcken var månad och inför varje längre
resa. Justera vid behov. Att ha för lågt däcktryck kan vara direkt farligt: För ett
Camping CP-däck av dimensionen 225/70 R15 motsvarar t.ex. ett däcktryck
som är 0,5 bar för lågt (11%) en överbelastning med ca 100 kg (daN) per däck!
* Överbelastning (även tillfällig) eller dålig lastfördelning kan leda till förtida
förslitning av fordonskomponenter och/eller däck vilket kan leda till skador på
personer och egendom.
* Vid byte av däck, skall ett däck av samma diameter användas, och ursprungligt
belastningsindex resp. hastighetsindex måste respekteras (hastighetsoch
belastningsmärkningen måste vara samma som eller högre än de på
originaldäcken). Vi rekommenderar att en däckspecialist anlitas för denna uppgift.
* Om fordonet står parkerat under en längre tid, se till att trycket i dem inte är för
lågt, och säkerställ alltid att däcktrycket är det rätta i resp. däck innan fordonet
börjar användas igen. Skydda däcken mot UV-strålning, från t.ex. solen, och
använd pallbockar för att undvika att däcken kommer i kontakt med kalla
vinterytor (betong, sten…).
Sätter en hundring på att ÅF:n glömde kolla däckstrycket från fabrik och lät bilen stå med för litet luft i några månader.