Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
Som sagt, City Safety som det heter hos Volvo har alltid vart standard på 60-serien och kom MY12 i 70-serien. City Safety kan stanna bilen från relativt låga hastigheter (observera att hastigheterna skiljer sig mellan olika årsmodeller). Systemet ingriper bara om det är 100% säker på att du inte har sett faran och ingriper när det är försent för dig som förare att göra något. Vrider du på ratten, trycker på bromsen, trycker på gasen (relativt hårt) så ingriper systemet inte.

Utöver standardutrustningen så kan man skaffa ett paket som heter Driver Support. Funktionerna och dess egenskaper varierar även där från modell och årsmodell. Detta är några av dom funktioner som finns i Driver Support:

BLind Spot Information System (BLIS), Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Departure Warning (LDW) & "utökat City Safety" (kan stanna bilen vid högre hastigheter).

Driver Support kännetecknas av en svart "klump" i grillen till vänster.

Systemet skulle ha ingripit, men avbröts förmodligen av något du gjorde (tyvärr). Jag vet att i 60-serien så bromsar bilen 100% även om du bara trycker ner pedalen, säg 25%, om systemet känner av något framför. Detta borde ju finnas i 70-serien också. Hade systemet vart ur funktion hade (borde) du fått meddelande om det.

Riktigt tråkigt :(
av CarlRo
svergie2 skrev:Som sagt, City Safety som det heter hos Volvo har alltid vart standard på 60-serien och kom MY12 i 70-serien. City Safety kan stanna bilen från relativt låga hastigheter (observera att hastigheterna skiljer sig mellan olika årsmodeller). Systemet ingriper bara om det är 100% säker på att du inte har sett faran och ingriper när det är försent för dig som förare att göra något. Vrider du på ratten, trycker på bromsen, trycker på gasen (relativt hårt) så ingriper systemet inte.

Utöver standardutrustningen så kan man skaffa ett paket som heter Driver Support. Funktionerna och dess egenskaper varierar även där från modell och årsmodell. Detta är några av dom funktioner som finns i Driver Support:

BLind Spot Information System (BLIS), Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Departure Warning (LDW) & "utökat City Safety" (kan stanna bilen vid högre hastigheter).

Driver Support kännetecknas av en svart "klump" i grillen till vänster.

Systemet skulle ha ingripit, men avbröts förmodligen av något du gjorde (tyvärr). Jag vet att i 60-serien så bromsar bilen 100% även om du bara trycker ner pedalen, säg 25%, om systemet känner av något framför. Detta borde ju finnas i 70-serien också. Hade systemet vart ur funktion hade (borde) du fått meddelande om det.

Riktigt tråkigt :(
Jo, jag bromsade förstås, så då verkar det som jag "kopplade ur" funktionen, om jag förstår detta rätt. Bilen är inte utrustad med BLIS, ACC eller LDW.
Som skrevs ovan är City Safety standard på V70 och XC70 från 2012. Jag har det på min bil. Dessutom har jag Driver supportpaketet, och där finns även avståndsvarning och kollisionsvarning med autobroms.
Men i den situationen som beskrivs här låter det som att City Safety borde bromsat bilen. Jag har testat mitt system, genom att köra mot en nummerskylt som jag satte på ett frigolitblock. Bilen står på bromsen allt vad det går, och sen kommer ett meddelande upp i displayen i varvräknaren om att City safety har bromsat bilen på grund av ett upptäckt hinder.

Du har inte möjligen stora extraljus monterade på bilen? Sådana kan skymma sikten för laserscannern och därmed slå ut City Safety.

Täckplattan till radarn till kollisionsvarning, som sitter i grillen, sitter för övrigt på höger sida, inte vänster. City Safetys laserscanner sitter dock framför innerbackspegeln.
av CarlRo
Nopp, inga extra ljus. Man vill ju inte kör in i något och repa upp bilen, funkar det att testa mot en pappkartong eller liknande? Ska det funka även i mycket låga farter, typ 5 km? Borde inte bilen känna av om detta system skulle vara ur funktion, och meddela?
Ja isåfall borde systemet gått in. Men troligtvis berodde det på att du redan bromsade såpass hårt eller någon annan omständighet.

Har själv fått ingrepp dels när man är påväg in i en rondell och går in bakom en bil väldigt snävt samt när jag skulle parkera mot en mur och kanske körde lite för fort enligt systemet kanske 10kph
Har dock inte haft något riktigt fall där den behövt rädda mig än.

Är systemet ur funktion eller om sensorn är blockerad så kommer det ett meddelande.
Användarvisningsbild
av svergie2
apersson850 skrev:Som skrevs ovan är City Safety standard på V70 och XC70 från 2012. Jag har det på min bil. Dessutom har jag Driver supportpaketet, och där finns även avståndsvarning och kollisionsvarning med autobroms.
Men i den situationen som beskrivs här låter det som att City Safety borde bromsat bilen. Jag har testat mitt system, genom att köra mot en nummerskylt som jag satte på ett frigolitblock. Bilen står på bromsen allt vad det går, och sen kommer ett meddelande upp i displayen i varvräknaren om att City safety har bromsat bilen på grund av ett upptäckt hinder.

Du har inte möjligen stora extraljus monterade på bilen? Sådana kan skymma sikten för laserscannern och därmed slå ut City Safety.

Täckplattan till radarn till kollisionsvarning, som sitter i grillen, sitter för övrigt på höger sida, inte vänster. City Safetys laserscanner sitter dock framför innerbackspegeln.
Vänster om man står och tittar på bilen ;)
Hur du än står och glor finns det bara en och samma sida som är vänster och en som är höger på en bil. Det ändrar sig inte bara för att du flyttar på dig.
av MrMupp
Min förra bil var visserligen en V70 My13 (ej My12), men på den kickade city safety in en gång. Det var när jag körde in i parkeringsrutan i garaget i något för hög fart för bilens gillande. Jädrans vad bromsen kickade in. Tänk "panikbroms" så förstår du känslan, Osäker om jag nuddade bromsen, tror inte det faktiskt.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]