PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 142volvo
Började med att bromsvarningslampan började lysa för någon vecka sedan och brompedalen tog inte förrän i väggen. Nu när vi tagit av båda framhjulen för att lufta kom det först ingen olja alls från vänster. Vi testade därför höger och där sprutade ut efter några pedalstamp och pedalen kändes bra. När vi då återgick till vänster för att se om det lossnat där också så gjorde det det även här med bra sprut: den första oljan var svartrinnig, såg ut som smuts som lossnat eller liknande. Meen.... eftersom jag ville få ur så mycket fulojla som möjligt pumpade vi på några gånger, sen plötsligt kom inget längre fastän oljenivån ligger högt! Inte heller kom det någon olja från höger efter detta... Vad ska jag göra?? Vad kan vara felet?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det kan mycket väl vara så att huvudcylindern inte vill vara med längre. Relativt enkel att byta. Eller att det är "smutsranden" du ser genom plasten. Kolla först att du har hittat alla luftnipplarna, det sitter 3 st på varje bromsok fram och en på varje bromsok bak och alla måste luftas. Och framför allt, ta reda på varför lampan började lysa. Läck någonstans??

Mvh
Lennart

Ps, Jag förmodar att det är en 140, du skriver inte det.
av 142volvo
Ja är en 140, glömde skriva det.
Tycker bara det är konstigt att det först kom bra med olja och sen tog det bara stopp fastän det är gott om olja kvar i nivån.
Vet inte varför lampan började lysa, uppstod när bromsproblem började och jag har inte sett någon läcka!
av rid54
Det är tydligen inte helt okänt, att en gammal huvudbromscylinder tar stryk av att "bottna", så det kan vara nåt trassel där som nämnts ovan.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
nej det är inte okänt själv brukar jag använda en sån där broms luftare för å slippa trampa i botten.
om det var jag skulle jag byta gummislangarna ut till hjulen med de brukar separera invändigt.
nu när du ändå e i gång å sögglar. finns även från kaross till bakaxel.
låter som broms systemet skulle behöva en riktig genomkörare med ny olja.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lampan börjar lysa när en av bromskretsarna inte "hänger med". Det kan bero på en del olika saker. Där sitter en kolv i en liten "4-kant" strax efter huvudcylindern där alla bromsrören sitter fast. Är bromssystemet Ok är det lika mycket tryck på båda sidor på kolven. Men om trycket skulle ändra sig, t,ex om du trycker in en av kolvarna i ett bromsok, eller där är en läcka, kan till och med vara svampiga bromsslangar. Oftast är det nog att huvudcylindern läcker igenom (inre läckage mellan kretsarna. Då blir trycket lägre på ena sidan kolven. När den då trycks över åt ena hållet så är där en skåra i kolven där givaren till lampan sitter och lampan tänds.

Mvh
Lennart
av 142volvo
Tack för alla tankar och ideér!
Lyckades få upp bra tryck i pedalen efter ytterligare pumpningar så jag provade att sätta på allt igen och återställa bromslampan. Efter testkörningar så funkar nu bromsarna som de ska och lampan lyser inte längre! Bilen kommer inte rulla dagligen förrän till sommaren så får väl ta och kolla upp allting noggrannare och då och byta ut huvudcylindern samt fylla på med helt ny olja i systemet.
Funderade bara på bromsvätskebehållaren, den består ju av två stycken behållare med bro emellan, vad har det för funktion? Är min/max-markeringar på båda?
Användarvisningsbild
av P210
142volvo skrev:Funderade bara på bromsvätskebehållaren, den består ju av två stycken behållare med bro emellan, vad har det för funktion? Är min/max-markeringar på båda?
Den har ju bara ett påfyllningslock! "bron" gör att bromsvätskan fördelar sig till bägge bromskretsarnas behållare.
Användarvisningsbild
av lennarte
P210 skrev: "bron" gör att bromsvätskan fördelar sig till bägge bromskretsarnas behållare.
Dom allra första 140 som kom -67 0ch -68 med B18 motor hade originalmonterat 2 separata behållare. Dom huvudcylindrarna var nog inge bra för alla var nog utbytta i mitten på -70-talet. Dom nya cylindrarna hade plast behållaren monterad. Numera får man använda den gamla. Lite onödigt vetande... :-)-)
Om du byter cylindern, smörj bussningarna i cylindern och "rören" på behållaren med det fett man använder inuti bromsdelar när det renoveras. Och pumpa försiktigt på pedalen några gånger med dina fingrar som "backventiler" innan du skruvar i bromsrören, så blir det lättare att få ut luften i början. OBS!! skölj noga med vatten efter. Spillet är inte bra för lacken

Mvh
Lennart
av 142volvo
Står nu och har köpt en huvudbromscylinder på skroten och ska byta ut den. Ska cylindern luftas separat ? För vi testade att börja lufta höger bak efter att ha monterar på den med resultatet att det bara droppar ut gammalolja där, inget alls tryck, pumpat i evigheter. Den nya oljan i behållaren verkar inte komma in i systemet... Och de två plastpluggarna med invändig gängning, vad är de till för?

Hur ska jag ta mig till?
Tack för snabb hjälp!

Det låter inte längre när man m&ou[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag int[…]

Generator laddar ej batteriet

Nix, men lambdasondslampan lyser så få[…]