Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Personligen har jag inte så mycket åsikter om just T8. Jag tror den blir en hit på många platser runt om i världen. D5 lär sälja bra även den men den har jag ändå mest frågetecken kring. Den motorn lär helt stå handfallen i konkurrensen mot t ex X5 30d och Q7 3.0TDI. Här skulle jag vilja se en D6 där plugin-hybrid tekniken ger den åtminstone 50hk mer. Det vore mumma :)

Tiden får utvisa helt enkelt. Det är alltid lätt att sitta och spekulera.
Linqid skrev:XC90 som bil verkar vara en fullträff och ditt val som sådant har jag inga synpunkter på - och T8 ser lovande ut - men hade du med handen på hjärtat valt T8 om du hade kunnat få en motor motsvarande 50i till samma peng? :wink:

Det optimala hade ju varit att erbjuda både och, åtminstone på vissa marknader, men det är det givet att Volvo inte har råd med. Missförstå mig rätt, jag tycker att Volvo gör rätt som väljer att satsa på T8 före en V8, men tänk vad man hade kunnat sälja om man kunnat erbjuda båda alternativen.
Jag har redan haft V8 och sexor :wink: Jag hade inte valt en V8 istället. :) Tyvärr är det sinnessjukt lång lev.tid på T8, men jag vill inte byta till nya T6 awd, för det lockar inte. T8 eller inget känns det som nu :wink:

simonhalmstad skrev:Har inget emot plugin-hybrid tekniken, men tycker Volvo schabblar bort sig, dom kunde ju använt V8an som satt i gamla XC90 + adderat 8-stegad automat. Iallafall missar Volvo en kundkrets. En del som köpt XC90 V8 & S80 V8 ny en gång i tiden har gått till andra märken. Som t.ex Porsche
Nejnej, inte en gammal V8 från 2005 i en ny XC90. Det är så fel det bara kan bli.

Nya Volvo är ledande (eller iallafall vill bli) i bland annat miljö och så måste det vara för att kunna sälja och inte vara kvar i gamla facket med extremt törstiga motorer. Ta bara som på det här forumet t.ex, när många klagar på en cl hit eller dit i förbrukning. Numera handlar det inte om cylindrar utan teknik och förbrukning.
Amli skrev:Personligen har jag inte så mycket åsikter om just T8. Jag tror den blir en hit på många platser runt om i världen. D5 lär sälja bra även den men den har jag ändå mest frågetecken kring. Den motorn lär helt stå handfallen i konkurrensen mot t ex X5 30d och Q7 3.0TDI. Här skulle jag vilja se en D6 där plugin-hybrid tekniken ger den åtminstone 50hk mer. Det vore mumma :)

Tiden får utvisa helt enkelt. Det är alltid lätt att sitta och spekulera.
Polestar D5, men ingen plugin-hybrid :wink:
XC90_Executive skrev:
Linqid skrev:XC90 som bil verkar vara en fullträff och ditt val som sådant har jag inga synpunkter på - och T8 ser lovande ut - men hade du med handen på hjärtat valt T8 om du hade kunnat få en motor motsvarande 50i till samma peng? :wink:

Det optimala hade ju varit att erbjuda både och, åtminstone på vissa marknader, men det är det givet att Volvo inte har råd med. Missförstå mig rätt, jag tycker att Volvo gör rätt som väljer att satsa på T8 före en V8, men tänk vad man hade kunnat sälja om man kunnat erbjuda båda alternativen.
Jag har redan haft V8 och sexor :wink: Jag hade inte valt en V8 istället. :) Tyvärr är det sinnessjukt lång lev.tid på T8, men jag vill inte byta till nya T6 awd, för det lockar inte. T8 eller inget känns det som nu :wink:

simonhalmstad skrev:Har inget emot plugin-hybrid tekniken, men tycker Volvo schabblar bort sig, dom kunde ju använt V8an som satt i gamla XC90 + adderat 8-stegad automat. Iallafall missar Volvo en kundkrets. En del som köpt XC90 V8 & S80 V8 ny en gång i tiden har gått till andra märken. Som t.ex Porsche
Nejnej, inte en gammal V8 från 2005 i en ny XC90. Det är så fel det bara kan bli.

