NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BussigeBenke
Volvo har tydligen blivit ett lågbudgetmärke.
Åtminstone i och med V50s tillkomst. Jag hade en V50 2.0D -08 vars
generator måste bytas innan den gått 8000 mil. Samma sak med
frugans S40 -08. Nu kör jag V50 Classic 2.0F -12 som gått ca 6000 mil.
Jag hör redan vinandet från generatorn. Varje generator har kostat 4500:-
att byta. Dessutom hade jag problem med startmotorn på dieselbilen. Två
gånger blev jag stående utan att startmotorn ens försökte röra sig. Jag har
6 mil hem från jobbet, slutade sent så jag blev tvungen att ringa Volvos
undermåliga assistans. Bärgaren var listig och ville hämta en lånebil på vägen
till mig vilket han INTE fick eftersom en volvoverkstad absolut ska titta på bilen
först. Var hittar man en öppen volvoverkstad kvällstid i Smålands djupa skogar?
Tack för det Volvoassistans!!
Nåja, bärgaren hade varit med förr, så när han fattade vad som var problemet gick han
till flaket på hans bil och tog fram en järnstång på ca 50 cm och knackade på startmotorn
medan jag vred om nyckeln. "detta är vanligt på Volvos dieselmotorer på V50
och V70" berättade han.
Mina tidigare Volvo har inte strulat alls, jag har haft två 440, en 850 och en V70 2 varav ingen
gett mig problem.
Men V50 och S40 ger jag inte ett nickel för.

Nu måste jag beställa ny generator och troligen leta ny bil, inte V50 denna gång.
Användarvisningsbild
av SvenB
Detta är knappast vare sig bussigt :D , eller särskilt vanligt. Jag har både "hängt på forumet" sedan 2009 och dessutom ägt två V50, och har inte hört talas om detta.
av mikekop
Jag har fått byta generator på min V50 -09, 2,0D, aut och dieselvärmare. Dock vid 15000 mil. Tillskriver detta till användning av dieselvärmare med allt för kort väg till jobbet (4km). Min sambo som använder bilen.
av Haddock
Jag har fått byta generator två gånger på samma V50 -06 2.0 D vid ca 18000 mil. Båda gångerna gjorda hos Volvo verkstad.
Användarvisningsbild
av P210
mikekop skrev:Jag har fått byta generator på min V50 -09, 2,0D, aut och dieselvärmare. Dock vid 15000 mil. Tillskriver detta till användning av dieselvärmare med allt för kort väg till jobbet (4km). Min sambo som använder bilen.
Att batteriet ger upp efter 3-4 år vid flitigt användande av dieselvärmaren förstår jag, men hur skulle generatorn ta stryk av att du använder värmaren, menar du att den skulle gå sönder för att den får ladda mer?
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad är det som "knäcker" en generator? Milen verkar inte ha så stor betydelse. Jag har ju i mitt tidigare taxiåkeri haft flertalet bilar som rullat 34.000 mil+ och har inte bytt generatorer på dessa. Och då är det taxibilar med mycket strömförbrukare.
av dieselputte
SvenB skrev:Vad är det som "knäcker" en generator? Milen verkar inte ha så stor betydelse. Jag har ju i mitt tidigare taxiåkeri haft flertalet bilar som rullat 34.000 mil+ och har inte bytt generatorer på dessa. Och då är det taxibilar med mycket strömförbrukare.
Har läst nåt om någon battericell blir kortsluten så leder det i sin tur till överhettning i generatorn, varvid dioder och stator lindning kan flyga.

I mitt fall var det en underspolning vid automattvätt som blev spiken i kistan. Lät konstigt direkt när jag skulle ut ut tvätthallen och sen kom larmet efter någon minut, så någon mer automattvätt med hela programmet blir det inte nåt mer.

Konstigt det här med batterier och dieselvärmaren, V70 D5an som jag hade stod på 18,000 mil när jag lämnade tillbaka den. Jag körde jäkligt mycke med timerstart för dieselvärmaren och bytte aldrig något batteri på den bilen under dryg 3,5 år som jag hade den. Fick aldrig något larm om låg spänning heller.

På V50n är jag nu inne på 3e batteriet, iofs 9,5 år gammal bil med 11700 mil på mätaren och första indikationen är alltid låg spänning larm och värmaren startar inte. Kör med C-Tek laddare när bilen står hemma, men det hjälper inte i långa loppet. För mig indikerar detta att något är sämre konstruerat på V50?
av mikekop
P210 skrev:
mikekop skrev:Jag har fått byta generator på min V50 -09, 2,0D, aut och dieselvärmare. Dock vid 15000 mil. Tillskriver detta till användning av dieselvärmare med allt för kort väg till jobbet (4km). Min sambo som använder bilen.
Att batteriet ger upp efter 3-4 år vid flitigt användande av dieselvärmaren förstår jag, men hur skulle generatorn ta stryk av att du använder värmaren, menar du att den skulle gå sönder för att den får ladda mer?
Ja, det var iallafall vad Mekonomenverkstadsägaren i Mora sa till mig (nej, det var inte han som bytte, det var Volvo). Jag pratade med honom om att jag tyckte det var dåligt att en generator gick sönder så tidigt.
Användarvisningsbild
av crumpets
S40V50C30C70 var väl aldrig kända för att hålla nån vidare kvalitet tyvärr :( S60V60 däremot tycks vara extremt pålitliga nu när de rullat några år.
av Provocative77
Samma generator sitter i flertalet andra märken då Volvo inte bygger dem själva. Samma sak med batteriet. Vi talar om två förbrukningsvaror med begränsad livstid.
Så om Volvos generatorer på just dessa modeller är dåliga så borde alla andra märken med samma generator ha samma problem.
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&ou[…]