Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mr H
CarMan skrev:
Mr H skrev:Jag ville ha en nyare mjukvara till CEM:en för att bilen skall komma ihåg om extraljusknappen var "ON" eller "OFF" senast bilen var igång. Är sååå trött på att behöva trycka på extraljusknappen VARJE gång bilen startas på nytt.

Sagt och gjort, åkte till verkstaden och bad att få en uppgradering av CEM:en. När jag sedan kom till jobbet läste jag lite nogrannare på kvittot och ser att jag fått en OMLADDNING och inte en UPPGRADERING av mjukvaran.
Får man den senaste versionen av mjukvaran i båda fallen, eller har den gamla programvaran bara laddats om? Bilen kommer nämligen fortfarande inte ihåg vilket läge extraljusknappen hade...... :evil:
Ja du får nyaste mjukvaran i båda fallen. men en omladdning är dyrare än en uppgradering
Jo tack! Fattades ju bara att jag fick det dyraste alternativet, och ändå fick jag inte det resultat jag var ute efter. :???:
Användarvisningsbild
av CarMan
Mr H skrev:
CarMan skrev:
Mr H skrev:Jag ville ha en nyare mjukvara till CEM:en för att bilen skall komma ihåg om extraljusknappen var "ON" eller "OFF" senast bilen var igång. Är sååå trött på att behöva trycka på extraljusknappen VARJE gång bilen startas på nytt.

Sagt och gjort, åkte till verkstaden och bad att få en uppgradering av CEM:en. När jag sedan kom till jobbet läste jag lite nogrannare på kvittot och ser att jag fått en OMLADDNING och inte en UPPGRADERING av mjukvaran.
Får man den senaste versionen av mjukvaran i båda fallen, eller har den gamla programvaran bara laddats om? Bilen kommer nämligen fortfarande inte ihåg vilket läge extraljusknappen hade...... :evil:
Ja du får nyaste mjukvaran i båda fallen. men en omladdning är dyrare än en uppgradering
Jo tack! Fattades ju bara att jag fick det dyraste alternativet, och ändå fick jag inte det resultat jag var ute efter. :???:
vadå. måste du trycka på knappen för extraljus efter att bilan varit avstängd & detta har inte ändrats efter att du fick ny mjukvara i CEM?
Användarvisningsbild
av Mr H
CarMan skrev:
Mr H skrev:
CarMan skrev: Ja du får nyaste mjukvaran i båda fallen. men en omladdning är dyrare än en uppgradering
vadå. måste du trycka på knappen för extraljus efter att bilan varit avstängd & detta har inte ändrats efter att du fick ny mjukvara i CEM?
Japp! Varje gång jag startar bilen måste jag trycka på extraljusknappen annars tänds inte extraljusen när jag sedan använder helljuset.

Ställde samma fråga på ett annat forum och fick där svar av en som hade FÖRLORAT "knappminnet" i samband med en nyligen utförd uppgradering av CEM. Verkar ju vara rena lotteriet vilka funktioner som tillkommer eller försvinner vid uppgradering/omladdning! :???:
Användarvisningsbild
av Cimmen
Cimmen skrev:Ska in med min V70 2.5T AWD-2004 (uttagen0308) för en totalCAN den 30/3.

Ska betala 400:- för mjukvara och 200:- för jobbet.

Finns det nån mjukvara i Haldexen?:cry:
Har gett verkstan i uppdrag att reda ut vad mjukvara till PA300 egentligen gör för nytta då jag har eftermonterat just ett sådant... Hoppas nån vet?!? :lol:

Återkommer med komentarer efter uppgraderingen. :D
Nu har jag gjort en totalCAN. Mycket nöjd med det. Bilen känns mer rapp i mellanregistret främst på 2-3-4:an. Turbon börjar ladda ca 500rpm tidigare vilket är bra för mig, då slipper man vxl så mycket ;)

Men en fråga kvarstår..... laddas även Haldexen om??? :?: :?: :?:

// En mycket nöjd volvoägare
Användarvisningsbild
av Mr 76
Cimmen skrev:
Cimmen skrev:Ska in med min V70 2.5T AWD-2004 (uttagen0308) för en totalCAN den 30/3.

