Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70 tdi
5 liter GUL kylvätska från Volvo Penta.

Volvo har infört en ny typ av glykol med tillsatser som passar de nyaare volvomotorerna

De har införts på

D13 marin, årskiftet 2010 till 2011 (D13 EVC-D),
D16 marin, vecka 27, 2010
D1, D2, D3, vecka 19, 2011
D4/D6 vecka 22, 2011

De motorer som har gul kylvätska har en gul märkning eller är färgade gult runt påfyllningen.

Det är extremt viktigt att aldrig blanda den gula kylarvätskan med Volvo Coolant ( den gröna ) eller någon annan kylvätska
av Rådlös
Jag säger som förut: Läs på förpackningen vilken sort det innehåller, etylenglykol eller propylenglykol? Blunda och glöm färgen. Det är förmodligen bara karamellfärg eller något likvärdigt. Den har hur som helst ingen betydelse i sammanhanget. Färgen är alltså inte aktiv på något sätt. Vill man sedan betala extra för något "Super Extra Värsting Multi Star Long Life" så gör man det, men vanlig etylenglykol fungerar lika bra (om man håller sig till tvåårsintervallen)
Användarvisningsbild
av Sceptic
v70 tdi skrev:5 liter GUL kylvätska från Volvo Penta.

Volvo har infört en ny typ av glykol med tillsatser som passar de nyaare volvomotorerna

De har införts på

D13 marin, årskiftet 2010 till 2011 (D13 EVC-D),
D16 marin, vecka 27, 2010
D1, D2, D3, vecka 19, 2011
D4/D6 vecka 22, 2011

De motorer som har gul kylvätska har en gul märkning eller är färgade gult runt påfyllningen.

Det är extremt viktigt att aldrig blanda den gula kylarvätskan med Volvo Coolant ( den gröna ) eller någon annan kylvätska
Det är alltså enbart dieslar som har den nya gula glykolen? Har nog bara sett grön Volvo Coolant hos Volvoåterförsäljarna men det borde väl rimligtvis aven finnas gul antar jag.
Undrar hur många som känner till det här med propylen och etylen..........
av v70 tdi
Rådlös skrev:Jag säger som förut: Läs på förpackningen vilken sort det innehåller, etylenglykol eller propylenglykol? Blunda och glöm färgen. Det är förmodligen bara karamellfärg eller något likvärdigt. Den har hur som helst ingen betydelse i sammanhanget. Färgen är alltså inte aktiv på något sätt. Vill man sedan betala extra för något "Super Extra Värsting Multi Star Long Life" så gör man det, men vanlig etylenglykol fungerar lika bra (om man håller sig till tvåårsintervallen)
Jag förstår att man ska fylla med samma glykol! Problemet är att bilen är fylld i från Torslanda så jag har ingen flaska att läsa på.
Det jag klippte in angående den gula glykolen var från volvo penta. Vet att detta inte är samma företag som Volvo Car men de skriver också att man inte får blanda den gula med Volvos gröna glykol. De skriver också att de motorer som har den gula glykolen har en gul färg på påfyllnadslocket och det har jag! Vad har ni andra för färg på locket. Skickar med en bild.
Bilagor
lock.JPG
lock.JPG (1.96 MiB) Visad 1921 gånger
av Rådlös
Det finns metoder att ta reda på vilken sort det är.
En enkel metod är att suga upp ett par deciliter okänd glykol ur kylsystemet. Blanda det med en motsvarande volym färdigblandad kylarvätska, glykol och vatten, med en känd glykolsort. T.ex etylenglykol.
Om denna blandningen blir brun och grumlig som rostvatten så har man propylenglykol i kylsystemet. Händer inget, kylvätskan förblir klar, visserligen något färgskiftande, men klar, så har man etylenglykol.
OBS! Häll inte tillbaka den i kylsystemet om den har blivit grumlig!
Propylenglykol är betydligt dyrare och ovanligare så det är lite märkligt om det är propylenglykol i kylaren. Fördelen med propylenglykol framför etylenglykol är att propylenglykol är mindre giftig. Den är dock ingen hälsodryck!

En annan metod finns också men kräver lite utrustning. Dom båda glykolerna, etylenglykol och propylenglykol har olika densiteter och olika kokpunkter. Uppgifter på detta har jag inte i minnet men det finns på Wikipedia t.ex. Man börjar med att koka bort vattnet. Vatten kokar ju vid 100°C. Så det får stå och skjuda en lagom stund tills man märker att vattnet har kokat bort. Därför bör man ha en Bunsenbrännare, en sådan gasbrännare med reglerbar låga som vi alla har upplevt i skolans kemi och fysiklaborationer. Detta för att det inte skall bli för varmt i detta läget. Enbart vattnet skall koka bort. Och man bör ju då tänka sig en temperatur på kanske 105 - 110°C. Så man måste alltså ha en termometer samtidigt, en så kallad laboratorietermometer. Nästa steg är att koka resten, glykolen. Den ena sorten tror jag kokar vid 155°C och den andra sorten vid 170°C. Så det är bara att kolla vid vilken temperatur vätskan kokar nästa gång. Naturligtvis har man kollat upp siffrorna på Wikipedia eller något annat ställe så man vet hur det ligger till. Vad som är vad?

Sceptic: Du frågar hur många som känner till detta med olika glykolsorter? Jag har skrivit massor med inlägg om detta här på forumet. Gör en sökning på min signatur så får du se. Sedan har flera andra kända debattörer skrivit ungefär samma sak. Så det borde inte vara okänt. Frågan kommer upp inför varje vinter här på forumet.
Nu är jag inte kemist eller på något annat vis, en specialkunnig person. Men jag har funderat lite över detta med glykoler och en obefintlig färgkod samt dom två sorterna. Jag fick fråga lite i början, men sedan lossnade det. Informationen finns på internet om man söker lite ihärdigt. Och jag gör mitt för att sprida ut den.
Användarvisningsbild
av bem
Samma lock och etikett på min som din, min är V70 D3 MY14.
Färgen på glykolen verkade ofärgad när jag sög upp några droppar, möjligen gulaktig men svårt att se. Definitivt inte mörk.
Kunde ej utföra testat som Rådlös rekommenderade då jag bara hade OKQ8 propylenglykol i en plastflaska, hade jag haft en flaska etylenglykol hade jag kunnat testa och se om det grumlade sig eller ej med det prov av glykolen jag sög upp från min bils behållare.

/Bo
Bilagor
Glykollock_V70_D3_MY14.jpg
Glykollock V70 D3 MY14
Glykollock_V70_D3_MY14.jpg (177.39 KiB) Visad 2419 gånger
av v70 tdi
bem skrev:Samma lock och etikett på min som din, min är V70 D3 MY14.
Färgen på glykolen verkade ofärgad när jag sög upp några droppar, möjligen gulaktig men svårt att se. Definitivt inte mörk.
Kunde ej utföra testat som Rådlös rekommenderade då jag bara hade OKQ8 propylenglykol i en plastflaska, hade jag haft en flaska etylenglykol hade jag kunnat testa och se om det grumlade sig eller ej med det prov av glykolen jag sög upp från min bils behållare.

/Bo
Tack Bo! Då vet jag att jag inte är ensam om att ha en gul glykol. Tycker att det är konstigt att Volvo återförsäljaren säger att det inte finns någon annan färg än grön i Volvobilarna när de kommer från fabrik, din bil är ju ganska ny så jag gissar att du aldrig har bytt kylarvatten i din bil, för då skulle det ju kunna hamna en annan glykol i bilen.
Användarvisningsbild
av bem
Det är aldrig bytt glykol i min V70 D3 MY14.
/Bo
av Rådlös
Jag var ute och kollade i min bil nu, en V70 -08. Jag har samma lock som ni med den gula randen. Men jag har blå eller möjligen grön kylarvätska. Behållaren är i lite diffus plast så det är svårt att se genom den exakt. Definitivt inte gul.
Jag kollade för skoj skull numret som står på locket: 3M5H-8100-AD. Det svarar att det är ett kylarlock som passar till Ford, Volvo, Mazda och Land Rover. Inte ett ord om innehållet under locket. Jag tittar i instruktionsboken. Där står det att det skall vara blandat med vatten enligt anvisningar på förpackningen och att den skall innehålla korrosionsskydd. Inget om någon färg eller sort.
Jag kollade serviceschemat från senaste service, 10 000 mil (veckan före jul -14) "Kontroll av kylarvätska". Och det är avbockat som utfört arbete.

Så jag upprepar: Det finns ingen gällande färgkod för glykol. Den kan ha vilken färg som helst. Det finns två sorters glykol (till motorfordon). Den ena är mycket vanlig, giftig och förhållandevis billig. Den andra är ovanlig, dyr och mindre giftig. Ibland benämns den miljövänlig, men det vill inte jag stå för. Den färg som är tillsatt efter bestämmelser, är förmodligen helt inaktiv. Den bara finns där som en signal att: "Detta är inte rent dricksvatten!" Och mig veterligt, all glykol för fordonsbruk har i dag korrosionsskydd. För längesedan (tidigt 60-tal) var det inte så. Då fick man tillsätta det själv.
Glykolen i sig själv åldras inte. Det är korrosionsskyddet. Därför säger både biltillverkare och glykoltillverkare: Byt kylarvätska vart annat år!
av v70 tdi
Rådlös skrev:Jag var ute och kollade i min bil nu, en V70 -08. Jag har samma lock som ni med den gula randen. Men jag har blå eller möjligen grön kylarvätska. Behållaren är i lite diffus plast så det är svårt att se genom den exakt. Definitivt inte gul.
Jag kollade för skoj skull numret som står på locket: 3M5H-8100-AD. Det svarar att det är ett kylarlock som passar till Ford, Volvo, Mazda och Land Rover. Inte ett ord om innehållet under locket. Jag tittar i instruktionsboken. Där står det att det skall vara blandat med vatten enligt anvisningar på förpackningen och att den skall innehålla korrosionsskydd. Inget om någon färg eller sort.
Jag kollade serviceschemat från senaste service, 10 000 mil (veckan före jul -14) "Kontroll av kylarvätska". Och det är avbockat som utfört arbete.

Så jag upprepar: Det finns ingen gällande färgkod för glykol. Den kan ha vilken färg som helst. Det finns två sorters glykol (till motorfordon). Den ena är mycket vanlig, giftig och förhållandevis billig. Den andra är ovanlig, dyr och mindre giftig. Ibland benämns den miljövänlig, men det vill inte jag stå för. Den färg som är tillsatt efter bestämmelser, är förmodligen helt inaktiv. Den bara finns där som en signal att: "Detta är inte rent dricksvatten!" Och mig veterligt, all glykol för fordonsbruk har i dag korrosionsskydd. För längesedan (tidigt 60-tal) var det inte så. Då fick man tillsätta det själv.
Glykolen i sig själv åldras inte. Det är korrosionsskyddet. Därför säger både biltillverkare och glykoltillverkare: Byt kylarvätska vart annat år!
När man läser om olika glykolsorter så står det oftast på long Life glykolen att den inte får blandas med med konventionella glykoler. Detta står det på glykoler av etylen. Men är det inte etylen som är vanligast och borde då vara den man kallar för konventionella glykoler?
Om man har en vanlig etylen glykol vad händer då om man blandar med etylen Longlife?

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]