taxi skrev:Dom börjar med att dra bort fem km/h, så om du höll 90 på din mätare så kommer din uppmätta hastighet antagligen vara runt 80. Jag tror att du klarar körkortet.I hastigheter upp till 90 km/h sägs felmarginalen vara högst 1 km/h men att man ger ytterligare 1 km/h i rabatt, dvs totalt 2 km/h. Dock en fem år gammal artikel men än så länge är ju hårdvaran i kamerorna samma, åtminstone en mindre tid framöver om jag minns rätt.
Så får du rabatt av fartkameran - NyTeknik
Rådlös skrev:En undring i sammanhanget, hur märker man att man har blivit fotograferad? Är det en klar och stark fotoblixt? Hur går det till i fullt dagsljus?Alla passerande fordon mäts dygnet runt men kameran fotar bara under vissa perioder av någon anledning. Missade en skylt när jag nyligen börjat övningsköra och körde 90 vid en 70-kamera. Googlade mig då till att kameran alltid blixtar när foto tas, antagligen för att nog med ljus ska nå in i kupén så att föraren går att identifiera.
Jag har kört förbi fartkameror hundratals gånger och inte alltid efter skyltarnas anvisning, men aldrig blivit "påförd". Jag kanske inte kör tillräckligt fort ändå?
Perra83 skrev:Är det hårdare straff på 60 sträcka mot 90?På vägar med hastighetsbegränsning 40 km/h och uppåt vill jag minns att överträdelser på upp till 25 km/h anses som ringa (om inte omständigheterna pekar på annat) medan överträdelser på >30 km/h är då man riskerar återkallelse. Har dock inte stött på indelningen mellan ringa och icke ringa fortkörning utanför trafikjuristens hemsida. Står mycket intressant där, även för andra än gubbstrutt. Men skulle du riskera återkallelse, gubbstrutt, så kan du nog få hjälp där. http://trafikjuristen.se/