Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OrsonGbg
Nä ingen juggebil från 70-talet utan givetvis en Toyota aygo.

Bild
Användarvisningsbild
av greeeken
Min medelförbrukning står på 0,7 men det efter att ja bytt till öppet filter.
Min medelförbrukning har fått fnatt, byter jag till orginal så står den på 0,88
av MoonStone
Mu ha ha! Kanske vi ska kräva av Volvo att de sätter i öppna filter som standard i bilarna eftersom de då drar 0.18 l/mil mindre!! :D

Jag har 31 km till jobbet och jag hade nollat datorn när jag skulle iväg. När jag nästan var framme visade den 0.84 men på sista rakan var jag lite burnsugen (körde upp den i 200 km/h) och vips stod den på 0.99. Rätt fet virvel i tanken eftersom jag hade kört 30 km då.
Användarvisningsbild
av Loner
Bild

/L
av jbl
Blir svårt med min bil att hävda sig. Men som lägst på långkörning 0.81l/milen. Det var på en 30 mila sträcka med mycket trafik och väg jobb så medelfarten blev låg. Var inte över 90km/h denna sträcka.
Användarvisningsbild
av Brainy
MoonStone skrev:Jag bryr mig mindre om vilka sträckor ni kör. Kör Göteborg Stockholm om ni vill och skryt med låg förbrukning :)

Men nu körde jag ju extremt snålt, fast var tvungen att ta ett par korsningar (utan störande andra bilar den gången). Halva sträckan är lite backig upp och ner.

Sen misstänker jag att när man ska köra snålt så hjälper turbon till. Kan det inte vara så? Har för mig att Saab turbo drar mindre än sugmotererna. Har kört samma sträcka med min Saab 93 Turbo (200 hk) också på 0.65! (Har inte fått sålt den än :( )
Förlåt då, jag körde 17.7mil på dina siffror(0.63 har jag för mig) där det är ungefär hälften landsväg och hälften motorväg (förutom 1.5mil "stadskörning").
Jag hade ingen flygande start och förlitade mig inte på färddatorn utan på soppapumpens siffror. Då körde jag snålt men hade det inte varit för att jag inte vill störa övriga trafiken så hade det nog gått att köra snålare.

Och ja det stämmer att saabs turbomotorer har en lägre förbrukning än motsvarande motor utan turbo.

mvh
Anders
av Marbas
Loner skrev:Bild

/L
Tankade min V70N idag, då blev motsvarande siffra "1240 kilometer till tom tank". Har en bild på det men vet inte hur jag får in den på forumet... Har för mig att en gång visades runt 1440 km till tom tank. Får väl påpeka att det är en D5 jag kör...
av Marbas
Här kommer då bilden... (många tusen tack till Loner!!!)

Bild
Användarvisningsbild
av Loner
Faan, jag som var stolt över mina 1010, men du åker ju oljebrännare dock..

/L
av Seafront
Hyfsad förbrukning på kostigarna mellan Luleå och Pajala (215 km). Medelhastigheten i regel 105 km/h på de bedrövliga vägarna.

Kör jag med 95 oktan så blir förbrukningen 0.73 och med 98 oktan hamnar jag på 0.68 l/mil…

Med vinterdäck ligger jag lite drygt på 0.80 l/mil…

/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Det är ju ett märkligt land, jag tycker[…]

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]