Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svävaren
Hej
Kör idag en V70 2,5T automat -05 (med standard chassie och 16tum orginal hjul) som beter sig mycket otrevligt på vägen.
Bilen käns extremt hård och saknar förmåga att svälja ojämnheter.
Minsta ojämnhet i vägbanan ger upphov till en hel serie skakningar i bilen
tydligast märks problemet i landsvägsfart men när bilen är ordentligt varmkörd upplever man skakningarna även i stadstrafik och på motorväg.
Nämnas bör också att skakningarna kvarstår om man lägger lådan i neutral och att skakningarna ej genereras i fälg och däck ( provat med flera uppsättningar )

Är där fel på min bil eller står Vet i V70 numera för vibrator?

//fd Svävaren
av Gabber
om det är en så ny bil är det väll bara att traska iväg till återförsäljaren. det finns väll garanti kvar på den?
av Svävaren
Då verkstaden tycks tro att dagens bilar inte skall gå bättre än så här
vill/kan/orkar de inte göra något åt problemet.
Dock har man bytat mjukvara ett antal gånger, vilket gett något bättre körbarhet ( mindre ryckningar vid nollmoment ) efter varje byte.
Verkstaden tycks vidare tro att Volvo gjort chassiet extremt hårt och därmed tar upp minsta ojämnhet i vägbanan.
Själv kan jag ibland tro att det är motorn som inte går rent vid belastning utan missar och ger upphov till skakningar/vibrationer?

//Svävaren
av Svävaren
Nu har biljäveln fört oljud från framvagnen i flera dagar,
rejäl knak/smäll från vänster fram hjul vid vänstersväng och gaspådrag.
Oljudet har funnits där sedan bilen var ny men inte så frekvent och tydligt som nu.
Ibland försvinner det och är omöjligt att provocera fram.
ideer?
av boeder
hade samma problem med min V70 2.5T -04, Volvo vet om detta problem men löser det inte i fabrik utan verkstaden gör det på garanti, problemet är drivxalarna som fettas in för mycket på fabrik som gör att de glappar efter ett tag, ljudet hörs vid svängar & gaspådrag som du säger, jag fick mitt åtgärdat ev Volvo verkstaden (ej Bilia) det räckte att killen satte sig i bilen och körde 2 meter, åtgärden var demontering och montering av drivaxlar med kemisk metall som lösning för brickan. Hör med verkstaden så löser det säkert dina problem.

V70 2.5 T Silver

Nu har biljäveln fört oljud från framvagnen i flera dagar,
rejäl knak/smäll från vänster fram hjul vid vänstersväng och gaspådrag.
Oljudet har funnits där sedan bilen var ny men inte så frekvent och tydligt som nu.
Ibland försvinner det och är omöjligt att provocera fram.
ideer?
av lennart wiklund
:D jadu din stackare.....
förstår att du kallar dej fd svävaren..
svävar gör man i en citroen inte i en volvo..
tänk vad mycket ni missar i komfort samt körkänsla ni som kör volvo...
själv åker jag c5 2.2 Hdi den kan man verkligen säga att man svävar fram i,spelar ingen roll hur vägarna ser ut går som en gudinna över guppen.Har själv kört både volvo s80 samt v70 av senaste årgångar som taxi.Men det finns inget som slår en citroen i vägkänsla.... :lol:

lennart
av Walle
Sen är det ju frågan om man vill "Sväva" fram i en "sitt och träng" C5.
C5'an är ju enligt min mening mest svampig och har värdelös väghållning.
Det är ju inge svårt att göra mjuka dämpare... de kan ju vilken biltillverkar som helst göra.... men en mjuk gång och samtidigt bra väghållning och bra kontakt med vägen från föraren är inte lika lätt att kombinera.
Själv värderar jag hellre bra väghållning än att skumpa och sväva fram.
Har kört både amerikanska bilar och andra varianter med mjuk fjädring som är supersköna på E4'an rakt fram... men så fort man ska ta en kurva så niger hela bilen och svarar sent på rattutslag etc etc.
jaja, smaken är som baken ..
av frenchie
1
Senast redigerad av 1 frenchie, redigerad totalt 0 gånger.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]