Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
taxi skrev:Dom börjar med att dra bort fem km/h, så om du höll 90 på din mätare så kommer din uppmätta hastighet antagligen vara runt 80. Jag tror att du klarar körkortet.
I hastigheter upp till 90 km/h sägs felmarginalen vara högst 1 km/h men att man ger ytterligare 1 km/h i rabatt, dvs totalt 2 km/h. Dock en fem år gammal artikel men än så länge är ju hårdvaran i kamerorna samma, åtminstone en mindre tid framöver om jag minns rätt.

Så får du rabatt av fartkameran - NyTeknik
Rådlös skrev:En undring i sammanhanget, hur märker man att man har blivit fotograferad? Är det en klar och stark fotoblixt? Hur går det till i fullt dagsljus?

Jag har kört förbi fartkameror hundratals gånger och inte alltid efter skyltarnas anvisning, men aldrig blivit "påförd". Jag kanske inte kör tillräckligt fort ändå?
Alla passerande fordon mäts dygnet runt men kameran fotar bara under vissa perioder av någon anledning. Missade en skylt när jag nyligen börjat övningsköra och körde 90 vid en 70-kamera. Googlade mig då till att kameran alltid blixtar när foto tas, antagligen för att nog med ljus ska nå in i kupén så att föraren går att identifiera.
Perra83 skrev:Är det hårdare straff på 60 sträcka mot 90?
På vägar med hastighetsbegränsning 40 km/h och uppåt vill jag minns att överträdelser på upp till 25 km/h anses som ringa (om inte omständigheterna pekar på annat) medan överträdelser på >30 km/h är då man riskerar återkallelse. Har dock inte stött på indelningen mellan ringa och icke ringa fortkörning utanför trafikjuristens hemsida. Står mycket intressant där, även för andra än gubbstrutt. Men skulle du riskera återkallelse, gubbstrutt, så kan du nog få hjälp där. http://trafikjuristen.se/
Användarvisningsbild
av lennarte
gubbstrutt skrev:skulle tro att bilden från kameran blir klockren fick blixten rakt i plytet
Som kanske en liten tröst, låg du så nära så du "fick blixten i ansiktet" låg du kanske för nära stolpen så att det var bilen bakom den fotograferade. Det har hänt oss (frugan kör mest) på väg till fjällen genom Dalsland ett par gånger. Det blixtrar när vi är nästan vid stolpen. Vi har inte fått några böter. Låg det någon bakom??

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av joel80
Mer än 2/3 av alla foton leder inte till bot.. Så att man blivit fotad/fått blixt i ansiktet behöcer inte betyda bot.
Låg du i 90km/h på hastighetsmätaren eller i verkligheten? (Dvs GPS-hastighet)

Om du får hem en bot tror jag du klarar körkortet. Bör vara först över 90km/h (30 över) som det dras.. Och med ett par km/h i avdrag plus den felmarginalen du har om du kört 90 på hastighetsmätaren ska det vara lugnt.. Dock dyrt om dom nu kan identifiera dig... (Dom jämför oftast bilens ägares körkortsbild med fotot.)
3200-3600kr blir det nog.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Rådlös skrev:En undring i sammanhanget, hur märker man att man har blivit fotograferad? Är det en klar och stark fotoblixt? Hur går det till i fullt dagsljus?

Såvida du inte blundar så finns det inte en suck att du missar blixten. Den blixtrar ENORMT mycket. Jag har bara sett den en gång i dagsljus, men jag skulle INTE vilja få den i ögonen mitt i natten.
av svedan
Som sagt, har du tur klarar du dig. 90 på mätaren är väl max 85 i verkligheten??
Jag kör förbi samma kamera 5 ggr i veckan och ibland glömmer jag den. Sedan skaffade jag en kameravarnare som piper och som minst 2 ggr per år räddat mig (om nu fartkameran var aktiv).
I nya bilen som kommer, ingår montage av sådan i köpet! Har den vid A-stolpen och enda hastighetsmätaren jag tittar på. Perfekt
http://www.adteknik.se/swedish/produktval.htm
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
taxi skrev:Och du missar inte blixten. Jag hade solen i ögonen, men den var tydlig ändå.

då skulle du sett när det var kolsvart ute såg knappt mätaren efteråt :shock: därför är jag lite osäker om hastigheten som jag hoppas var under 90
och inte mer men fan vet.

Lennart nej det låg ingen bil bakom isf väldigt långt bakom.

Joel det var bara bilens mätar hastighet
jodå att det kommer att kosta är jag beredd på.

svedan har väl inte ansett att jag behöver nån slags radar varnare då jag tar det vackrare än förr men får nog tänka om.

har även hört att man inte kan bli av med kk i en kamera men det låter ju fan konstigare än gröna gubbar i garderoben ?.

tack för svaren Med vänlig hälsning GS
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag använder GPSen som kamera varnare, funkar bra så länge man håller den uppdaterad eller inte är omringad av mobila kameror.

Tycker också att det låter konstigt om man inte kan bli av med kortet genom en kamera :???: Men men, dom tänker väl som så att personen som blivit tagen av kameran kommer bli tagen igen = mer pengar till kaffe...
Användarvisningsbild
av milktrucker
Lucif3r skrev:

Såvida du inte blundar så finns det inte en suck att du missar blixten. Den blixtrar ENORMT mycket. Jag har bara sett den en gång i dagsljus, men jag skulle INTE vilja få den i ögonen mitt i natten.
och aldrig har uttrycket "som en blixt från klar himmel" fått en så korrekt beskrivning. På natten är det som ett åsknedslag även när man är km i från, den går inte att missa för något i världen.

Mörkerseendet nattetid blir totalförstört, t o m så illa att det äventyrar trafiksäkerheten. Jag har sett kameror blixtra, men aldrig själv blivit fotad.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Några erfarenheter/vetskap av att man inte skulle kunna bli av med kk i en kamera?.

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motoro[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]