Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
Feldegast skrev:Ytterligare en fråga, det sägs att man skall matcha bilens belastningsindex.

Det är inte så att man kan få problem om man väljer ett däck med högre belastningsindex? tänker besiktning eller liknande? Misstänker att så inte är fallet, men måste dubbelkolla.
Det har aldrig funnits, finns inte och det kommer aldrig att födas en besiktningsman som har relevant belastningsindex för respektive bilmodell i huvudet. Det kollas aldrig på besiktningen. Däremot kollar polisen allt de är behöriga att kolla om du tjafsar med dem vid en eventuell poliskontroll/flygande besiktning. Det har hänt mig, de kollade precis allt som gick att kolla. Belastningsindex var okej, men jag åkte på 500 kr i böter p g a av tom spolarvätskebehållare. Polismannen avslutade kontrollen med kommentaren: - Vill man hitta något som strider mot lagen, så hittar man det. På min fråga om jag fick kolla deras fordon, fick jag bara en föraktfull blick som svar ...
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
av AndS
Feldegast skrev:Jag har inget emot att bli förvirrad, berätta gärna :-)

Tanken på att bilen inte kränger lika mycket gillar jag...
Du kommer inte att känna skillnad, det lovar jag. Du har 225/50/17" och redan där har du styvat upp däcken jämfört med 205/60/16" som bilarna också levereras med. Vill påstå att bilens fjädring/stötdämpare/krängningshämmare är det som gör skillnaden.
Så för vanlig körning så skulle jag istället välja däck som är mjukare, spårar mindre, bra i regn och ger dig bättre komfort, gärna många mil också.
Så utifrån dina funderingar/frågor så håller jag fast vid att du aldrig kommer att märka skillnad gällande krängning :wink:
Användarvisningsbild
av Sceptic
Feldegast skrev:Hej alla,

Skulle behöva lite hjälp med sommardäck inköp.

Håller på att kolla på Goodyear EfficientGrip Performance. Har valt bort conti sport contact 5 pga att jag tolkar det som att Goodyear är mindre bullrigt och har bättre väggrepp vid vått väglag?
Hmm, det skiljer 2 futtiga dB (2 ljudvågemarkeringar på bägge) och har samma klassning vad gäller våtgrepp, rullmotståndet är dock B för GY och C för Conti. Själv lutar jag åt ContiSport då Bilia har 20 procent på dem. Kan någon övertyga mig om att GY är bättre kan jag ändra mig :wink:

"Under våren 2015 står kampen främst mellan två däck och tillverkare. Det handlar om Continental PremiumContact 5 och Goodyear EfficientGrip Performance. Dessa två däck byter plats på prispallen beroende på vilka som testar och vilken vikt de lägger på de olika testmomenten"
av perhall
Yaniz skrev:
Feldegast skrev:Ytterligare en fråga, det sägs att man skall matcha bilens belastningsindex.

Det är inte så att man kan få problem om man väljer ett däck med högre belastningsindex? tänker besiktning eller liknande? Misstänker att så inte är fallet, men måste dubbelkolla.
Det har aldrig funnits, finns inte och det kommer aldrig att födas en besiktningsman som har relevant belastningsindex för respektive bilmodell i huvudet. Det kollas aldrig på besiktningen. Däremot kollar polisen allt de är behöriga att kolla om du tjafsar med dem vid en eventuell poliskontroll/flygande besiktning. Det har hänt mig, de kollade precis allt som gick att kolla. Belastningsindex var okej, men jag åkte på 500 kr i böter p g a av tom spolarvätskebehållare. Polismannen avslutade kontrollen med kommentaren: - Vill man hitta något som strider mot lagen, så hittar man det. På min fråga om jag fick kolla deras fordon, fick jag bara en föraktfull blick som svar ...
Haha, har aldrig hört om tom spolarvätskebehållare tidigare. Vad hade du gjort, undrar man ju.../PH
Användarvisningsbild
av frefre
TommyP86 skrev:2 decibel är "förhållandevis" mycket, läs om hur man räknar dB.
När man ligger på de bullernivåer som det är i det här fallet (ca 75 dB(A)) skulle jag snarare påstå att 2 dB hit eller dit är försumbart.
Det är ju inte bara däcken som skapar bullret utan du har också motorljud, chassirörelser, vindbrus, radio...

// F
av Feldegast
Tack för alla svar :)

Då blir det 98 däcken. Finns ingen anledning att gå ner på 94 med tanke på att det är samma pris.

Gällande ljudnivån så är det såklart som det sägs, det finns mycket annat som ökar ljudnivån. Men vetskapen att det iallafall i teorin är tystare känns bra ;)

sitter jag bara och klurar på bythjul eller dackonline. blir ca 400 dyrare på dackonline men jag har läst markant mer positiva omdömen därifrån. Kör nog det tror jag.
av Yaniz
Feldegast skrev: sitter jag bara och klurar på bythjul eller dackonline. blir ca 400 dyrare på dackonline men jag har läst markant mer positiva omdömen därifrån. Kör nog det tror jag.
Får du däcken 400 kr billigare på bythjul finns det väl ingen anledning att lägga ordern hos dackonline ?:-/ Köp ving ... Nej, köp öl för pengarna. Däcken kommer från samma källa. Jag har köpt däck från dackonline, bythjul och dackleader och aldrig behövt vara nämnvärt irriterad.
av berrabus
Feldegast skrev:Tack för alla svar :)

Då blir det 98 däcken. Finns ingen anledning att gå ner på 94 med tanke på att det är samma pris.

Gällande ljudnivån så är det såklart som det sägs, det finns mycket annat som ökar ljudnivån. Men vetskapen att det iallafall i teorin är tystare känns bra ;)

sitter jag bara och klurar på bythjul eller dackonline. blir ca 400 dyrare på dackonline men jag har läst markant mer positiva omdömen därifrån. Kör nog det tror jag.
Kolla även vad det kostar att få dem monterade. Kan vara så att däckoline har avtal med ngn däckkrängare i din närhet som har bra pris och att du tjänar in de 400:- där.

Var bor du?
EDIT: Såg i en annan tråd att du bor i Huddinge. Ngn kan säkert tipsa dig om firma i närheten.
Senast redigerad av 1 berrabus, redigerad totalt 0 gånger.
av ThunderAce
Helt klart Däckonline, och en däckpartner som fixar det på en gång.

Annars kan jag montera de för 400:-
Byta torkarblad själv?

tack för alla svar!

Ja det låter som ett elfel. Kanske någ[…]

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&o[…]