- fre 27 mar 2015, 23:23
Det står i vindrutan, där sitter nog sensorerna, men då borde väl bilen ha bromsat (har R-paketet)?
Moderator: Moderatorer
svergie2 skrev:Som sagt, City Safety som det heter hos Volvo har alltid vart standard på 60-serien och kom MY12 i 70-serien. City Safety kan stanna bilen från relativt låga hastigheter (observera att hastigheterna skiljer sig mellan olika årsmodeller). Systemet ingriper bara om det är 100% säker på att du inte har sett faran och ingriper när det är försent för dig som förare att göra något. Vrider du på ratten, trycker på bromsen, trycker på gasen (relativt hårt) så ingriper systemet inte.Jo, jag bromsade förstås, så då verkar det som jag "kopplade ur" funktionen, om jag förstår detta rätt. Bilen är inte utrustad med BLIS, ACC eller LDW.
Utöver standardutrustningen så kan man skaffa ett paket som heter Driver Support. Funktionerna och dess egenskaper varierar även där från modell och årsmodell. Detta är några av dom funktioner som finns i Driver Support:
BLind Spot Information System (BLIS), Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Departure Warning (LDW) & "utökat City Safety" (kan stanna bilen vid högre hastigheter).
Driver Support kännetecknas av en svart "klump" i grillen till vänster.
Systemet skulle ha ingripit, men avbröts förmodligen av något du gjorde (tyvärr). Jag vet att i 60-serien så bromsar bilen 100% även om du bara trycker ner pedalen, säg 25%, om systemet känner av något framför. Detta borde ju finnas i 70-serien också. Hade systemet vart ur funktion hade (borde) du fått meddelande om det.
Riktigt tråkigt :(
apersson850 skrev:Som skrevs ovan är City Safety standard på V70 och XC70 från 2012. Jag har det på min bil. Dessutom har jag Driver supportpaketet, och där finns även avståndsvarning och kollisionsvarning med autobroms.Vänster om man står och tittar på bilen ;)
Men i den situationen som beskrivs här låter det som att City Safety borde bromsat bilen. Jag har testat mitt system, genom att köra mot en nummerskylt som jag satte på ett frigolitblock. Bilen står på bromsen allt vad det går, och sen kommer ett meddelande upp i displayen i varvräknaren om att City safety har bromsat bilen på grund av ett upptäckt hinder.
Du har inte möjligen stora extraljus monterade på bilen? Sådana kan skymma sikten för laserscannern och därmed slå ut City Safety.
Täckplattan till radarn till kollisionsvarning, som sitter i grillen, sitter för övrigt på höger sida, inte vänster. City Safetys laserscanner sitter dock framför innerbackspegeln.
Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]