- tis 31 mar 2015, 23:55
Vi har nu insett, igen, att vår V50 2.0D är för liten för två vuxna, två barn och hund. Så det är dags att uppgradera till en V70, men det är ett jäkla gissel att hitta rätt modell. Jag skulle uppskatta att vi kör runt 1500 mil per år. Det absolut viktigaste för oss är en billig bil, men lite motor är ju också trevligt. Vi spanar på årsmodeller från 2008 och framåt, och det finns ju några alternativ. Begagnatpriset på bensinmodellerna är lägre men dom drar istället mer än dieselmodellerna. Sedan verkar många modeller ha extra dyra serviceavifter. Det jag lyckats luska fram hittills är:
- Diesel större än 1,6D har för hög skatt för vår korta körsträcka.
- Diesel 1,6D 108hk har ett svindyrt partikelfilterbyte.
- Diebel 1,6D 115hk har vad jag förstår ett självrengörande partikelfilter och kan kanske vara ett alternativ, men den sägs vara lite trött.
- 2,0F/FT har låg skatt men istället dyra ventiljusteringar. Förutom 09, men där man i många fall istället fått byta topp när man passerat 20 000 mil.
- T4 servas ofta, men har vad jag förstår ingen monsterservice förutom kamremsbyte och sånt normalt.
Jag gissar att många av er läst er blind på sånt här. Så jag skulle uppskatta lite vägledning i denna djungel. Det vill säga, vilken motormodell väljer jag och vid vilket milantal köper jag?
- Diesel större än 1,6D har för hög skatt för vår korta körsträcka.
- Diesel 1,6D 108hk har ett svindyrt partikelfilterbyte.
- Diebel 1,6D 115hk har vad jag förstår ett självrengörande partikelfilter och kan kanske vara ett alternativ, men den sägs vara lite trött.
- 2,0F/FT har låg skatt men istället dyra ventiljusteringar. Förutom 09, men där man i många fall istället fått byta topp när man passerat 20 000 mil.
- T4 servas ofta, men har vad jag förstår ingen monsterservice förutom kamremsbyte och sånt normalt.
Jag gissar att många av er läst er blind på sånt här. Så jag skulle uppskatta lite vägledning i denna djungel. Det vill säga, vilken motormodell väljer jag och vid vilket milantal köper jag?
- By Jesterhead