Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Antalet personer som innerst inne väljer T8 före en 50i måste vara lätträknat. Då talar jag alltså om motorn, och inte bilen i sig. Ny teknik i all ära, men jag hade nog sett att man satte dit en något större elmotor i så fall om jag ska välja en 4-cyl hybrid före en mullrande V8..
Tveksamt alltså. Om prestandan är likvärdig tror jag statusen på gräddhyllan numera är högre för den som kan vara lite miljövänlig också. Titta bara på hypen runt Fisker Karma och Model S P85. Bland de allra flesta rikingar utom de extremt bilnördiga tror jag en snabb bil som dessutom är miljöbilsklassad smäller klart högre i status och villhavärde än en som mullrar lite mer.
Gillar att många sa att T8:an kommer bli en mindre såld version, men om man kollar till ett par marknader som ex. Nederländerna så är 80% av de ca 1500 beställda XC90n just T8 tack vare skattelättnader som gör att en T8 kostar lika mycket som en T5 AWD (de har ej T6 där). Även i Norge kostar T8 mindre än T6 och står där för 20% av de beställda bilarna :).

Kolla gärna in denna utmärkta videorecension av alla tre motorer och lite mer ingående detaljer:
crumpets skrev:Tveksamt alltså. Om prestandan är likvärdig tror jag statusen på gräddhyllan numera är högre för den som kan vara lite miljövänlig också. Titta bara på hypen runt Fisker Karma och Model S P85. Bland de allra flesta rikingar utom de extremt bilnördiga tror jag en snabb bil som dessutom är miljöbilsklassad smäller klart högre i status och villhavärde än en som mullrar lite mer.
Jag kanske ska ändra till att antalet personer med bilintresse (och gott om pengar) som hade valt bort en mullrande V8... osv. :wink: Det är väl å andra sidan just det som gör att det här valet (enbart 4-cyl) passar just Volvo så bra. Köparen av XC90 (globalt) prioriterar familjegenskaper, komfort, miljö och säkerhet. Gärna i en lyxig förpackning. Hybrid är modernt, V8 inte så noga. Den genomsnittlige BMW-köparen (och då tänker jag framför allt på USA/Kina) har nog andra prioriteringar.
Jag har ju valt bort alla andra bilar för en XC90 T8 Inscription :wink: Har kört Tesla Model S innan beställning. Även en spec på en X6 50i. Men jag gillar Volvo och nya XC90 är verkligen något extra! 8)

För mig är ny teknik viktigare än muller från en V8. :D
XC90_Executive skrev:Jag har ju valt bort alla andra bilar för en XC90 T8 Inscription :wink: Har kört Tesla Model S innan beställning. Även en spec på en X6 50i. Men jag gillar Volvo och nya XC90 är verkligen något extra! 8)

XC90 som bil verkar vara en fullträff och ditt val som sådant har jag inga synpunkter på - och T8 ser lovande ut - men hade du med handen på hjärtat valt T8 om du hade kunnat få en motor motsvarande 50i till samma peng? :wink:

Det optimala hade ju varit att erbjuda både och, åtminstone på vissa marknader, men det är det givet att Volvo inte har råd med. Missförstå mig rätt, jag tycker att Volvo gör rätt som väljer att satsa på T8 före en V8, men tänk vad man hade kunnat sälja om man kunnat erbjuda båda alternativen.
Linqid skrev:
XC90_Executive skrev:Jag har ju valt bort alla andra bilar för en XC90 T8 Inscription :wink: Har kört Tesla Model S innan beställning. Även en spec på en X6 50i. Men jag gillar Volvo och nya XC90 är verkligen något extra! 8)

XC90 som bil verkar vara en fullträff och ditt val som sådant har jag inga synpunkter på - och T8 ser lovande ut - men hade du med handen på hjärtat valt T8 om du hade kunnat få en motor motsvarande 50i till samma peng? :wink:

Det optimala hade ju varit att erbjuda både och, åtminstone på vissa marknader, men det är det givet att Volvo inte har råd med. Missförstå mig rätt, jag tycker att Volvo gör rätt som väljer att satsa på T8 före en V8, men tänk vad man hade kunnat sälja om man kunnat erbjuda båda alternativen.
Är övertygad om att man har råd att sätta in en V8 men när det inte finns någon kundbas så är det ju ganska meningslöst. Men en T8 med 400 hk, låg bränsleförbrukning och "state-of-the-art" hybrid teknologi har en kundbas. Tycker det är väldigt smart att enbart satsa på en motorfamilj och sedan tillägga Hybrid. Läste en artikel från Automotive News där man intervjuat Peter Martens, R&D Chef på Volvo som berättar att man innan VEA, SPA och CMA satsningen hade ca 8 olika motorfamiljer och runt ett dussin olika växellådor. Man kommer nu ha två plattformar, 1 motorfamilj och 4 växellådor (8-stegad automat, 6-stegad automat, 6 vxl manuell och en 7-stegad dual-clutch automat för kommande 60-serien).
Kostnadseffektivitet och vinst! :D
Har inget emot plugin-hybrid tekniken, men tycker Volvo schabblar bort sig, dom kunde ju använt V8an som satt i gamla XC90 + adderat 8-stegad automat. Iallafall missar Volvo en kundkrets. En del som köpt XC90 V8 & S80 V8 ny en gång i tiden har gått till andra märken. Som t.ex Porsche
volvokhaled skrev:Är övertygad om att man har råd att sätta in en V8 men när det inte finns någon kundbas...
Det finns garanterat en hel del kunder världen över som fortfarande inte kan tänka sig att köpa en bil i denna storleks- och prisklassen med en fyrcylindrig motor. Om tillräckligt många av dessa är spekulanter på en Volvo för att det ska bli lönsamt att ta fram en V8 är en annan fråga..
Jag valde bort nya XC90 då den endast finns med fyrcylindriga motorer. Annars är bilen klart övertygande. Men säkert kommer bilköpare om 20 år tycka att fyra eller tre cylndrar är ok... jag kommer alltid att älska sexor och åttor...
PH
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Har några mindre skador som spot repair kan […]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]

Brandsläckare i V90?

Har en liten korg/back bak i bagaget med pås[…]