Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikaelm
Har en V70XC -99 med B5244T -motor, lättryckturbo på 192Hk. Framför luftintaget ovanför kylaren, så sitter en plåstkåpa som inte fanns på min tidigare 850. Enda fördelen jag kan se med denna är att hindra skräp och löv mm. att komma in i till luftfiltret och hamna i luftburken.
Men den borde ju minska lufttillförseln, framförallt i högre farter!?
Eller har det med turbon att göra, möjligen?

Är det riskfritt att ta bort denna kåpan, eller kan det bli felkoder för att t.ex. luftmassemätaren får fel luftmängd?

Vad gäller turbon i övrigt, så kan jag inte märka att turbon jobbar, ingen turbofördröjning eller liknande som brukar bli. Är enda sättet att se om turbon fungerar att ansluta en felkodsläsare typ ELM 327 medan medan man kör för att då se turbotrycket?

/ Mikael Markström
av *pettson*
mikaelm skrev:Har en V70XC -99 med B5244T -motor, lättryckturbo på 192Hk. Framför luftintaget ovanför kylaren, så sitter en plåstkåpa som inte fanns på min tidigare 850. Enda fördelen jag kan se med denna är att hindra skräp och löv mm. att komma in i till luftfiltret och hamna i luftburken.
Men den borde ju minska lufttillförseln, framförallt i högre farter!?
Eller har det med turbon att göra, möjligen?

Är det riskfritt att ta bort denna kåpan, eller kan det bli felkoder för att t.ex. luftmassemätaren får fel luftmängd?

Vad gäller turbon i övrigt, så kan jag inte märka att turbon jobbar, ingen turbofördröjning eller liknande som brukar bli. Är enda sättet att se om turbon fungerar att ansluta en felkodsläsare typ ELM 327 medan medan man kör för att då se turbotrycket?

/ Mikael Markström
Avskärmningen som sitter i, kväver din bil när du passerar 300-350hk. Fungerar din maskin korrekt så är du inte i närheten av det problemet. Skyddet riktar om luften och skyddar från sten och vatten med mera.
Det bör inte finnas någon lag eller knuff du har ju en lätttrycksturbo. Den laddar tidigt i registret och inte fullt ut på fullt varvtal.
Den ska endast hjälpa till i den del av registret där motorn i sej är lite klenare.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, LTT'n är ju allt annat än någon racer. Vad är det den laddar orginal? 0.4 eller något sånt? Det är hälften av vad en T5a laddar.
Kan säga att vid 0.4 känner inte jag heller att min turbo jobbar direkt, förutom att hastigheten börjar sticka iväg rätt rappt :lol:
Det är väl inte fören 0.6+ man verkligen börjar känna laddet, anser jag.
Karaktären på min motor är mer lik LTT'n än 2.3T5, dvs den har inte den där riktiga "ketchup effekten"(förutom när man stampar pelle i botten så klart), utan laddet kommer mer smygandes, och tidigt i registret(~2-2.1k).

Som pettson redan nämnt så är turbon på LTT'n till 95% endast till för att ge lite extra skjuss där motorn är som svagast - inte för att få ut max toppeffekt.

Du har dessutom en XC, en bil som är utrustad för att köras mer "offroad", och därav har du både tung AWD och extra skydd lite här och där. Det är knappast någon strypning på motorn i någon form.
av Malmstroem
Jag har haft en V70 2,5T -99 med samma motor.

Du behöver inte oroa dig om att turbon laddar. Du skulle definitivt märkt det om den lagt av -- bilen blir i princip okörbar.

Rödblockarna går att köra hyfsat med död turbo. Vitblockarna fungerar väldigt, väldigt dålig med död turbo.

Om du är intresserad av exakt hur mycket turbon laddar får du skaffa någon typ av mätare.
av TobbeViktor
Annars är ju en trimning/optimering väldigt trevligt på dessa motorer, tycker jag i alla fall.
Då får du ett bra bottendrag, med lite turbosparkeffekt vill fullgas och över 4500 varv typ.
Då kommer du känna att turbon laddar med lite mer laddtryck.
av SubMarine
Om du är osäker på om turbon laddar som den ska så kan du dra bort kontakten till magnetventilen som styr wastegate-tryckklockan. Då kommer turbon endast ladda ~0.1 bar och motorn bör upplevas väldigt slö. Märker du ingen större skillnad bör det felsökas vidare.
Användarvisningsbild
av Nexus
Nog tusan känns turbon även på en LTT. Laddar 0.37 original om jag inte minns fel. Det är enkelt koppla in en turbo mätare. Köp en på tex biltema och koppla på lilla slangen som sitter på insuget. Hö sida mot batteriet sett.
Är turbo ur funk så är bilen slöare än 126 hk sugmotorn.....
av mikaelm
Tack för svaren!

Har nu kört några dagar utan kåpan, utan att märka några problem.
Så antar att det enda negativa är att man får rensa bort lite löv & barr mm vid filterbyte.

Vad gäller turbon, så vet jag att Mekonomenverkstaden sa för några månader sedan att det var lite läckage i den när dem trycktestade den med rök.
Den känns pigg vid låga varv, men vid kraftigare gaspådrag händer det inte så mycket. Tycker nästan att min gamla 850 GLE 10 vent. icketurbo på 140 hk kändes piggare. Men V70XC är ju i.o.f.s. en tyngre bil.

Men borde det inte gå att koppla in en ELM327 medan bilen körs, för att se turbotrycket? Har en sådan enhet, men har inte provat den än. Är lite orolig att bilen ska ge felkoder om jag gör något fel!

Har f.ö. bytt luftfilter, tändstift, olja och Atech2 spjällhus nyligen samt även kopplat ur AWD.

Mvh: Mikael Markström
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]