Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av bamse70
Är det lagligt att enbart erbjuda parkering med telefonbetalning.
Alltså ingen parkerinsautomat överhuvudtaget. Det är Mölndals Parkerings AB som står som ansvariga på en skylt vid parkeringen.

mats
av SirDuke
Kort svar, som endast är min gissning: JA.

Utvikning nedan, men det är en amatörbedömning av rättsläget så som jag känner till det, hoppas du får fler svar.

Detta är en del av det nya kontantlösa samhället som många strävar mot (och andra emot) och det är ganska oprövad mark rättsligt sett. Det finns ett par domar från hovrätt och förvaltningsrätt mot ett par landsting som slog fast att de ÄR skyldiga att acceptera kontant betalning för besök i sjukvården. Motsvarande gäller dock inte för privata verksamheter. Det var ståhej medialt och blev anmält om en toalett på en järnvägsstation i Lidköping där man endast kunde betala med en smartphone. Detta räknades INTE som offentlig verksamhet. Jämför att man i många städer numera inte kan betala med kontanter ombord på bussen, denna inskränkning är laglig (eller har i vart fall inte befunnits vara olaglig). Konsumenter brukar invända att busstrafiken är offentlig eller i vart fall skattefinansierad och monopoliserad (det finns ju inget annan bussbolag att åka med i stället), men det drevs som en arbetsmiljöfråga och då trumfade säkerhetsaspekten för personalen.

Men vad säger lagen då? Jo, om inget annat har avtalats, så har man i Sverige enligt lag rätt att betala en skuld i reda pengar. Om en vara kostar 10 kronor, eller du har en skuld på 10 kronor, så ska du kunna betala med tio stycken enkronor (säljaren kan inte säga "Men jag vill hellre ha betalt i morötter"). Lagen är dock dispositiv, vilket innebär att parterna kan avtala om annat. Det är det som är den fria marknaden. Ni är avtalsparter och ska träffa ett avtal tillsammans. Avtalet börjar att ingås när du kliver ombord på bussen, ställer dig i kassan för att betala maten, eller som i ditt fall lämnar din bil på parkeringen.

I bankexemplet gäller att om din bank inte vill hantera dina kontanter, får du byta bank.
Överfört till ditt fall, om du vill parkera men inte har telefon, får du parkera någon annanstans, det vill säga vägra ingå avtalet om telefon-tvång. Skillnaden är att marknaden för parkeringsplatser är annorlunda (tillgången är sämre).

Relevanta frågor för mig blir, är det privat mark (tomtmark)? Eller allmän gatumark?
Och hur stor andel av parkeringsplatserna i den aktuella staden/kommun kräver telefon för betalning?
Alla parkörer har kanske inte någon telefon, eller den kan vara trasig/oladdad/utan täckning/ha 0 i saldo etc.
av bamse70
SirDuke skrev:Kort svar, som endast är min gissning: JA.

Utvikning nedan, men det är en amatörbedömning av rättsläget så som jag känner till det, hoppas du får fler svar.

Detta är en del av det nya kontantlösa samhället som många strävar mot (och andra emot) och det är ganska oprövad mark rättsligt sett. Det finns ett par domar från hovrätt och förvaltningsrätt mot ett par landsting som slog fast att de ÄR skyldiga att acceptera kontant betalning för besök i sjukvården. Motsvarande gäller dock inte för privata verksamheter. Det var ståhej medialt och blev anmält om en toalett på en järnvägsstation i Lidköping där man endast kunde betala med en smartphone. Detta räknades INTE som offentlig verksamhet. Jämför att man i många städer numera inte kan betala med kontanter ombord på bussen, denna inskränkning är laglig (eller har i vart fall inte befunnits vara olaglig). Konsumenter brukar invända att busstrafiken är offentlig eller i vart fall skattefinansierad och monopoliserad (det finns ju inget annan bussbolag att åka med i stället), men det drevs som en arbetsmiljöfråga och då trumfade säkerhetsaspekten för personalen.

Men vad säger lagen då? Jo, om inget annat har avtalats, så har man i Sverige enligt lag rätt att betala en skuld i reda pengar. Om en vara kostar 10 kronor, eller du har en skuld på 10 kronor, så ska du kunna betala med tio stycken enkronor (säljaren kan inte säga "Men jag vill hellre ha betalt i morötter"). Lagen är dock dispositiv, vilket innebär att parterna kan avtala om annat. Det är det som är den fria marknaden. Ni är avtalsparter och ska träffa ett avtal tillsammans. Avtalet börjar att ingås när du kliver ombord på bussen, ställer dig i kassan för att betala maten, eller som i ditt fall lämnar din bil på parkeringen.

