Dags för lite uppdatering.
Efter mycket tvekan och rådfrågan hos olika verkstäder som till majoriteten sa "köp beg. växellåda på bildelsbasen" tog jag mod till mig efter en inköpsrunda på biltema körde jag in bilen i garaget och började riva. Jag tog det lugnt och försiktigt och kunde få ut växellådan efter en dryg dags jobb.
Därefter delade jag den. Detta var relativt enkelt, först tar man bort de båda växelväljar-mekanismerna (genom att slå bort en "sprint" i respektive arm), därefter delar man locket genom att peta isär halvorna.
Som synes en del, men inte jättemycket smuts på magneten.

I nästa steg, lossar jag bultarna som håller diffen (notera att bilden är tagen strax innan jag limmar ihop lådan igen). Men även med bultarna loss så sitter diffen fast på kronhjulet. Detta lossar efter att jag värmt en del med värmepistol mot diffen och applicerat en del våld med en stor mejsel mot kanten mellan diff och kronhjul.
Med diffen loss börjar kampen att få av diffens lager. Detta gör jag med hjälp av biltemas verktyg artikel 20352 och 20353. Avdragarplattan modifierar jag med en dremel så att gripvidden bättre passar på diffens lager. Trots detta misslyckas de första försöken (lagret går sönder). För att lyckas gör jag spår med vinkelslipen (inte för djupa) och sätter sedan biltemas verktyg i dessa spår, då fungerar det. Det är bara på kronhjulssidan som det är svårt att dra av lagret, på motsatt sida kommer man lättare åt lagrets baksida.
Lagerhalva där jag gjort spår med vinkelslipen.
Som synes en matt yta på lagerbanan, denna var osymmetrisk, dvs slitbanan varierade runt lagerbanan.
För att montera på de nya lagrena (32008 X/Q köpt på Ebay för 160:- styck plus frakt från England -
http://www.ebay.com/itm/141111166416?_t ... EBIDX%3AIT) så försökte jag med ugn/frys-tricket. In med diffen i frysen och lagret i ugnen, 200 grader i c:a 30 min. Tyvärr var jag nog för feg/otålig, när jag släppte lagerna så låste dom direkt. Så det blev att ta med sig grejerna till lokala verkstaden som hjälpte mig att pressa på lagerna mot någon hundralapp.
Lagerskålarna som sitter i respektive lockhalva gick att lossa/komma åt genom att lätt slå med en mejsel. Notera att det är viktigt att hålla koll på shims/shimsen som sitter under (i mitt fall ett shims bakom den ena) lagerskålen så att denna kommer tillbaka när de nya lagerskålarna monteras.
Diff, med nya lager monterade.
Kanske hittade jag här orsaken till spelet i lagerna. Det fanns en gjutskada på flänsen av locket, en upphöjning kanske en halv millimeter eller liknande (i höger nederkant på nedan bild). Denna kan ha gjort att shimsning inte har stämt och gett lagerna ett för stort spel så att den kunnat röra sig vänster-höger.
För att montera ihop locken igen så läggs först en rand med tätning (Volvo 1161059) på lockets fläns. Därefter ser man till att växelväljarmekanismen i locket (delen i mässing i övre delen av bilden) passar in i gaffeln på nedre bilden. Man kan behöva hjälpa till genom att vrida mekanismen (öva lite innan ni lägger på packningen så märker ni hur det funkar, det är inget svårt när man förstått hur det fungerar).
Det blev även nya drivaxeltätningar på respektive sidor. Speciellt den vänstra hade ett för stort spel.
Därefter är det bara att återmontera växellådan i bilen igen.
Om detta avhjälpte mina problem, ja och nej. Har fortfarande problem med vibrationer i högre motorvägsfart, däremot har "kulspruteljudet" (diffen som slog vänster-höger) slutat.
En sak var riktigt dumt av mig, jag undersökte nämligen inte på mitt svänghjul när jag hade chansen, hade inte läst in mig på detta moment och bortsåg från det för att begränsa arbetet. Detta gjorde att jag just nu har gjort om hela arbetet att plocka ner växellåda, men nu istället bytt dubbelmassesvänghjul och koppling, mer om detta i min andra tråd som snart uppdateras.