PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 142volvo
Har funderat på att införskaffa ett snyggt gammalt takräcke (gärna med träribbor) att montera på min -72a inför sommarens resor.
Har ni några bilder på hur det kan se ut ? Går det ens att få tag på räcken som passar ?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Googla bilder på Volvo 142 roof rack så får du fram lite iaf.
av Amarace
Finns ju en uppsjö av märken modeller.
Men på en 140 är inte träribbor tidsmässigt rätt. Original är i metall, med rörribbor som är plastöverdragna.
av Amarace
Haha, den blåa 144:an är min :)
Det takräcket köptes 1969 på Volvo till en 142 -69, men är inte ett originalräcke.

Det på den gröna är liknande original
av 142volvo
Härligt med bilder! Finns det inte någon med träribbor som passar på en 142:a , inte något hemmabygge då alltså? Har för mig jag har sett till herrgårdsvagnarna
av Rådlös
Jo, dom med träribbor passar om man bara lyckas hitta något. Dom är ju justerbara och går att ställa in till en önskad bil. Jag har haft två sådana takräcken. Men dom är som sagt inte original. Dom med träribborna såldes nog som någon sorts universal för dom vanligaste bilmodellerna vid den aktuella tiden. Alla bilar hade ju en dropplist då. Det var en gummiskoning på räckets fästen för att inte repa dropplisten. Jag är nog lite skeptisk till att den fungerar fortfarande. Men det är möjligt? Finns det inte kvar får man försöka göra något av en överbliven cykelslang eller motsvarande. Jag hade det ena räcket på en Amazoncombi. Om man var "lite slarvig" vid monteringen gick inte bakdörrarna att öppna. Räckets fästen tog emot.

Det låter inte längre när man m&ou[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag int[…]

Generator laddar ej batteriet

Nix, men lambdasondslampan lyser så få[…]