Linqid skrev:XC90_Executive skrev:Jag har ju valt bort alla andra bilar för en XC90 T8 Inscription
Har kört Tesla Model S innan beställning. Även en spec på en X6 50i. Men jag gillar Volvo och nya XC90 är verkligen något extra! 8)
För mig är ny teknik viktigare än muller från en V8. :D
XC90 som bil verkar vara en fullträff och ditt val som sådant har jag inga synpunkter på - och T8 ser lovande ut - men hade du med handen på hjärtat valt T8 om du hade kunnat få en motor motsvarande 50i till samma peng? 
Det optimala hade ju varit att erbjuda både och, åtminstone på vissa marknader, men det är det givet att Volvo inte har råd med. Missförstå mig rätt, jag tycker att Volvo gör rätt som väljer att satsa på T8 före en V8, men tänk vad man hade kunnat sälja om man kunnat erbjuda båda alternativen.
Är övertygad om att man har råd att sätta in en V8 men när det inte finns någon kundbas så är det ju ganska meningslöst. Men en T8 med 400 hk, låg bränsleförbrukning och "state-of-the-art" hybrid teknologi har en kundbas. Tycker det är väldigt smart att enbart satsa på en motorfamilj och sedan tillägga Hybrid. Läste en artikel från Automotive News där man intervjuat Peter Martens, R&D Chef på Volvo som berättar att man innan VEA, SPA och CMA satsningen hade ca 8 olika motorfamiljer och runt ett dussin olika växellådor. Man kommer nu ha två plattformar, 1 motorfamilj och 4 växellådor (8-stegad automat, 6-stegad automat, 6 vxl manuell och en 7-stegad dual-clutch automat för kommande 60-serien).
Kostnadseffektivitet och vinst! :D