- sön 01 apr 2007, 18:17
Har byttlåset igen utan att det blev bättre. Även fönsterhissen går inte att manövrera från PDM:n. Rev ner allt igår och gick igenom kabelmattan och alla kontakter minutsiöst. Ibland reagerade fönsterhissen när jag tryckte på kablaget. Trodde då att det var något fel i kabelmattan men lyckas inte hitta något. Vi ett tillfärlle tog tryckte jag till kontakten till fönsterhissen och helt plötsligt fungerade allt perfekt. Solen sken dessutom och det var varmt och mysigt. Glad i hågen trodde jag att det var löst.
Efter en timme när jag ätit och skulle sätta ihop allt i hop igen så var felet tillbaka. Jag började då misstänka att temperaturen spelade in. De gånger som låset funkat har bilen var riktigt varm och problemen började dessutom i höstas. Inne i verkstaden har det fungerat tidigare dessutom.
Tog loss PDM:n och la den i solen. Provade efter en timme igen. Gissa vad? Den funkade. Lät den sitta i skuggan en timme och svalna. Funkade inte. Satte ihop allt.
Ställde bilen i solen idag- allt funkar.
Min slutsats just nu: temperaturen påverkar PDM:n på något sätt. Ska fundera på om jag kan leva med det tillsvidare (inte riktigt min stil) eller om jag ska byta PDM.
Hade dessutom isär PDM:n och letade okulärt efter fel, kallödningar etc men kunde inte se något. Kan inte påstå att utförandet känns speciellt gediget.
cme
V70 2.4T -00, BSR PPC steg 3, 3" downpipe, BSR 2.5", Black Diamond, Sachs Performance
V70 XC -01, BSR PPC steg 1, BSR 2.5", Black Diamond