Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Okej.

Den där skattehöjningen är bara att ta och acceptera :), något måste ju finansiera de ökade bidragstagarna, men pengarna dom får in extra gör förhoppningsvis någon nytta i de olika sektorerna. Men det är ju inte för miljöns skull dom höjer verkar det som.

Jag tycker att ett av de största misstaget va att ta bort reducerat på etanolbilar, det var ett bra sätt att få ut lite mer miljöbilar på marknaden med alternativa bränslen ,men dom insåg väl att det inte lönade sig pga mindre skatteintäkter.
Tycker att de flesta nya bilar med bensinmotorer borde vara flexifuel och sen får varje person bestämma om man vill tanka E85 i den eller inte. Känns som utvecklingen har stannat ut & gått lite åt fel håll på vissa punkter.
simonhalmstad skrev:
Jag tycker att ett av de största misstaget va att ta bort reducerat på etanolbilar, det var ett bra sätt att få ut lite mer miljöbilar på marknaden med alternativa bränslen ,men dom insåg väl att det inte lönade sig pga mindre skatteintäkter.
Det är bara en repris på vad som gjordes på 80-talet, då man skattade bort dåtidens miljöbränsle LPG. Skatteintäkter är viktigare än miljön, nu som då.
av rid54
SvenB skrev:
simonhalmstad skrev:
Det är bara en repris på vad som gjordes på 80-talet, då man skattade bort dåtidens miljöbränsle LPG. Skatteintäkter är viktigare än miljön, nu som då.
Skönt att nån annan har noterat denna märkliga process... jag trodde det var en ond dröm eller nån sorts paranoia, men det hände tydligen.... :shock:
SvenB skrev:
simonhalmstad skrev:
Precis som du skriver så är inte miljön ett skit värd när det handlar om pengar.
Jag skulle kunna acceptera ökade kostnader om det inte vore för alla omskrivningar av sanningen.
Miljöskatter hit och dit. En liter diesel blir inte miljövänligare för att den kostar det dubbla och pengarna används knappast i miljöarbetet.
Använde vi EU som slagträ för att pressa EUs värsta medlemsländer att styra om till miljövänligare bilflotta och deras användning av fossila bränslen när det gäller uppvärming så skulle vi vinna ett helt Sverige i utsläpp varje år. Men det går ju inte... Mmmm lukten av pengar.
Om staten nu tagit ut pengar för att bygga bostäder och inga bostäder är byggda vart är pengarna?
85.000 kom till Sverige 2014 undantaget återinvandrade blekfeta svennar som tröttnat på Mallorca.
29.000 bostäder byggdes...
Sluta ljug om siffrorna så kan jag acceptera de ökade kostnaderna om det handlar om att ta hand om behövande.
Hade miljöpartiet och vänstern fått mer makt så hade listan varit dubbelt så lång.

http://www.skattebetalarna.se/kampanj/s ... l-nej-tack

- Höjd skatt med ca 1 700 kr för alla med inkomst över ca 36 000 kr/mån genom lägre brytpunkt för statlig inkomstskatt
- Återinförande av den särskilda löneskatten för personer över 65 år som arbetar, den så kallade Silverskatten
- Höjd skatt på bensin med 44 öre/l (=55 öre/l inkl. moms)
- Höjd skatt på kapitalplaceringar
- Höjd skatt på diesel med 48 öre/l
- Höjda arbetsgivaravgifter för unga
- Halverat RUT-avdrag för personer under 65 år
- Höjd effektskatt på kärnkraft
- Slopat avdrag för läx-RUT
- Höjd miljöskatt på naturgrus
- Höjd skatt på bekämpningsmedel
- Höjd skatt för inkomster över 50 000 kr/mån
- Sänkt och slopat avdrag för pensionssparande (sänkt avdrag infördes vid årsskiftet)
- Avskaffad nedsättning av krogmoms
- Höjd skatt för banker
- Höjd skatt för småföretagare (3.12)
- Avskaffad avdragsrätt för gåvor till välgörenhet
- Avskaffad avdragsrätt för förvaltningsavgifter
- Införande av skatt för vägslitage
- Höjd koldioxidskatt
- Högre skatt på bränsle som förbrukas i flyg eller fartyg
- Klimatskatt på inrikesflyg / Skatt på flygresor
- Högre skatt på vissa uppvärmningsbränslen
- Högre skatt på vissa biodrivmedel
- Höjd skatt på avfallsdeponi
- Skatt på handelsgödsel
- Skatt på avfallsförbränning
- Höjda fordonsskatter (infördes vid årsskiftet för vissa bilar, lätta bussar och lätta lastbilar)
- Höjd skatt på öl och vin med 9 % (infördes vid årsskiftet)
- Höjd skatt på sprit med 1 % (infördes vid årsskiftet)
- Höjd skatt på cigaretter med 6 % (infördes vid årsskiftet)
- Skatt införs på viss privatinförsel av cigaretter
- Höjd skatt på snus med 12 % (infördes vid årssiftet)
- Slopad gruppregistrering till mervärdesskatt
- Särskild skatt för finansiering av större infrastrukturprojekt