Har gett verkstan i uppdrag att reda ut vad mjukvara till PA300 egentligen gör för nytta då jag har eftermonterat just ett sådant... Hoppas nån vet?!? :lol:

Nu har jag gjort en totalCAN. Mycket nöjd med det. Bilen känns mer rapp i mellanregistret främst på 2-3-4:an. Turbon börjar ladda ca 500rpm tidigare vilket är bra för mig, då slipper man vxl så mycket ;)

Tjena Cimmen!!!

Var gjorde du din totala CAN? Vilken stad och vilken firma?

// Mr 76
av staffann
Cimmen: Visst finns det mjukvara i DEM (Haldex styrenheten) som kan laddas om. Om det fanns en nyare mjukvara jämfört med vad som satt i din bil tidigare vet jag dock inte. Varför frågan, har du problem med fyrhjulsdriften?

Jag har problem med låsen till dörrarna på min S60 -01 - när man låser med fjärren så hoppar knappen upp på en eller båda framdörrarna igen. Mycket irriterande. Jag får väl lämna in bilen för det, och man kanske skulle be om en uppgradering när bilen ändå på verkstad?

Frågan är bara om man kan uppgradera allt UTOM motorstyret. Jag har nämlgen 170hk mjukvaran (Volvos egen alltså, inte BSR eller ngt sådant) fastän bilen i orginal var 140hk.
Går man på chassinr för att hitta vilken mjukvara som ska i, eller kollar man på vad som ligger i nu för att bestämma det? Skulle gärna fått en uppgradering av motor och trottel också efter de mjukvaruuppdateringar som Volvo gjort där, men vill helst ha kvar alla mina pollar...
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har problem med låsen till dörrarna på min S60 -01 - när man låser med fjärren så hoppar knappen upp på en eller båda framdörrarna igen. Mycket irriterande. Jag får väl lämna in bilen för det, och man kanske skulle be om en uppgradering när bilen ändå på verkstad?
Det är troligen låskassetterna som är kass, eller rättare sagt microbrytarna i dem. I min bil S60 -02 har jag bytt 5 lås i 4 dörrar :shock: . 4 var redan under första året, troligen är utförande på de senare bättre..

/Thomas
av staffann
Vad kostade de att byta?

Det konstiga är att jag inte får en felkod angånde låset, men läser man låsstatus (låst/olåst) via diagnostiken så säger ser man att den mycket väl vet att (i detta fallet) en dörr är olåst. Verkar inte vara speciellt bra felhantering och diagnostik där inte!
Användarvisningsbild
av Cimmen
Mr 76 skrev:
Cimmen skrev:

Tjena Cimmen!!!

Var gjorde du din totala CAN? Vilken stad och vilken firma?

// Mr 76
I Oskarshamn på Motorstyrkan.
Användarvisningsbild
av Funk
Vad kostade de att byta?
Jag brydde mig aldrig om att läsa ut felkoder när jag bytte det senaste, jag visste var felet låg.. Och detta var enda gången jag fått betala för det själv, de fyra första byttes under bilens första och andra år på garantin. Det senaste byttes i höstas (efter 5 år) och var det enda som aldrig bytts tidigare..

Kostade mig ca. 1400:- med personalrabatt för låset, bytte gjorde jag själv. Skall du göra det själv så be någon skriva ut instruktioner, för på vissa modeller är det lite lurigt, samt att man måste borra ut nitar ur dörren så dem skall man ju ha hemma innan man börjar också...
Jag kommer inte ihåg om det står i VIDA att man skall ta ut rutan i förardörren, men det underlättar helt klart.

/Thomas
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]