Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jeppe940
Du har dåliga lödningar i instrumenthuset. Mitt slocknade också för ett tag sedan (och dessutom var trippmätarna lite knäppa). Jag lämnade in det på renovering och därefter fungerar det klockrent.
http://www.obdtuning.se finns i Karlstad
http://www.auto-instrument.se finns i Sthlm (där lämnade jag in mitt)
Visst kan man köpa ett begagnat instrument, men detta är ett jättevanligt problem på de tidiga årsmodellerna, så räkna med att få samma problem med det andra instrumentet...
Jag vågar inte svara på hur instrumenthusets problem är relaterade till de andra problemen du har med bilen..
Användarvisningsbild
av johnnype
tombe691 skrev:
johnnype skrev:Om det är till 03'an så har jag begagnade instrument som är "nollade" för 1500kr, det innebär alltså att du får korrekt mätarställning och passar din bil direkt. Jag har liggande till 03/04 Bensin S60/V70/S80/XC70.

Kanske lite billigare än priset du fått på nytt?
har du även till biogasvarianten?
Det är samma, är ju även samma till diesel egentligen men mätartavlan visar ju fel då bara 8) Är även samma till Automat/Manuell. FYI
Användarvisningsbild
av tombe691
johnnype skrev:
tombe691 skrev:
johnnype skrev:Om det är till 03'an så har jag begagnade instrument som är "nollade" för 1500kr, det innebär alltså att du får korrekt mätarställning och passar din bil direkt. Jag har liggande till 03/04 Bensin S60/V70/S80/XC70.

Kanske lite billigare än priset du fått på nytt?
har du även till biogasvarianten?
Det är samma, är ju även samma till diesel egentligen men mätartavlan visar ju fel då bara 8) Är även samma till Automat/Manuell. FYI
trodde den var annorlunda då den har bensinmätaren digitalt och gasen analogt. Men den kanske använder färdatorplatsen till bensinen? Ingen skillnad mellan modellerna alltså? Men alla har liknande problem från den årgången, det är bara en tidsfråga innan problemet dyker upp igen? Måste man uppgradera programvara för att kunna köra vidare sen?
Användarvisningsbild
av johnnype
tombe691 skrev:trodde den var annorlunda då den har bensinmätaren digitalt och gasen analogt. Men den kanske använder färdatorplatsen till bensinen? Ingen skillnad mellan modellerna alltså? Men alla har liknande problem från den årgången, det är bara en tidsfråga innan problemet dyker upp igen? Måste man uppgradera programvara för att kunna köra vidare sen?
Samma ja, det är begagnade instrument så visst...dom håller inte i en evighet men troligen din bils livstid. Har ett tillverkat 2010 om det känns bra? Nej, mjukvaran är redan fixad så att säga.. poängen med det hela är att du byter och kör...

Men vill du ha någon som lämnar 3års garanti och bjuder på kaffe medans instrumentet monteras så får du nog besöka Volvo och betala 10k eller hur det nu var.
av *pettson*
Har lött om min beskärda del av instrument. Några, ytterst få har problemet varit det som fotats. Övriga har haft lösa ben på dom stora ic kretsarna. Det är lite knepigt då dom är förseglade med blå lack på lödytorna.
Jag kom dock över en bra instruktör så det löste sej.
Jag tar dock inte emot lösa instrument. Jag tar emot hela bilen så att jag i lugn och ro kan testa instrumentet före och efter då jag saknar testjigg. På så sätt åker inte nån hem och har betalt för nåt som kanske inte funkat i värsta fall.( är ibland mer än ett fel)
Användarvisningsbild
av tombe691
Fortsätter med ett antal "korkade frågor". Står som sagt i valet och kvalet och funderar på om det är bättre att lägga pengarna på något nyare, det här felet verkar ju dock vara så pass vanligt att man kanske ska se upp om man provar även nyare modeller, eller är det ett visst årtål som bråkar mest? Tacksam för lite mer info runtomkring, vad säger magkänslan, får i princip alla 03:or detta problem eller är det högst t.ex 10%? Hur är det om man hoppar fram några år till 06, fortfarande samma problem? Finns det något mönster, att problemen kommer efter 20.000 mil när instrumentet skakat sönder, eller var det kvalitetsproblem på alla direkt från fabrik första åren? Är det bara volvo som har den här typen av problem? Om företag som ODB kan livnära sig på detta verkar det ju vara relativt vanligt..

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Volvo car UX

Nej fan föredrar nuvarande... :-(

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]