Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dissonans
Schmoyoho skrev:
xerent skrev:Nog för att 3.2 är en mysig stark motor med styrka har den en helt annan karaktär än T6:an. De är som natt och dag. T6:an är en raket, en otroligt rolig familjeracer att köra. Den svarar snabbt på låga varv, är rapp och briljerar på höga varv. Enkelt att bli en trafikfara med T6... 3.2 utstrålar lugn istället. Den är behaglig och det händer inte så mycket om du inte trampar gasen i botten. Hästarna och vridet finns på höga varv, men det är inte i närheten av T6:an. Inte heller har 3.2 något sportläge på lådan, vilket är tråkigt. De manuella läget är plågsamt långsamt jämfört med T6:ans snabba KLONK i med växeln. Det enda som är likt med motorerna är grundkonstruktionen, den behagliga sköna gången från sexan och ljudet när man varvar.
Det är ju exakt samma låda i en T6:a från 2008 som det är i en T6:a (AWD då) idag, AW TF-80SC. Kanske bara skiljer i adaption på något vis? Typ att din låda är adapterad att vara mjukare (vet inte exakt hur det fungerar men många andra har ju klagat på att deras lådor smällt växlar även vid lugn körning). Men vet ju dock inte heller ifall lådan kanske är programmerad annorlunda på något sätt så att den ska ha den karaktären.

Sportläge har du visst, bara att du inte kan välja det själv... tydligen. "In normal conditions the gearshifts take place at relatively low speeds in order to reduce fuel consumption. With rapid accelerator pedal movements the Transmission Control Module (TCM) automatically changes over to sport mode."
från http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 52#p136752 Edit: innebär detta "sportläget" någon ändring av pedalmappningen likt i nyare, valbara sportlägen? Eller är det bara att den växlar ner och drar lite bättre när man trampar till hastigt?
Utväxlingen (och även mappningen upplever jag när man kör 3.2 vs T6) är annorlunda.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det kom ett nytt/uppdaterat ventilpaket till MY11 lådan. Jag har dock provkört lite olika varianter med nya och gammal låda och jag märker ingen som helst skillnad.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Finns det någon som bor i Stockholmsområdet som har möjlighet att titta på bilen jag länkade. Bor i Östersund och det känns lite långt att köra 100 mil för att kolla på en bil.
Användarvisningsbild
av xerent
Runt hörnet. Tar du tåget från Östersund till mig kan vi åka o kolla på den, så får du provköra 3.2 också :)
Användarvisningsbild
av the_dolph
Skulle komma en kille imorgon och titta på den, om han inte tar den åker jag säkert ner med bilen. Verkar inte vara något gps system på den men dvd skärmar bak känns inte så tokigt för de som åker bak. Vad kan det kosta att eftermontera en laddkabel till batteriet inkl laddare, tänkte eftersom den hade bensinvarianterna och det lär ta rätt bra på batteriet om man inte kör en längre sträcka mellan varje uppvärmning. Går det att montera en vanlig motorvärmare även om det finns en bensinvärmare?
Användarvisningsbild
av the_dolph
Den har jag också tittat på, det jag saknar på modellen är motorvärmare, verkar vara mindre utrustad men nyare modell.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 24

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]