NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Där rosten är, är ytan som ligger innanför/utanför packboxen in i lådan. Där spiralformen är, är den ytan som ligger mot en liknande yta i bussningen i lådan. Den är spiralformad för att dra med sig olja ut i bussningen för smörjning.

Vet ej om du tänker på "det svarta" som låsringen som låser drivaxeln i diffaxeln?

Bussningen är ju det som ger drivaxeln stöd utanför den splinsade delen som går in i diffaxeln. Annats skulle den vobbla runt ännu mer. Så jag skulle tro att bussningen är sliten i lådan. Jag lånade en mikrometer för invändig mätning och mätte min när jag höll på. Det diffade en del men efter jag bytt axel så försvann problemen för mig. Kan hända att din är mer sliten.
Jag tolkar bilderna från drivaxeln så att skadan faktiskt kan sitta på själva drevet som överför kraften till själva drivaxeln (side gear?), förmodligen sitter det snett (?). Detta eftersom det verkar som att vänster<->höger-rörelsen på drivaxeln följer samma mönster hela tiden (rostspåret som är olika tjockt). Det bör betyda att skadan "snurrar med" drivaxeln och på så sätt flyttar drivaxeln med samma mönster varv efter varv, som en konsekvens bör även difflagrerna vara skadade. Hela Diffen bör alltså bytas, och sedan finns det risken av ytterligare slitage.

Därför är det nog så att en begagnad låda kan vara ett alternativ ändå, kan ju vara vad som helst som är kass (?) i min låda, jag spekulerar ju bara.

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/8252117/

Begagnat verkar dom ligga mellan 5.000:- (som gått 23.600mil) upp till 12.000:-. Ser ingen riktig korrelation mellan pris/ålder/körsträcka. Hur sätter dom priserna egentligen? Kan man pruta? Alla är ju kvalitet (A)? Skall man sikta på den med lägst körsträcka (15.500mil á 10.000:-), eller spelar det mindre roll? Vågar man ta den billigaste? Finns det andra ställen att leta på än Bildelsdatabasen?

Sedan, har min växellåda något egenvärde? Kan jag sälja den vidare, eller är det ren skrot?
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.
Svårt att gissa hur mkt som är skadat eller vart felet sitter. Men du kan ju testa att ge dem ett bud på en låda och se om de nappar. De sätter priserna väldigt konstigt med tanke på att vissa artiklar aldrig blir sålda utan ligger på hyllan i flera år och kostar dem pengar.

Visste man körschemat på bilen lådan kom ifrån hade jag hellre tagit en låda som gått längre och snällare än en stadskörd låda med mkt växlingar.

Bättre att ha lägre priser och mer genomströmning på delar kan jag tycka iaf.

Din låda lär nog ingen vilja ha då de flesta skulle tycka kostnaden för reparation skulle bli för kostsam när man inte ens konstaterat felet. Man måste öppna den och göra en inspektion innan man säkert vet.

http://Www.Demia.Se har mkt beggade volvo delar. Likaså ludvika bil&maskin. Värt att kolla upp.
Tackar för tipsen Sierra94! Tog kontakt med Ludvika som kan hjälpa mig, fast jag har lång väg till Ludvika så jag skall undersöka mer lokala möjligheter först.

En fråga, kan tänka mig att det är möjligt att byta ut lite motorfästen och dylikt när lådan ändå är nere? Vilka fästen är det som är åtkomliga, vad skall jag köpa hem? Någon som har tips?

Jag kommer vidare att chansa på att koppling och svänghjul är ok, de skall ha byts för endast 3.500mil sedan, tycker inte att det skall vara möjligt att de är förbrukade redan (om inte de påverkats av skadan i lådan vill säga).
Dags för lite uppdatering.

Efter mycket tvekan och rådfrågan hos olika verkstäder som till majoriteten sa "köp beg. växellåda på bildelsbasen" tog jag mod till mig efter en inköpsrunda på biltema körde jag in bilen i garaget och började riva. Jag tog det lugnt och försiktigt och kunde få ut växellådan efter en dryg dags jobb.

Därefter delade jag den. Detta var relativt enkelt, först tar man bort de båda växelväljar-mekanismerna (genom att slå bort en "sprint" i respektive arm), därefter delar man locket genom att peta isär halvorna.

Som synes en del, men inte jättemycket smuts på magneten.
Bild

Bild
I nästa steg, lossar jag bultarna som håller diffen (notera att bilden är tagen strax innan jag limmar ihop lådan igen). Men även med bultarna loss så sitter diffen fast på kronhjulet. Detta lossar efter att jag värmt en del med värmepistol mot diffen och applicerat en del våld med en stor mejsel mot kanten mellan diff och kronhjul.

Med diffen loss börjar kampen att få av diffens lager. Detta gör jag med hjälp av biltemas verktyg artikel 20352 och 20353. Avdragarplattan modifierar jag med en dremel så att gripvidden bättre passar på diffens lager. Trots detta misslyckas de första försöken (lagret går sönder). För att lyckas gör jag spår med vinkelslipen (inte för djupa) och sätter sedan biltemas verktyg i dessa spår, då fungerar det. Det är bara på kronhjulssidan som det är svårt att dra av lagret, på motsatt sida kommer man lättare åt lagrets baksida.

Lagerhalva där jag gjort spår med vinkelslipen.
Bild

Som synes en matt yta på lagerbanan, denna var osymmetrisk, dvs slitbanan varierade runt lagerbanan.
Bild

För att montera på de nya lagrena (32008 X/Q köpt på Ebay för 160:- styck plus frakt från England - http://www.ebay.com/itm/141111166416?_t ... EBIDX%3AIT) så försökte jag med ugn/frys-tricket. In med diffen i frysen och lagret i ugnen, 200 grader i c:a 30 min. Tyvärr var jag nog för feg/otålig, när jag släppte lagerna så låste dom direkt. Så det blev att ta med sig grejerna till lokala verkstaden som hjälpte mig att pressa på lagerna mot någon hundralapp.