Nya Volvo är ledande (eller iallafall vill bli) i bland annat miljö och så måste det vara för att kunna sälja och inte vara kvar i gamla facket med extremt törstiga motorer. Ta bara som på det här forumet t.ex, när många klagar på en cl hit eller dit i förbrukning. Numera handlar det inte om cylindrar utan teknik och förbrukning.
Ledande inom miljö nä eller vill bli det var det dummaste jag har hört. Volvo har till största delen bara fordon som går bensin eller diesel det är inte miljövänligt. Inom miljö ligger Volkswagen längre fram. Där finns det mesta som kan tilltala de flesta! Elbilar, Plug-in hybrid, E85, Gas!

Men dom verkar lyckas få fram en bra produkt med nya XC90 men budgeten räckte tyvärr inte för större/bättre motorer.
volvokhaled skrev: Polestar D5, men ingen plugin-hybrid :wink:
Jag gissar att en Polestar D5 ger max 245hk. Visst, det minska gapet men räcker inte.
simonhalmstad skrev:
Ledande inom miljö nä eller vill bli det var det dummaste jag har hört. Volvo har till största delen bara fordon som går bensin eller diesel det är inte miljövänligt. Inom miljö ligger Volkswagen längre fram. Där finns det mesta som kan tilltala de flesta! Elbilar, Plug-in hybrid, E85, Gas!

Men dom verkar lyckas få fram en bra produkt med nya XC90 men budgeten räckte tyvärr inte för större/bättre motorer.
Som XC90_Executive även säger, så vill dom åtminstone bli det. Man måste ju börja någonstans och jag tror det är helt rätt i så fall med T8 upplägget före en V6 eller V8:a. Just VW är en av världen största bilmärken, det är inte så konstigt att dom har fler alternativ.
Amli skrev:
volvokhaled skrev: Polestar D5, men ingen plugin-hybrid :wink:
Jag gissar att en Polestar D5 ger max 245hk. Visst, det minska gapet men räcker inte.
simonhalmstad skrev:

Som XC90_Executive även säger, så vill dom åtminstone bli det. Man måste ju börja någonstans och jag tror det är helt rätt i så fall med T8 upplägget före en V6 eller V8:a. Just VW är en av världen största bilmärken, det är inte så konstigt att dom har fler alternativ.
Polestar har fått tillåtelse att placera D5 mellan 225 - 360 hk, den får inte hamna på T8 mark...
Ja, det kommer Polestar men det uttalande gäller främst till T6:an. Att det kommer ett Polestartrim uppemot 300hk till D5 håller jag som fullständigt osannolikt. Det skulle förvåna mig väldigt mycket om det blir mer än 250hk på D5.
Köpte AMS och läste testet. En del faktafel såg jag vad det gäller prestanda och förbrukning. 0-100 6.4s 0.27l/mil när det borde vara 5.9 och 0.25l/mil.

Intressant också att dom tycker att stolarna är hårda. Alla andra jag läst har tyckt att dom varit helt magiska.
XC90_Executive skrev:Köpte AMS och läste testet. En del faktafel såg jag vad det gäller prestanda och förbrukning. 0-100 6.4s 0.27l/mil när det borde vara 5.9 och 0.25l/mil.

Intressant också att dom tycker att stolarna är hårda. Alla andra jag läst har tyckt att dom varit helt magiska.
Det har blivit lite bättre men generellt är svenska ams väldigt negativa till Volvo. Tyska ams är klart mer positiva! Ganska komiskt. XC70 har vunnit över A6 Allroad (dock ej senaste modellen) och nuvarande XC70 slog förra A6. Volvo får alltid utmärkt resultat för kvalitetskänsla (ca 14/15 liksom Audi medan BMW får 11-12/15 för 1-4-serien och 13-14/15 för de större) medan svenska ams tycker att den är lite plastig och saknar känsla...

Flera tyska motortidningar är imponerade av XC90 och håller den för bättre än X5 i flera viktiga avseenden...
Per
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https:/[…]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]

Brandsläckare i V90?

Har en liten korg/back bak i bagaget med pås[…]