I bankexemplet gäller att om din bank inte vill hantera dina kontanter, får du byta bank.
Överfört till ditt fall, om du vill parkera men inte har telefon, får du parkera någon annanstans, det vill säga vägra ingå avtalet om telefon-tvång. Skillnaden är att marknaden för parkeringsplatser är annorlunda (tillgången är sämre).

Relevanta frågor för mig blir, är det privat mark (tomtmark)? Eller allmän gatumark?
Och hur stor andel av parkeringsplatserna i den aktuella staden/kommun kräver telefon för betalning?
Alla parkörer har kanske inte någon telefon, eller den kan vara trasig/oladdad/utan täckning/ha 0 i saldo etc.

det gäller parkering till bostadsområde med hyresrätter. som sagt var så är det kommunalt bolag som har hand om parkeringen ifråga. labacka vägen i kållered utanför göteborg.
En sak som retar mig är att för att använda mobila tjänsterna tas det ut avgift/abbonemang.
Exempelvis om man betalar med sms blir det en serviceavgift på 5 kronor. Om jag minns rätt är det 5kr/tim att parkera. Att ta ut 100% på det för att betala känns närmast som ocker.
Dessutom krävs att man anger personnummer för att använda SMS betalningen. STOREBROR ser dig vilket känns mindre kul.
Antar att jagfår bråka om det blir p anmärkning vid något tillfälle.

mats
av SirDuke
Jag skulle definitivt invända. Bra om detta blir utrett. Snacka om att p-bolaget sparar pengar - de behöver inte köpa in och montera, underhålla och tömma betalningsautomater. De behöver inte förvara eller flytta några kontanter. Men de ska ha 5 kronor i serviceavgift! Vadå för service? Vad är det du får för den femman? Och att det är det kommunala p-bolaget till råga på allt... Och personnummer... Fel fel fel!
av envariabel
Hej,
Jag fick en p-bot igår på 500kr. Tydligen fick man inte stå på parkeringen längre än 24h, men saken är den att bilen min går inte att få igång, den ska bärgas idag efter lunch. Kan jag på något sätt slippa betala boten på grund av detta?

EDIT: Alltså det gäller inte en av alla dessa övergivna bilar man kan se som stått och skrotat hur länge som helst, den la av nu i onsdags så den har stått sedan dess bara.
av SirDuke
Det är definitivt ett fall där man borde överklaga. Jag fick en bot avskriven när bilen hade pajat och jag ställt den fel. Förbered dig dock på diskussion. De vill nog ha någon sorts bevisning på att bilen var okörbar. Typ faktura från verkstad eller bärgare. Sedan kan de kanske undra om du gjort vad du kan för att undvika boten. Typ skriva en lapp och lägga i rutan eller ringa till p-bolaget när du upptäckte att bilen inte startade. Nu när boten redan är utfärdad är det svårare att backa och göra om allt från början, än om du undvikit boten från början.
av jensholmqvist
Hej!
Fick idag en kontrollavgift från Mobil Park på 500kr. På lappen står rätt regnr samt Fabrikat: HK. Vad innebär HK? Bilen är av märke Hyundai och att Hyundai skulle förkortas till HK känns för mig konstigt. Finns det någon tabell över alla de fabrikats-förkortningar de använder eller hittar de på som de vill? Stämmer detta eller har Mobil Park gjort fel? Man kan ju bara hoppas...

Tilläggas bör att jag fått en bot då mitt boendetillstånd gått ut, 31/3, men att min biljett fortfarande varit giltig. Finns det något man kan göra? Känns surt då jag i god tro haft bilen ståendes tills idag när jag skulle byta biljett, vilket enligt biljetten varit lovligt.
av CHSC
Vet inte vad HK är men när jag senast fick en kontrollavgift skrev de rätt regnr men fel fabrikat. Betalde aldrig in något och fick aldrig någon påminnelse.
av SirDuke
HK = Hyundai Korea??

Du kan ju ringa p-bolaget och fråga vad HK är för bilmärke.

Om du hade tänkt att inte betala så ska du förstås vänta in den första påminnelsen innan du hör av dig och bestrider.
  • 1
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 85
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]