Då vallöften inte gäller kan vi tyvärr inte heller vara säkra på vad som händer med följande förslag:
- Fastighetsskatt för småhus
- Återinförd arvsskatt
- Återinförd förmögenhetsskatt
- Helt avskaffat RUT-avdrag
- Helt avskaffat ROT-avdrag
- Höjd bolagsskatt
- Höjd fastighetsskatt på vattenkraft
sthlm skrev:Precis som du skriver så är inte miljön ett skit värd när det handlar om pengar.
Jag skulle kunna acceptera ökade kostnader om det inte vore för alla omskrivningar av sanningen.
S, MP & V använder inte skatter för att påverka miljön, de använder skatteinkomsterna för att köpa röster av bidragstagarna.
Suck vilken tråkig och destruktiv inställning.. Dom minskar ju kostnaderna för bidragstagare i höginkomstområden nu.. Det måste du väl uppskatta? Känns ju lite dumt att betala skatt för folks barnflickor, privatlärare och städerskor. Då kägger jag det hellre på sjuka, arbetslösa eller sämre lottade.

Ja tack till högre skatter.. Jag vill inte leva i ett land där klyftorna är Allians-höga. Även om det förloras röster i Danderyd när deras bidrag minskas.

Att se ner på fattiga, sjuka och arbetslösa är så jävla osvensk... Visa lite jävla solariditet och medkänsla. :(

Både politikerföraktet och människoföraktet som sprider sig tror jag är väldigt farligt för sverige.. Och får extemhögern att växa.. :(
joel80 skrev: Känns ju lite dumt att betala skatt för folks barnflickor, privatlärare och städerskor.
Sen när har staten betalat ut pengar för barnflickor, privatlärare och städerskor ???

Jag är gammal nog att komma ihåg när marginalskatten var 87 % och det var fullständigt meningslöst att anstränga sig för allt gick ju i skatt i alla fall.

Jag tror att skattestyrning fungerar, lägger man hög skatt på E85 t.ex. kommer folk att sluta använda E85.

Problemet är att om man lägger höga skatter på att anställa och att jobba så kommer jobben inte att bli fler, tvärt om.

RUT o ROT skapade ju 35.000 jobb enligt skatteverket. Det visar ju vad som händer om man sänker skatten, Höjer man den försvinner de igen.
joel80 skrev: Ja tack till högre skatter.. Jag vill inte leva i ett land där klyftorna är Allians-höga. Även om det förloras röster i Danderyd när deras bidrag minskas.

Det är en väsentlig skillnad på bidrag och avdrag. Bidrag krävs ingen motprestation, det gör det på avdrag.

Lönar det sig inte att arbeta kommer folk inte att arbeta, hur ädelt sosse och kommunistpolitik än låter... Till slut tar någon annans pengar slut.
VolvoB20 skrev: Jag är gammal nog att komma ihåg när marginalskatten var 87 % och det var fullständigt meningslöst att anstränga sig för allt gick ju i skatt i alla fall.
Risken är nog överhängande att vi hamnar där igen, med den fart nya regeringen härjar.
VolvoB20 skrev: RUT o ROT skapade ju 35.000 jobb enligt skatteverket. Det visar ju vad som händer om man sänker skatten, Höjer man den försvinner de igen.
Eller återgår många hantverkare till att jobba svart i hembygden. För inte kommer så många av dessa resa lång väg "från hem och blomma" för att jobba i eventuell nyproduktion i storstäderna som Magdalena Andersson tror.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 17
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]