PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Tänkte byta till växelström från likström på amzonen. Har kollat på vp och där finns ju generator och fäste. Går väl lös på 2500kr. Tänkte om nån vet om det är just den generatorn det fästet är till för eller om man kan köpa tex en universal på tex biltema? Jag tar emot alla förslag och idéer på hur man enklast/billigast får dit en växelströmsgenerator.
Du behöver inte välja det dyraste. T.ex Biltema har fullgoda generatorer för en tusenlapp. Det viktiga med fästet är att alla tre remhjulen, vattenpump - generator - vevaxel ligger i linje. Remmen får inte gå i zick-zack. Då slits den ner på nolltid. Eventuellt får du böja det gamla staget i en svag S-form eller tillverka ett nytt. Behöver du finjustera i längdläge så gör du det med planbrickor. Om du inte hittar en tillräckligt lång fästskruv för det undre genomgående fästet, så finns det helgängade stänger att köpa. Biltema och Clas Ohlson har sådant och säkert många fler också. Glöm inte att köpa muttrar och brickor i sammanhanget.
Köper du en modern generator så är det bara två kablar att hålla reda på, den tjocka som går till batteriet (via startmotorn) och den tunna som går till laddlampan.
Skulle du mot förmodan välja en gammal begagnad växelströmsgenerator från skroten, så kan du ha otur att få tag i en från tiden före åttiotalet (ungefär) som har separat laddningregulator på utsidan. Då blir det mer kablar att hålla reda på. Du skall hursomhelst ta bort den gamla laddningsregulatorn tillsammans med likströmsgeneratorn. Den fungerar aldrig ihop med en växelströmsgenerator. Och köper du en sådan gammal växelströmmare på skroten måste du ha med den laddningsregulatorn i "original" också.
PelleH skrev: Låter ju inte så svårt då man läser.
Detta verkar vara "bolt on" så det är säkert gjort så remmen passar
Jag gjorde "på det "svåra" sättet på min PV -62-a. Det övre fästet är ju original fäste. Där svarvade jag till en axel stump som passade mellan fästöronen och gängade till M8 i ändarna. Sedan tog en kortare axel stump och borrade och gängade till M16 och fäste på generatorn. Monterade generator med sträckare och rem på och "näste" ihop axel stumparna. Tog isär och svetsade det ordentligt monterade det, kopplade kablarna, särskilt jordledning för jag hade original B18 fäste med gummibussningarna, sedan fungerade det i många år.
Det verkar lättare att köpa det färdiga fästet..... :-)-)

Mvh
Lennart
Jag ska införskaffa generatorn från biltema först och sedan får jag kolla om jag enkelt kan få det att funka eller im jag köper det fästet som visas på den nedre bilden.

Så bra att det löste sig :-) Ibland f&[…]

Uppdatering: Var förbi mekonomen idag och k&[…]

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]

Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]