Lagerskålarna som sitter i respektive lockhalva gick att lossa/komma åt genom att lätt slå med en mejsel. Notera att det är viktigt att hålla koll på shims/shimsen som sitter under (i mitt fall ett shims bakom den ena) lagerskålen så att denna kommer tillbaka när de nya lagerskålarna monteras.

Diff, med nya lager monterade.
Bild

Kanske hittade jag här orsaken till spelet i lagerna. Det fanns en gjutskada på flänsen av locket, en upphöjning kanske en halv millimeter eller liknande (i höger nederkant på nedan bild). Denna kan ha gjort att shimsning inte har stämt och gett lagerna ett för stort spel så att den kunnat röra sig vänster-höger.
Bild

För att montera ihop locken igen så läggs först en rand med tätning (Volvo 1161059) på lockets fläns. Därefter ser man till att växelväljarmekanismen i locket (delen i mässing i övre delen av bilden) passar in i gaffeln på nedre bilden. Man kan behöva hjälpa till genom att vrida mekanismen (öva lite innan ni lägger på packningen så märker ni hur det funkar, det är inget svårt när man förstått hur det fungerar).

Bild
Bild

Det blev även nya drivaxeltätningar på respektive sidor. Speciellt den vänstra hade ett för stort spel.

Därefter är det bara att återmontera växellådan i bilen igen.

Om detta avhjälpte mina problem, ja och nej. Har fortfarande problem med vibrationer i högre motorvägsfart, däremot har "kulspruteljudet" (diffen som slog vänster-höger) slutat.

En sak var riktigt dumt av mig, jag undersökte nämligen inte på mitt svänghjul när jag hade chansen, hade inte läst in mig på detta moment och bortsåg från det för att begränsa arbetet. Detta gjorde att jag just nu har gjort om hela arbetet att plocka ner växellåda, men nu istället bytt dubbelmassesvänghjul och koppling, mer om detta i min andra tråd som snart uppdateras.
Tack Sierra! Kul att kunna meka själv, men självkänslan vad gäller mekande ändå inte direkt på topp då vibrationerna är kvar.

Det senaste åtgärderna har varit
1. Stötdämpare och lager fram bytta.
2. Vänster bak toe in, var något för kraftig (mätte mot snöre, jag vet, inget fantastiskt instrument, men så är toe-in justering på V50 bak heller den mest avancerade inställningen) Stod c:a 4 grader inåt justerade den så att den har lite, lite toe in.
3. Nya nav/lager bak båda sidor.
4. Helt nya Ventus prime 2 på volvo 16" orginalfälg.

Sedan tidigare är stötdämpare bak bytta.

Bil-jäveln (förlåt) vibrerar fortfarande. Börjar strax över 100km/h och däröver, hjulbunden vibration, ju snabbare desto högre frekvens på vibrationen. Frikopplar jag ligger vibrationen kvar. Ratten helt stilla, bilen går spikrakt! Ingen höjd temperatur på någon bromsskiva (körde riktigt fort och motorbromsade sedan till stopp).

Tänkte göra om filmexperimentet och var precis ute o körde med kamera mot bak och framdäck, men misslyckades så det blev inga filmer. Enligt grannarna är jag säkert kokodi-kokoda utan gränser vid det här laget (mycket möjligt att de snart får rätt i det) så just nu inte läge att ligga under bilen mer idag. Kommer dock att göra mer filmningar när jag orkar en annan dag och hoppas få till det då.

Det enda som jag ännu inte har felsökt ordentligt är bussningar bak. Känslan är att det kommer från vänster bak, hade av hjulet, bände hitan o ditan med kofot utan att kunna hitta något glapp eller spel.

En sak hittar jag som jag tycker såg lite konstig ut i bakvagnen och den vill jag gärna ha lite kommentarer till. Nedan syns bild på vad jag skulle kalla vänster främre nedre länkarm (bak). Ser ni vad misshandlad/sned bussningen ser ut att vara (min högra ser likadan ut dock)? Kunde inte få fram något glapp i bussningen med kofoten när jag kollade. Skall det se ut så här? Hur ser era bussningar ut? Vad tror ni, kan det orsaka vibrationerna? Jag hör inget klonk från bakvagnen och känner inget spel i chassit om jag svänger höger-vänster till exempel.

Bild

Det är inre bussningen till komponent 3 som är fotograferad ovan.
Bild
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.
Precis så ser mina ut också, ser ju klart mysko ut. Jag frågade på Opus bilprovning och det var nåt att oroa sig för och om det var nåt glapp. Han svarade bara kort att de inte provar bakvagnen, vilket verkar konstigt.

Meken på Volvo kollade detta vid senaste service och sa att det inte var nåt glapp. Han höll med om att det ser konstigt ut och att ingen annan påpekat detta tidigare.

Nu vet jag att jag inte är ensam om detta :wink:
Perra_367 skrev:Tack för feedback!

Hittade ett youtube-klipp på en Mazda 3-serie som vad jag förstår skall vara identisk i hjulupphängning. Man ser bussningem vid tiden 1.41 cirka. Sådär skall det ju se ut!

Hah, händig kvinna, långa naglar och bilmek =ingen bra ekvation.

Skall visa den videon för frugan och be henne byta till sommarsulorna i morgon, vad tror ni svaret blir? Hon är på krogen ikväll.... :-(O)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14

I dotterns fall följde det inte med någ[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV