- ons 04 mar 2015, 18:47
Har en V70XC -99 med B5244T -motor, lättryckturbo på 192Hk. Framför luftintaget ovanför kylaren, så sitter en plåstkåpa som inte fanns på min tidigare 850. Enda fördelen jag kan se med denna är att hindra skräp och löv mm. att komma in i till luftfiltret och hamna i luftburken.
Men den borde ju minska lufttillförseln, framförallt i högre farter!?
Eller har det med turbon att göra, möjligen?
Är det riskfritt att ta bort denna kåpan, eller kan det bli felkoder för att t.ex. luftmassemätaren får fel luftmängd?
Vad gäller turbon i övrigt, så kan jag inte märka att turbon jobbar, ingen turbofördröjning eller liknande som brukar bli. Är enda sättet att se om turbon fungerar att ansluta en felkodsläsare typ ELM 327 medan medan man kör för att då se turbotrycket?
/ Mikael Markström
Men den borde ju minska lufttillförseln, framförallt i högre farter!?
Eller har det med turbon att göra, möjligen?
Är det riskfritt att ta bort denna kåpan, eller kan det bli felkoder för att t.ex. luftmassemätaren får fel luftmängd?
Vad gäller turbon i övrigt, så kan jag inte märka att turbon jobbar, ingen turbofördröjning eller liknande som brukar bli. Är enda sättet att se om turbon fungerar att ansluta en felkodsläsare typ ELM 327 medan medan man kör för att då se turbotrycket?
/ Mikael Markström