Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krolleg
TommyP86 skrev:
Sleeper skrev:Jag är rätt säker på att min V70 T4 har kedja. Den servas 1 gång per år eller 3000 mil.
För övrigt slår jag gärna och ofta ett slag för V70 T4 - den är mycket trevlig och rimlig att äga, även om man kan behöva lära känna dubbelkopplingslådan litegrann om man har automat.
Det är rem, som byts var 24 000 mil. Trodde också det var kedja först, men icke.
18000 mil/10 år är de uppgifterna ja har till min bil på kamrem. En T4 -11

För övrigt så kan ja slå ett slag för T4'an. Har provat både 2,5FT å T4 dock med en veckas mellanrum. Fördel 2,5 är den låter goare, har dubbla utblås vilket är snyggare. Nackdelar, dyrare försäkring, drar mer soppa och vxl-lådan tyckte inte jag kändes lika fin. Dessutom upplevde inte jag någon större skillnad i kraft mellan dom bilarna. Va rätt att T4'an skulle få jordens turbolagg eftersom motorn bara är på 1,6l men blev riktigt överraskad. Se bara till att ligga över 1400 RPM
Användarvisningsbild
av xerent
Med låg körsträcka kan jag rekommendera en V70 3.2. Iskall på begagnatmarknaden på grund av förbrukningen, men hur många års bensin är inte betald av det lägre priset? Trevlig motor dessutom och billig service.
Användarvisningsbild
av SvenB
TommyP86 skrev:
Sleeper skrev:Jag är rätt säker på att min V70 T4 har kedja. Den servas 1 gång per år eller 3000 mil.
För övrigt slår jag gärna och ofta ett slag för V70 T4 - den är mycket trevlig och rimlig att äga, även om man kan behöva lära känna dubbelkopplingslådan litegrann om man har automat.
Det är rem, som byts var 24 000 mil. Trodde också det var kedja först, men icke.
Har inte äldre T4 Fordkonstruerad motor med kedja?
av krolleg
SvenB skrev:
TommyP86 skrev:
Har inte äldre T4 Fordkonstruerad motor med kedja?
Den gamla 2.0 145hk utan turbo är en ford Duratec motor med kedja
Användarvisningsbild
av Sceptic
twomonkies skrev:Tack för all respons!

Vi bor en bra bit norr om Dalälven så BiFuel är inte ett alternativ. Frågan är snarare fram- eller fyrhjulsdrift, men det är en annan fråga. :)

Vad är anledningen att man inte gör ventiljusteringar längre på Flexifuel? Gäller det alla modeller/årsmodeller? Det börjar luta lite åt 2,5FT. Vore det ett bra val?
Vi är väldigt nöjda med vår 2.5FT, bra tryck i motorn och fantastisk på långkörning men tyvärr drar den en del i stadskörning. Varför man inte kollar ventilerna längre vet jag inte men det var väl kanske inte vanligt med igensatta ventiler i 2.5FT även om jag hört från "min" servicetekniker att etanolen påverkar ventiler och bränslepump negativt (ja,ja, jag vet att det inte finns bevis för detta :wink: ). Som du förstår kör jag på 98.

BiFuel gick bort för oss pga att utrymmet i bak blir för lågt för vår schäfer, dessutom är tankställena för gas minst sagt begränsade.
av twomonkies
Tack för alla råd, en V70 är nu inhandlad. Tänkte mest avrapportera så att andra med liknande funderingar och som läser tråden kan se hur det slutade.

Det blev en V70 Momentum, 2012, 1,6D. Inget partikelfilterbyte. Drar löjligt lite för att vara en så pass stor bil. Jag tycker dessutom att motorn inte alls är så trött som jag hade föreställt mig. Givetvis märker jag skillnad mot min V50 2.0D, men den låga förbrukningen gör det värt det. Den perfeka familjebilen! Vi är mycket nöjd.
av Leafs
twomonkies skrev:Tack för alla råd, en V70 är nu inhandlad. Tänkte mest avrapportera så att andra med liknande funderingar och som läser tråden kan se hur det slutade.

Det blev en V70 Momentum, 2012, 1,6D. Inget partikelfilterbyte. Drar löjligt lite för att vara en så pass stor bil. Jag tycker dessutom att motorn inte alls är så trött som jag hade föreställt mig. Givetvis märker jag skillnad mot min V50 2.0D, men den låga förbrukningen gör det värt det. Den perfeka familjebilen! Vi är mycket nöjd.
Jag gjorde exakt samma val och resonemang som du gjorde. Jag håller med dig, denna motor är ganska underskattad.
Användarvisningsbild
av apersson850
Bra ni är nöjda. Jag anser den modellen vara helt värdelös, just på grund av motorn. Tur det finns olika modeller till olika kunder.
Användarvisningsbild
av xerent
apersson850 skrev:Bra ni är nöjda. Jag anser den modellen vara helt värdelös, just på grund av motorn. Tur det finns olika modeller till olika kunder.
Har man en gång provkört en V70 T6 jämför man alla andra med den :grin:

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]