Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrMupp
#963688
börne skrev: börne tack... är ingen björn, jag gillade att burna (börna) när jag var ung & busig :wink:
Ah, sorry! :D Burning rubber, get it!
av Yaniz
#963832
Det där ska du under inga omständigheter acceptera. Tror inte heller på flatspot. Har min V70 avställd dec-april och har aldrig haft problem med flatspots. Har sedan två år Kumho 215/55 17" med 3.5 lufttryck och det finns inte en antydan till flatspots när jag ställer på den i maj.
Användarvisningsbild
av Sceptic
#963944
MrMupp skrev: Däcken är ett par Michelin Primacy 225/55 x R16. Det känns alltså inte som obalans utan snarare "orunt" däck.
Jag hade liknande problem med en uppsättning nya Michelin Primacy till en tidigare V70, kändes som de inte var runda. Inget fel på fälgarna och efter att jag bytt till Continental försvann problemet. Kan det kanske finnas andrahandssortering av däck ute på marknaden?
av MrMupp
#963946
Jag har försökt nå min favvomek på Bilia hela dagen. Men det kanske är uppdämt behov av service nu efter påsk?

Otroligt skumt om "skeva" däck lyckas komma ända ut till slutkund. Känns inte som att Michelin skulle kunna göra såna missar. Kanske är det något piratparti för att spara pengar. Eller så är det fel i hanteringen någonstans. Förvaras ihopklämda? Monteras med för lågt tryck eller liknande?

Jag vet "the hard way" de gånger man fått en skruv genom något däck och därmed punka, att däcksverkstan dömer ut däcket direkt. Är bara "skrot" säger det om ett till synes perfekt däck som med marginal har tillräckligt mönsterdjup på. Jahapp upp med 2500 spänn för ett nytt då!

Kanske är enklast att bara köpa 4 nya, så slipper man tjafsa med dessa eländiga Volvo-ÅF:ar.
av MrMupp
#963975
Saxat från Michelins egna däcksguide:

Vid användning: kontrollera trycket i däcken var månad och inför varje längre
resa. Justera vid behov. Att ha för lågt däcktryck kan vara direkt farligt: För ett
Camping CP-däck av dimensionen 225/70 R15 motsvarar t.ex. ett däcktryck
som är 0,5 bar för lågt (11%) en överbelastning med ca 100 kg (daN) per däck!

* Överbelastning (även tillfällig) eller dålig lastfördelning kan leda till förtida
förslitning av fordonskomponenter och/eller däck vilket kan leda till skador på
personer och egendom.

* Vid byte av däck, skall ett däck av samma diameter användas, och ursprungligt
belastningsindex resp. hastighetsindex måste respekteras (hastighetsoch
belastningsmärkningen måste vara samma som eller högre än de på
originaldäcken). Vi rekommenderar att en däckspecialist anlitas för denna uppgift.

* Om fordonet står parkerat under en längre tid, se till att trycket i dem inte är för
lågt, och säkerställ alltid att däcktrycket är det rätta i resp. däck innan fordonet
börjar användas igen. Skydda däcken mot UV-strålning, från t.ex. solen, och
använd pallbockar för att undvika att däcken kommer i kontakt med kalla
vinterytor (betong, sten…).

Sätter en hundring på att ÅF:n glömde kolla däckstrycket från fabrik och lät bilen stå med för litet luft i några månader.
av MrMupp
#964498
Update:

Har nu varit på den lokala däcksverkstan som mätte upp båda framdäcken i deras värstingmaskin. Han konstaterade en kraftvariation (=en bula) på det ena. Han testade att demontera däcket och matcha högsta punkten på däck mot lägsta på fälg, samt balanserade båda framhjulen. Tyvärr hjälpte det föga. Fortfarande kraftvariation på ena hjulet.

Nu gäller det bara att överbevisa märkesverkstan att det däcket behöver bytas. Kändes inte som jag fick jättegehör för det när jag pratade med dem sist. "Har aldrig hört talas om ett däck som är defekt från fabrik"...

Annars får man väl gå direkt till Michelin? (kul med nybil, not)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#964612
Du har köpt bil hos en återförsäljare. Då är det dom som ska lösa det och behövs det så får dom i sin tur kontakta Michelin.
av MrMupp
#964714
Senaste budet är att de som sålde bilen och däcksverkstan löser det hela åt mig. Blir jag väldigt glad för!
av AndS
#964741
En däcksfirma som aldrig hört talas om felaktiga nya däck, hum :D
Har fått nya Pirelli bytta då firman inte kunde få bort obalansen i bilen med dem, de försökte två gånger och gav sedan upp och bytte runt om till Michelin istället med mitt godkännande. Sedan vet jag inte hur länge de funnits i lager och hur de lagrats, men det var inte mina problem.
av MrMupp
#964772
Däcksfirman hade koll. I just detta fall var det faktiskt Bilia som bråkade litet. Men jag snackade nyss med verkmästaren. Han skulle snacka med däckskillen om det här med att det "inte kan komma dåliga däckfrån fabrik".

Bilia borde rimligen ha samma utrustning som däcksfirman. Balanseringsmaskinen sätter en rulle mot däcket och roterar. Sen mäter den mottrycket från däcket och kan därigenom kontrollera om det är runt eller inte. Man såg tydligt på en graf på skärmen var ojämnheten satt på det dåliga däcket. Ingen raketforskning egentligen, men som vanligt är det enklare att be kunden sticka och brinna än att ta reda på fakta verkar det som.

Men som sagt den externa däcksfirman och säljfirman löser detta åt mig genom att göra en reklamation mot Michelin.
Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]

Är den xenonkonverterad med kina-dynga? Dett[…]