Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av twomonkies
Vi har nu insett, igen, att vår V50 2.0D är för liten för två vuxna, två barn och hund. Så det är dags att uppgradera till en V70, men det är ett jäkla gissel att hitta rätt modell. Jag skulle uppskatta att vi kör runt 1500 mil per år. Det absolut viktigaste för oss är en billig bil, men lite motor är ju också trevligt. Vi spanar på årsmodeller från 2008 och framåt, och det finns ju några alternativ. Begagnatpriset på bensinmodellerna är lägre men dom drar istället mer än dieselmodellerna. Sedan verkar många modeller ha extra dyra serviceavifter. Det jag lyckats luska fram hittills är:

- Diesel större än 1,6D har för hög skatt för vår korta körsträcka.
- Diesel 1,6D 108hk har ett svindyrt partikelfilterbyte.
- Diebel 1,6D 115hk har vad jag förstår ett självrengörande partikelfilter och kan kanske vara ett alternativ, men den sägs vara lite trött.
- 2,0F/FT har låg skatt men istället dyra ventiljusteringar. Förutom 09, men där man i många fall istället fått byta topp när man passerat 20 000 mil.
- T4 servas ofta, men har vad jag förstår ingen monsterservice förutom kamremsbyte och sånt normalt.

Jag gissar att många av er läst er blind på sånt här. Så jag skulle uppskatta lite vägledning i denna djungel. Det vill säga, vilken motormodell väljer jag och vid vilket milantal köper jag?
av Daniel73
T4 har ju inga "dolda" kostnader förutom bränsleförbrukningen.
Dom fasta kostnaderna blir dock låga, kanske en T4F där man har låg skatt men ett extra oljebyte mellan ord service?
kör man på bensin så rullar den problemfritt (i princip samma motor som T4).
Den lägre skatten kompenserar för extra oljebyten...

En vanlig 2.4D/D4 skulle förmodligen ge samma ekonomi med hänsyn taget till värdeminskning osv
Lägre förbrukning, stabilt andrahandsvärde men lite högre skatt.
Begagnatutbudet är enormt...

Jag har idag en Mondeo 2006 med 2.0i (samma motor som 2.0F fast inte E85), den har lite småstrul med vevhusventilationsslang som går sönder var 10 000mil... kostnad ca 2500kr för byte.
En lite äldre V70 2.0F som man servar själv kanske skulle vara något?
Något trött men funkar till vardags beroende på vad man är van vid.
Min mondeo drar ca 0.8 med den motorn.
Väntar på en MY16 V70 D4 VEA med lev juni.

Är du sugen på att byta märke så är mondeo 07-14 samma bil under skalet som V70 07-16 fast kostar lite mindre samt att dieslarna är PSA motorer. 2.0 163hk är en trevlig bil att köra om man kan tänka sig att köra Ford.
av Richie85
Jeg har 1.6d 114.. og den er absolutt ikke sprek, men den gjør jobben helt greit. Selv med bilen full av passasjerer og bagasje, så går det helt greit. Går jo an å skremme den litt da?
Användarvisningsbild
av Sleeper
Jag är rätt säker på att min V70 T4 har kedja. Den servas 1 gång per år eller 3000 mil.
För övrigt slår jag gärna och ofta ett slag för V70 T4 - den är mycket trevlig och rimlig att äga, även om man kan behöva lära känna dubbelkopplingslådan litegrann om man har automat.
av Rådlös
Sleeper: Märkligt om det finns serviceintervall för kamkedjan. I Ford-motorerna, 1.8F och 2.0F finns ingen serviceintervall på någon kamkedja. (Jag har schemat här) Den skall väl bytas vid behov någon gång i en obestämd framtid? Därför är det förvånande om Volvo skulle ha valt en så dålig produkt i sina egna motorer som kräver tät service? Medan massproduktionsbolaget Ford har valt en näst intill "evighetsprodukt" i sina motorer. Jag tror inte på det upplägget.

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]