Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Kanske är fel av mig att skriva detta eftersom det gällde en annan bilmodell men kanske kan vara värt att nämna. En bekants V40 låste upp höger bakdörr på egen hand. Han drog iväg till Volvo och lämnade in bilen. Efter byte av VÄNSTER låskista så slutade hans bil låsa upp HÖGER bakdörr av sig själv, det tipset kom efter att Volvo bytt höger låskista två gånger och de kontaktade Volvo i GBG. ?:-/

Har inte en aning om detta är något som kan tänkas gälla i detta fall eller ens för V70.
av cme
Har inte lyckats få ordning på dörrlåset ännu. Ska in under veckan och få dörlåset bytt igen. Upptäkte att jag fått olika nummer uppgivna på dörrlåset på två olika Bilia butiker. Är det någon som vet vad det skall vara på en V70 XC -01? Det är alltså passagerarsidan fram som krånglar.

cme
Användarvisningsbild
av Loner
Det finns minst 3 olika lås..
Kommer inte ihåg på rak arm nu, men med elle rutan BLL och sen fans det nån variant till.

/L
av cme
Har byttlåset igen utan att det blev bättre. Även fönsterhissen går inte att manövrera från PDM:n. Rev ner allt igår och gick igenom kabelmattan och alla kontakter minutsiöst. Ibland reagerade fönsterhissen när jag tryckte på kablaget. Trodde då att det var något fel i kabelmattan men lyckas inte hitta något. Vi ett tillfärlle tog tryckte jag till kontakten till fönsterhissen och helt plötsligt fungerade allt perfekt. Solen sken dessutom och det var varmt och mysigt. Glad i hågen trodde jag att det var löst.

Efter en timme när jag ätit och skulle sätta ihop allt i hop igen så var felet tillbaka. Jag började då misstänka att temperaturen spelade in. De gånger som låset funkat har bilen var riktigt varm och problemen började dessutom i höstas. Inne i verkstaden har det fungerat tidigare dessutom.

Tog loss PDM:n och la den i solen. Provade efter en timme igen. Gissa vad? Den funkade. Lät den sitta i skuggan en timme och svalna. Funkade inte. Satte ihop allt.

Ställde bilen i solen idag- allt funkar.

Min slutsats just nu: temperaturen påverkar PDM:n på något sätt. Ska fundera på om jag kan leva med det tillsvidare (inte riktigt min stil) eller om jag ska byta PDM.

Hade dessutom isär PDM:n och letade okulärt efter fel, kallödningar etc men kunde inte se något. Kan inte påstå att utförandet känns speciellt gediget.

cme
av Kena
Du har nog en Saharamodell, be dem sätt dit en för svenska marknaden.
av cme
Jag jobbar endel i ökenområden och i djungel ibland. Har aldrig sett en XC i dessa trakter... Skulle inte riskera mitt liv att få stopp med 400km till närmaste människa när det är 49 grader i skuggan. Vi har förståss radio och anmäld färdrutten, men ändå.

cme
Användarvisningsbild
av Loner
Hmm känns som ett långskott, men löd om alla anslutningar...?

/L
...den beter sig skumt vid kall väderlek. När solen värmt upp lite grann eller kupévärmen tilltagit så är det inga problem med att låsa upp dörren på förarplatsen.
Köpte bilen idag dvs en Volvo V70N 2.4T jubil.mod -02 och den föregående ägaren skulle stå för detta probem...så inga problem där med det.
Men... Är mitt problem alltså en krånglande låskista eller "bara" DDM:en?
Skall lämna in den imorgonbitt innan jobbet så detta blir ordnat....
Lite synd att detta problem var..men en ärlig säljare hade jag och göra med som skulle ordna detta så båda parter var nöjda.

/ Andreas,Nacka

-stolt ägare till en Volvo V70N 2.4T jubileumsmodell -02
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]