Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#95822
Hej folket!
Då har man åter igen problem med bilen Neutral .


Bilen: Volvo 744GL 88A B230F

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*Symptom:

Bilen gick alldeles utmärkt (Missade inte eller nått svarade fint på gaspådrag medmer) tills en Polis kommer ut framför mig och stoppar mig vid vägkanten för kontroll.
Jag blinkade in och tryckte ner kopplingen och då dog bilen! Tänkte inte mer på det så jag rullade in.
När dom var klar och jag skulle åka iväg starta inte bilen, fick gnugga på startmotorn ett bra tag (brukar alltid starta direkt), så starta den.
Men dog 5sekunder efter, mätarn föll rätt ner!
Sen höll den på så.
Trodde jag fått soppatorsk så jag sprang å tankade reservdunken.
Tankade och starta och bilen gjorde samma sak, startade och dog.

Vart bogserad till min skola, där vi gick gick igenom allt.
Förbättrade Jordpunkter med mer.

Efter ett tag så tog jag bort 4ans tändkabel och då startade hon och gick hela tiden. Satt tillbaka tändkabeln och hon gick.
Körde hem och bilen dog åter igen. men öppnade huven och tog bort 4ans tändkabel igen och startade, stog så ett tag. Sen satt jag tillbaka den och lyckades ta mig hem.

Nu startar inte bilen alls längre hur jag än gör.
Bara tänder till någon enstaka gång och snabbt men startar aldrig.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har sökt på forumen och läst och många har haft liknande problem, Men dessa har inte funkat för mig. Så jag gör en eget ämne

Dessa delar har jag testat bytt från en bil där grejorna funkade.
#Hallgivare
#Fördelare
#Tändmodul
#Fördelarlock
#Tändkablar (Dom sitter rätt)
#Tändspole
#Reläna
#LMM


Båda pumparna går och den får bensin ur returen (en Halv liter på 30sekunder som de ska va) och i cylindrarna. Så besnin tillförseln är det inge fel på.

Det är ingen gnista på tändstiften eller ur tändspolen.
Det är ström till tändspolen (15+) med tändningen på.
Men den ger dock inte ut nån ström till fördelaren. Som den andra bilen gör. Överspänning?

Jag är tacksam för alla svar!
Senast redigerad av 2 Mattsvart, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Lantz
#95825
kondensator?
av catinsho
#95844
Kolla impulsgivaren vid växellåda/motor.
Jag hade exakt samma problem, gjorde rent impulsgivaren och nu funkar den klockrent. Lycka till!
Användarvisningsbild
av Mattsvart
#95849
Lantz skrev:kondensator?
Hallgivare på den här :P så det sitter ingen kondensator? eller?
catinsho skrev:Kolla impulsgivaren vid växellåda/motor.
Jag hade exakt samma problem, gjorde rent impulsgivaren och nu funkar den klockrent. Lycka till!
Hallgivare på den här :P impulsgivaren mäter av svänghjulet eller hur?
Hallgivarn sitter på kamen inuti fördelaren

Eller har man en impulsgivare iaf?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#95857
Kondensator hade man på brytarsystem ja, och de försvann väl strax efter att dom slutade med träekrar i hjulen... :P

Hallgivare ELLER impulsgivare har man.

Det du har kvar är väl styrenheten till tändsystemet, eller glapp/kabelbrott nånstans. Schema: http://i32.photobucket.com/albums/d17/J ... -89-17.gif
Jag länkar i stället för att IMG-tagga, den är 1000 pixlar bred och det behöver den vara.
Användarvisningsbild
av Mattsvart
#95867
Sparkz skrev:Kondensator hade man på brytarsystem ja, och de försvann väl strax efter att dom slutade med träekrar i hjulen... :P

Hallgivare ELLER impulsgivare har man.

Det du har kvar är väl styrenheten till tändsystemet, eller glapp/kabelbrott nånstans. Schema: http://i32.photobucket.com/albums/d17/J ... -89-17.gif
Jag länkar i stället för att IMG-tagga, den är 1000 pixlar bred och det behöver den vara.
Det var det jag förstod ;)! jag har hallgivare! :P men vart förvirrad en stund :P..

Det ville jag verkligen inte höra :P haha ska testa en styrenhet imorn så får vi se om det funkar, annars är det kabelbrott =/. men nu e de lugnt med Schemat jag fick ;) tackar upperligt! :D hör av mig imonr så får vi se hur de går!
av swec
#95896
F motorn är det inte den som kan få problem med ventilerna ?
enligt mig den sämsta motorn som vovlo har..
Användarvisningsbild
av Fiddelity
#95904
Du har säkert kollat detta men...
Detta problemet kan enligt min erfarenhet vara orsakat av spridarelät på expansionkärlet.
Användarvisningsbild
av Mattsvart
#95916
swec skrev:F motorn är det inte den som kan få problem med ventilerna ?
enligt mig den sämsta motorn som vovlo har..
Ingen aning, Är det inte K motorn du menar nu?
Fiddelity skrev:Du har säkert kollat detta men...
Detta problemet kan enligt min erfarenhet vara orsakat av spridarelät på expansionkärlet.
Har bara lyssnat om det klickar och det gör det men inte bytt det.
Det skadar ju inte att testa med ett annat :D

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)