Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
2-3 cm snö. Vinterdäcken får nog vara på ett tag till. Åtminstone över nästa helg då jag skall till Billingehus. Där snöar det jämt när jag är där. :)
av Jäverhammar
Skit också!
Sommardäcken åkte på i förrgår (frugan bokade) och nu är det snö ute... Gatorna är torra iofs men vad hjälper det.

Är inte ett du orolig för att jag inte tar mig fram på ett säkert sätt med helt nya sommarsäck på XCn men jag är jävligt orolig för att någon annan idiot klantar till det!
Är väl så att jah kan torska på att jag har sommardäcken även om jag inte är vållande i en olycka?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Byt tillbaka eller låt bilen stå (om man kan). Det är väl inte hela världen?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Tur att man tänkte efter före (och väntar på hjulleverans) :p
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Nu ligger snön även på Gotland :-(
Användarvisningsbild
av joel80
Gävle just nu...
Bild

Jag som ställt in snöskyfflarna i vedboden redan...
Idag får sommardäcksoptimisterna gå! :D
av Jäverhammar
Läste på transportstyrelsen

" Vinterdäck ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M+S (M.S, M-S, M&S eller Mud and Snow):

Alltså är standarddäcken som XC70 ok att använda på vinterväglag (M+S) samt enligt nya regler från 2013 så kan vissa grovmönstrade däck vara tillåtna som vinterdäck på personbil.

Min slutsats är att mina sommardäck är olämpliga men ok att köra med. Om någon krockar med mig och jag inte är vållande så gäller alla de vanliga reglerna?
Användarvisningsbild
av xerent
Snöfritt i Bollnäs. Intressant att det är mer snö söderöver :grin:
Användarvisningsbild
av joel80
Jäverhammar skrev:Läste på transportstyrelsen

" Vinterdäck ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M+S (M.S, M-S, M&S eller Mud and Snow):

Alltså är standarddäcken som XC70 ok att använda på vinterväglag (M+S) samt enligt nya regler från 2013 så kan vissa grovmönstrade däck vara tillåtna som vinterdäck på personbil.

Min slutsats är att mina sommardäck är olämpliga men ok att köra med. Om någon krockar med mig och jag inte är vållande så gäller alla de vanliga reglerna?

Nej.. du måste läsa hela texten:
Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara

* särskilt framtagna för vinterkörning och
* märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.

OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.

Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning, har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare.

Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.

Du får alltså inte åka ut och köra ihjäl någon idag utan får ta och promenera/åka buss.
Användarvisningsbild
av Allinug
Ja, idag blir det till att gå eller cykla.

Nu har jag ju inte vinterdäcken på däckhotellet längre, utan hemma, eftersom jag inte tyckte att det var värt att betala för att förvara trasiga däck. Men fördelen med det är ju att det är enklare att byta tillbaka, om man skulle vilja och om man lyckas skaffa fram ett par andra vinterdäck att ha tills vidare.
  • 1
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 190

Smidigast och billigast lär vara att gå[…]

Fjäder dörrlås

Hej, Det finns tillverkare av dessa fjädrar o[…]

Jag vet inte hur det är med golvet. Det ä[…]

Fjäderbrott xc70 2016