Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag personligen lider inte så mycket av att soppan kommer höjas ca 70öre/l. Detta handlar mer om ett stort svek, när man brutit ett antal löften på mindre än ett halvår då ska man inte sitta i en regering. Denna höjning har inte ett skit med miljön att göra det är enbart för att få in mer skatt.

Att soppan är en liten del säg det till dom i gruvbranschen och se vad du får för svar.

Men många bäckar små......

Sänkt rot.
Höjd skatt på ISK och KF.
Höjd skatt på bensin, diesel och E85.
Sänkt gräns för statlig skatt.
Höjd fordonsskatt.
Full arbetsgivaravgift för unga under 26.

Det kostar att vara en humanitär stormakt.
sthlm skrev:
xerent skrev:Dock är det ju troligt att vi får ökade transportkostnader för varor osv. Allt som säljs som måste transporteras blir dyrare och köpkraften blir sämre. Kort och gott, vi får fart på inflationen igen! Jippie?

Tanken med en hög bensinskatt är ju att folk ska välja andra alternativ. Men vad har transportföretagen för alternativ idag? Tåg? Hah, vilket skämt. Eldrivna lastbilar? Finns väl inte på kartan idag. Vad ska vi ställa om till?
Min resa med tåg i Sthlm-GBG T/R skulle när jag kollade skulle kosta 1600:- med flyg och 2300:- med tåg.
/../
Det finns ingen rim och reson i prissättningen. Jag flög mellan Stockholm och Indien för 3000 kr tur och retur. Inrikes i Indien flög jag för några hundralappar per resa, och då är det ändå jättelånga avstånd.

När jag åker till Göteborg i jobb, så åker jag alltid tåg, men det är för att använda restiden till att jobba på tåget.
[quote="mobe"]Jag personligen lider inte så mycket av att soppan kommer höjas ca 70öre/l. Detta handlar mer om ett stort svek, när man brutit ett antal löften på mindre än ett halvår då ska man inte sitta i en regering. Denna höjning har inte ett skit med miljön att göra det är enbart för att få in mer skatt.

Att soppan är en liten del säg det till dom i gruvbranschen och se vad du får för svar.

Men många bäckar små......

Sänkt rot.
Höjd skatt på ISK och KF.
Höjd skatt på bensin, diesel och E85.
Sänkt gräns för statlig skatt.
Höjd fordonsskatt.
Full arbetsgivaravgift för unga under 26.

Det kostar att vara en humanitär stormakt.[/

Instämmer i ovanstående... Känns som ens stor del av röstberättigade är för obegåvade för att rösta men det är en annan diskussion...
Slår ju inte på ett avgörande sätt för de som har marginal, men för de som inte har så mkt marginal och inte bor där det finns fungerade kollektivtrafik.
Kollektivtrafik btw, räknar man SJ dit så är det ju inte så förvånande att folk inte åker tåg, jag har numera årskort på tåget, men innan jag skaffa det har jag betalat 1810.- som mest för sträckan Norrköping - Malmö.... Så tycker man det är lustigt att folk tar bilen...
joel80 skrev:Sharkbait:
Det är ännu större "skillnad" än för oss "privatpersoner" där den största summan inte alls är bränslet.
Vi har värdeminskningar, slitage, reparationen, årsskatt, försäkrningar mm som är den större kostnaden. Bränslet är en rätt liten del. Själv kostar mina mil mellan 35-40kr, där bara 8.50kr/mil är bränsle. Även om höjningen skulle vara på 3kr/l skulle det inte påverka speciellt mycket.
Då utgör kostnaden för bränslet 21-28% av dina XX kr per mil. Intressant att du räknar bort bränslekostnaden för att den är så "liten". Jag kan inte säga att 21-28% är en liten post så man kan bortse från den.
Det spelar väl ingen roll viken "del" som är störst och dyrast i ett bilägande för i ett bilägande finns det många faktorer som hänger ihop för att man skall kunna ta sig från A till B.
För yrkestrafik är det ännu mer att ta hänsyn till, där bland den överlägset största kostnaden är arbetskostnad, så andelen av transportkostnaden som är bränsle per transporterad produkt är försumbart liten. (Äger man ett åkeri och betalar bränslefakturan tycker man säkert annorlunda, men det är ändå en mindre del av den totala kostnaden för transporten.)
Hur kan man som privatperson säga att en utgift är "försumbart liten" som i ditt fall ligger på 21-28% per mil? Man vill väl ha så lite utgifter som möjligt. Som företagare blir väl detta resonemang ännu märkligare. Som företagare vill man minska alla utgifter som mycket som det bara går. Då finns det inga transportkostnader som är "försumbart liten".
Min milkostnad för bränsle är idag ungefär densamma eller något under de första åren då jag hade körkort. Effektivare motorer har fått ner förbrukningen.. Och nu räknar jag inte ens värdeminskningen från 1999. (Bensinen låg på ca 8kr/liter då, min bil, en opel rekord, och sen en opel omega, drog 1,1-1,2l/mil. Kostnad på 8,80-9,60kr/mil i bränsle.. på den tiden fick man två piggelin för den summan! ;)
Så att priset/skatten har ökat på bränslet är helt okey för att vissa bilar har fått ned förbrukningen? Är det inte viktigare att se vad 1 liter bensin/diesel kostar oavsett om man har råd med att ha den senaste, snålaste och tråkiga motorn som får ned förbrukningen?
Äh det blir bara fånigt..
Ja jag tycker alltså att en höjning på 44 öre per liter (eller det tredubbla om dom skulle få för sig) är försumbart liten. det ökar på min bänslekostnad med förskräckliga 26öre/mil.. Ca 0.7% alltså.. Eller några ören mer med momsen...

Jag tycker det är enormt fånigt att börja gnälla över en sån höjning.

Stefan :1990 drog också bilarna minst en liter milen vilket alltså gjorde det dyrare per mil än vad det är idag.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Jag kör drygt 4000 mil per år. Dock i egna firman ca 2500mil av dem, men jag betalar mitt eget bränsle där eftersom firman är min.. Drar momsen på bränslet så där är alltså kostnaden mindre.

Väljer man en bil man tycker är roligare som drar mer är det ett eget val... Tycker inte man isåfall ska gnälla över ören hit eller dit.. Isåfall kan man byta bil.

Finns begagnat idag för rätt lite pengar som drar under 0.6l/mil.
joel80 skrev:Skulle nog ändå säga att bränslekostnaden är en extremt liten del av varje varas transportkostnad. Det är inte soppan som kostar for transporter inom Sverige.
Beror på, fjärrtransporter kanske gör av med 200 liter diesel på 8h skift. 10 kr/lit så är man uppe i 2000kr per skift bara i bränslekostnad, det är mer än lönekostnaden.

/Kalle
Ok Kalle.. det större transporterna som går långt blir det närmre, dock tror jag inte vi kommer se ökade kostnader för att beställa saker som var det jag reagerade på först, då själva höjningen är väldigt liten i hela kostnadsbilden.
Sen är kostnaden för en chaffis mer än själva lönen, med arbetsgivaravgift blir det närmre den kostnad du har för soppan.. sen har du godshanteringen innan och efter den är på lastbil också, så det är fleras lönekostnader i varje transporterad vara.

Min poäng var bara att det inte kommer påverka fraktkostnader på enstaka varor för gemene man.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]